Monostory.hu

Orosz nyitás

Bejegyezve: | 2012. 09. 09. | Comments Off on Orosz nyitás

Az oroszországi Szocsi lesz 2014-ben a Téli Olimpia és az Orosz Nagydíj házigazdája; az elkövetkezendőknél alig kisebb felhajtással járt legutóbb a 7. Vasúti Üzleti Fórum. A Fekete tenger partján az Orosz Vasutak (RZSD) látta vendégül a 30 orszgból érkező 1400 résztvevőt. A hozzászólók között megtalálhatók voltak az RZSD, a Siemens, a Deutsche Bahn és az Európai Unió képviselői is.

Vlagyimir Jakunyin, az RZSD elnöke külön is találkozott az újságírókkal és mély benyomást tett rájuk folyékony angolságával – a nemzetközi vasúti üzleti életben is alapvető a jó kommunikációs képesség. Jakunyin is kiemelte ennek fontosságát, hozzátéve: Oroszország kész fejleszteni nemzetközi vasúti kapcsolatait és új, nagyobb sebességgel igénybe vehető vonalakat építeni.A fórumon részt vettek az Európai Unió képviselői is, akik a panelbeszélgetések során is megerősítették, hogy az Uniónak érdekében áll a vasútüzemeltetőkkel és vasútvállalatokkal szemben álló problémák megoldása.

Brian Simpson, az Európai Parlament Közlekedési Bizottságának elnöke rámutatott, hogy a határokon túlnyúló vasúti szolgáltatások legnagyobb ellensége a nacionalista gondolkodás és az országonként különböző nemzeti szabványok, előírások. Felhívta a figyelmet, hogy a polgári repülés rég túljutott ezen a problémán, ám a vasutakat még mindig határok választják el egymástól.

A hasonló találkozók akkor nevezhetőek sikeresnek, ha az emelvényről elhangzó beszédek nem önmagukért valók, hanem eredménnyel kecsegtető megállapodások is születnek. Ennek a kritériumnak a fórum eleget tett; számos nemzetközi egyezmény került aláírásra. Az RZSD, Kazahsztán és a belarusz vasút közötti háromoldalú megállapodás született a nemzetközi díjszabásról, a mongol és azerbajdzsáni vasutak személyszállítási egyezményt kötöttek az RZSD-vel, míg az RZSD és a Siemens üzleti megállapodást írt alá személykocsik szállításáról. Az orosz állami vasút ezeken kívül a Transzmasholdinggal is írt alá szerződést, melynek értelmében a cég német MTU motorokkal felszerelt tehervonati mozdonyokat szállít.

Jakunyin kifejezte Oroszország elkötelezettségét a nemzetközi vasúti teherforgalmi korridorok iránt is, ismét kijelentette, hogy szándékukban áll széles nyomtávú vasútvonalat kiépíteni Bécsig, a 400 kilométeres vasútvonal Szlovákián keresztül érné el az osztrák fővárost. Az új pálya építéséből és üzemeltetéséből szerinte 32 ország húzhatna hasznot, a vonalon évente 24 millió tonna áru lenne továbbítva; megvalósítási költsége meghaladná az ötmilliárd eurót. A projekttel kapcsolatban Mihail Goncsarov, Jakunyin tanácsadója elmondta, hogy az RZSD várhatóan még ez évben megbízást ad a megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére. Így a tervezési munkák 2016-ra befejeződhetnek, az építés 2020-ban kezdődhetne, az átadás pedig 2024-ben történhetne meg.

Christian Kern, az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) vezetője üdvözölte az elképzelést, de véleménye szerint a megvalósíthatóság még nem kellően alátámasztott. Felhívta a figyelmet, hogy az orosz 1520 mm-es nyomtávolság jelentősen eltér az Európában használt 1435 mm-estől, és a széles nyomtávot csak az egykori Szovjetúnió utódállamaiban használják.

Keletre tekintve, Oroszország további fejlesztéseket kíván végrehajtani kínai vasúti kapcsolatai terén. Mivel Kína nyugati területein egyre növekszik a termelés, egy új vasúti folyosó jól kiegészítené a Transz-szibériai vasutat. Bár vasúton nem szállítható annyi áru, mint a konténerhajókon, a vasúti szállítás az időérzékeny termékek területén mindenképpen versenyképes a vízi úttal. Jakunyin szerint a vasút lehet az alapja az új ipari együttműködésnek Ázsia, Oroszország és Európa között.

A „Stratégiai Partnerség 1520 milliméteren” szlogennel futó 7. Nemzetközi Vasúti Üzleti Fórum az első lépés annak megfogalmazása felé, hogy nem csak az Unión belül, hanem valóban nemzetközi szinten szükséges a vasúti jogszabályok harmonizációja a nemzetközi szállítási együttműködések kialakítása érdekében. A Szocsiban tartott fórum résztvevői kifejezték, hogy készek tárgyalni a vasút szerepéről az egyre inkább globalizálódó világban.

Jakunyin véleménye szerint a politikai akarat játszhatja a legfontosabb szerepet a jobb vasúti kapcsolatok kialakításában. Európában az állam tulajdonolja a vasúti infrastruktúrát, és politikai elkötelezettség is kell a szabályok és vámhatárok alkotta sorompók lebontásához. Büszke arra, hogy a nemzeti különbségek ellenére a vasúti szektor egyetértésre jutott a vasúti szállítás által nyújtott nagymértékű előnyök terén. Szerint a gondok ott jelentkeznek, ahol „nincsenek eszközeink az együttműködésre, mivel jelenleg csak politikai kapcsolatok élnek.” Ennek ellenére hisz abban, hogy mindenre lehet megoldást találni, és optimista a jövőbeni határokon átnyúló vasúti együttműködés tekintetében.

A fórum fő témája mellett Jakunyin áttekintést adott saját szerepéről is. Elsősorban az ő feladata a társaság érdekeinek védelme az állami ügynökségek és vállalatok milliónyi eltérő igénye között. Másodsorban biztosítania kell, hogy az RZSD teljesítse az évente mintegy 3 milliárd eurós bevételt hozó szerződéseit, így biztosítva dolgozóik munkáját. Harmadszor – fejtette ki – a menedzsmentnek is meg kell hoznia saját döntéseit. A döntések előtt meg kell bizonyosodni arról, hogy a döntéssel kiválasztott út járható, a döntés megvalósítható és gazdaságilag megalapozott. Fontos tényező, hogy ha a döntést meghozták, akkor azt végre is kell hajtani, semmilyen eltérés nem megengedett. Ha valaki nem is ért egyet a döntéssel, az abban foglaltakat vagy elfogadja, vagy elhagyja a társaságot.

Share

Megjegyzések

Megjegyzések letiltva.

About

This is an area on your website where you can add text. This will serve as an informative location on your website, where you can talk about your site.

Subscribe to our feed

Keresés

Admin