Vasúti tréning 2012 – Rácz Gábor
Bejegyezve: | 2012. 06. 08. | Comments Off on Vasúti tréning 2012 – Rácz Gábor
„Nincs Vasúti tréning Rácz Gábor nélkül” – konferálta fel az előadót a nap házigazdája. „Nincs Vasúti tréning jogszabályváltozások nélkül” – replikázott Dr Rácz Gábor, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Vasútszabályozási Osztályának vezetője, aki ezúttal is a hazai és Uniós vasúti jogszabályok aktuális változásairól beszélt.
Az Európai Unió nem szűnő lelkesesdéssel állítja elő az átültetni való jogszabályokat – vágott rögtön a közepébe – folyamatosan tréningben tartanak minket. A legutóbbi vasúti tréning óta megjelent a megfelelőségértékelési szervezetekről szóló NFM rendelet, ami elhárította az akadályt a hazai bejelentett szervezetek megjelenése elől. Négy TSI magyar kiadása is hatályossá vált, mind a négy a nagysebességű vasutakra vonatkozik. Az árutovábbító vasúti társaságok számára fontos a 312/2011 számú Kormányrendelet a veszélyes áruk vasúti és vízi szállításának ellenőrzéséről, bírságról, a katasztrófavédelem ellenőrzési jogköréről. Februárban 6 miniszteri rendelet módosítása lépett hatályba, illetve 24/2012 NFM számmal nemrég megjelent a vasúti balesetvizsgálati rendelet is. Kihirdetés előtt áll a vasúti igazgatási szolgáltatási díjakat megállapító rendelet is; a 2006 óta érvényes jogszabály módosítását az azóta keletkezett több tucatnyi új eljárás indokolja, amelyek díjait rendezni kellett.
A mozdonyvezetők képzésében részt vevő képzési központok elismerésére, a mozdonyvezetők vizsgáztatóinak elismerésére és a vizsgák szervezésére vonatkozó feltételekről szóló 2011/765/EU Bizottsági határozat megjelenése miatt várható a képzési rendelet módosítása is, ez a képzési központokat és a vizsgáztatókat fogja érinteni.
Hamarosan a végéhez ér az I. vasúti csomag felülvizsgálata, az egységes európai vasúti térségről rendelkező irányelv elfogadása még idénre valószínűsíthető. A „recast” új pályafinanszírozási szabályokat hoz, megváltoztatja a pályahasználati díj-képzés kereteit és magával hozza a szabályozó hatóság szerepének változását is. Az irányelv hozta miatt előreláthatóan vasúti törvényünket teljesen újra kell írni, ez a folyamat akár 24-30 hónapot is igénybe vehet.
Addig is egy közlekedési salátatörvény keretében módosul a vasúti törvény a vasútbiztonsági rendelet és a hálózat-hozzáférési rendelet.. A vasúti építmények engedélyezésével egy negyedszázados miniszteri rendelet foglalkozik, ezt is a korhoz kell igazítani: bele kell építeni az új finanszírozási formák (EU támogatások) alkalmazásának lehetőségét, több rugalmasságot kell vinni a rendszerbe, és igény van több új elem (pl. a feltétfüzetek) megjelenítésére is. A tervezet megérett az első közigazgatási egyeztetésre, a nyár folyamán valószínűleg a Hungrail is megkapja véleményezésre.
A hosszabb távú jogalkotási tervek között szerepel a vasúti járművekre szerelt kazánok és nyomástartó edények, valamint a hatósági műszaki vizsgálatát végző személyek és szervezetről („kazánbiztosokról”) szóló rendelet, a vasúti járműveket karbantartó és vizsgaműhelyekről szóló rendelet és a vasúti biztonsági szabályzatokról szóló rendelet.