Monostory.hu

DB: több lábon állni

Bejegyezve: | 2008. 02. 13. | Comments Off on DB: több lábon állni

Az addig sem jelentéktelen DB Group az utóbbi időszakban lépésről lépésre Európa vezető szállítási és logisztikai szolgáltatójává fejlődött; a legutóbbi fél évben több lépésével is felhívta magára a figyelmet.
Mára a DB Group három főbb területen fejt ki figyelemre méltó tevékenységet. Vasúti infrastruktúrát működtet, személyszállítási szolgáltatást nyújt a városi-, regionális- és távolsági vasúti közlekedésben, valamint integrált szállítási és logisztikai szolgáltatásokat nyújt.

2007 augusztusában kiadott közbenső jelentésük szerint az egy évvel korábbihoz képest 2%-os utaskilométer növekedést és 10%-os elegytonnakilométer növekedést értek el. A tavalyi év a szállítási teljesítmények emelkedése mellett a sikeres terjeszkedés éve is volt.

Az év a svájci Brunner Railway Services megvásárlásával kezdődött, majd februárban a lengyel vasúti teherszállítási piacra léptek be, az East West Railways közös vállalat megalapításával. Májusban az SNCF-el közösen beindították a Franciaország és Németország közötti nagysebességű vasúti közlekedést.

Közben a tisztesség kedvéért indultak a MÁV CARGO privatizációs pályázatán is, de úgy tűnik, nem akartak komolyan versenybe szállni: a második fordulóra nem adtak be ajánlatot. A Magyar Közlekedés erre vonatkozó kérdésére Gelfo Kröger, a DB kommunikációs vezetője szűkszavúan annyit válaszolt, hogy érdeklődtek ugyan a MÁV CARGO iránt, de „nem minden áron” akarták megvásárolni.

Az első félévet az enyhén leszálló ágban lévő Scandlines társaságban meglevő tulajdonrészük eladásával zárták le; ezzel mintha csak a raktárban akartak volna helyet csinálni: júliusban megszerezték a spanyol Transfesa többségi tulajdonrészét, bár a megvásárolt hányad pontos mértékét nem tették közzé. Két hónappal később a DB egyik leányvállalata, a Schenker vásárolta fel a Spain-TIR spanyol logisztikai vállalkozást.

Még októberben a skandináv piacra is belépett a cég, Dániában a svéd Green Cargo-val alapítottak közös vállalkozást Railion Scandinavia néven.

Az Európai Bizottság jóváhagyása után, novemberben az év akvizíciója történt meg: a DB megvásárolta az EWS, Nagy Britannia legnagyobb teherszállító vasúti operátorát, ezzel birtokába került annak francia leányvállalata is.

Az év végére némi szerkezetátalakítás maradt; a Deutsche Bahn AG újraszervezte márkaszerkezetét. Attól fogva a DB Bahn foglalkozik a személyszállítással, az újonnan bevezetett DB Netze márkanév fémjelzi az infrastruktúra-szolgáltatásokat, az áruszállítási tevékenység és a logisztikai szolgáltatások a DB Schenker név alatt futnak.

Az idei évnek a DB ugyanolyan lendülettel kezdett neki, mint amilyennel a tavalyit befejezte. Rögtön január elején a vasúti teherkocsikat és alkatrészeket gyártó WBN Waggonbau Niesky megvásárlásával jelentkezett be, majd a Rotterdami kikötővel való kapcsolatai „szorosabbra fűzését” jelentette be. Érdemes figyelni a fogalmazásra, ugyanis 2007-ben több olyan kapcsolat végződött a partner felvásárlásával, ahol „közeli együttműködést”, vagy a „kapcsolatok szorosabbra fűzését” közölték.

Ezután következett az a bejelentés, amit idén nehezen tudnak túlszárnyalni: a brit Laing Rail felvásárlása, ezzel együtt a Chiltern Railways 100%-ának, valamint a London Overground és a Wrexham, Shropshire and Marylebone Railways 50-50%-ának megszerzése.

Az erős kezdés után is tudtak érdeklődésre számot tartó eseményt bejelenteni: egy Pekingből január 9-én elindított konténervonatot 15 napos út után, Kína – Mongólia – Oroszország – Belarusszia – Lengyelország – Németország útvonalon megérkezett Hamburgba. Hartmut Mehdorn, a DB Igazgatótanácsának elnöke (szerződését nemrég hosszabbították meg 2013-ig) a vonat érkezésekor mondta:

„A hat ország vasutasainak kiváló együttműködése lenyűgöző bizonyítéka, hogy az Ázsia – Európa közötti teherforgalomnak van jövője. Ha úrrá tudunk lenni néhány technikai és bürokratikus akadályon, és fel tudjuk újítani az infrastruktúrát, valamint az Európából Ázsiába irányuló szállítási igények is növekednek, az évtized végéig akár menetrend szerint is indíthatunk tehervonatokat ezen az útvonalon.”

2007-es üzleti évével a DB magasra tette a lécet a többi európai vasúttársaság előtt – úgy a terjeszkedés ütemét nézve, mint a hatékonyságot tekintve.

Megjelent a Magyar Közlekedés 2008. február 13-i számában.

Share

Megjegyzések

Megjegyzések letiltva.

About

This is an area on your website where you can add text. This will serve as an informative location on your website, where you can talk about your site.

Subscribe to our feed

Keresés

Admin