Vasúti tréning 2013 – Németh Réka
Bejegyezve: | 2013. 06. 02. | Comments Off on Vasúti tréning 2013 – Németh Réka
Németh Réka, a Vasúti Pályakapacitás Elosztó Kft. (VPE) ügyvezető igazgatója Korridorok a gyakorlat küszöbén, illetve változások az európai uniós szabályozásban címmel ismertette a VI. Vasúti tréning hallgatóságával az áruszállítási folyosók kialakításával kapcsolatos eddig elvégzett és ezután elvégzendő feladatokat.
„Előadásom címe kellően misztikus; a korridorok a gyakorlat közepén önmagában is olyan téma, amiről ma már többször is esett szó, én kifejezetten az árufuvarozási korridorokról szeretnék beszélni” – bocsátotta előre. Az Európai Parlament és a Tanács 913/2010/EU rendeletének léte nem újdonság. A rendeletben leírt korridorok egy részét 2013 november 10-i, míg a többit 2015 november 10-ig kell létrehozni. A korridorok fő célja az árufuvarozás térnyerése, fő hangsúllyal a pályahálózat működtetők együttműködésén. A kilenc árufuvarozási folyosóból Magyarország kettőben érintett, ez a két korridor idén novemberben meg kell hogy kezdje működését.
Ez a szabályozás távolinak, elvontnak tűnhet, de a közeljövőben mindenkihez közel fog kerülni és pozitív befolyással lesz a vasúti áruszállítási tevékenységekre. Ki kell emelni a beruházások összehangolásának kötelezettségét.
A fő előny, amivel az áruszállításban részt vevők találkoznak, hogy a korridor mentén fekvő országokon át közlekedő vonatok esetén nem kell minden országban megrendelni a menetvonalat, hanem
A korridorok nem csak jogszabály által definiáltak, hanem fizikailag létező testületek által felügyeltek, irányítottak. Az Irányító testület felel a legtöbb előállítandó produktum jóváhagyásáért, ebben a minisztériumok képviselői vesznek részt. Az Ügyvivő Testület – a Management Board az érintett pályahálózatok üzemeltetőit és a kapacitás-elosztó szervezeteket tömöríti; ez a testület az adott korridor tulajdonképpeni döntéshozó szerve, felel a jogszabályokban előírt dokumentumok és eredménytermékek létrehozásáért. Kiemelt feladatai között szerepel az is, hogy a Tanácsadó Testületek létrejöhessenek. A Tanácsadó Testületek a hozzáférésre jogosultakból, a kérelmezőkből és a terminálok képviselőiből állnak.
Most jött el a pillanat hogy a nemzetközi áruszállításban érdekeltek véleményt nyilvánítsanak az eddig elkészült dokumentumokról. Ezeket minden érdekeltnek ismernie kell, később senki nem mondhatja már, hogy nem volt kellő információja azok tartalmáról. Az alapdokumentum a Megvalósítási terv, amely nem csak oldalszámában súlyos, hanem a benne foglalt információktól is.
Minden korridorra vonatkozóan el kellet volna már készülnie a közlekedéspiaci tanulmányoknak; a VII-es korridor esetében el is készült, amely a jövőbeli piaci igények felmérését és ezek kapacitásigényre vonatkozó hatását dolgozza fel. Az itt kapott eredmény fontos input adata a korridorkatalógusok kialakításának.
A Beruházási terv dokumentum több részből áll, ezek közül az ebben rögzített projektek szolgálnak alapul a későbbi uniós pályázati pénzek lehívásának.
A korridorok egyik célja – az egyablakos ügyintézés – nálunk már megvalósult, és most kiterjesztjük nemzetközi szintre. A rendelet alapján létre kell hozni, vagy ki kell jelölni korridor OSS-eket, amelyek a teljes korridor vonatkozásában jogosultak és kötelezettek a menetvonalak lefoglalására; vagyis felelnek a korridor-kapacitás elosztásáért. A korridorokon katalógus menetvonalakat kell létrehozni, amelyek a tagállamok részéről egy, a tagállamtól független szervezet részére kerülnek kiajánlásra, visszavonási jog nélkül. Nagyon fontos, hogy a korridor-kapacitásként kijelölt menetvonalak tagállami hatáskörön kívül kerülnek, azokkal a továbbiakban a korridor, mint önálló jogi személy rendelkezik.
A korridor-katalógusok kialakítás időben megelőzi az éves menetrendek szerkesztésének időszakát. A tagállamok a Tanácsadó Testületek igényeit figyelembe véve alakítják ki a katalógusokat, aztán felajánlják a korridor szervezetnek, és nem vonhatják vissza. Ezek a katalógusok nem kapacitás-szeletek, hanem biztosítják a vonat teljes korridoron történő leközlekedtethetőségét.
A korridor rendelet értelmében nem csak a pályahálózat működtetőknek kell hálózati üzletszabályzatot készíteni, hanem a termináloknál is megteremtődik ez a kötelezettség; a termináloknak is meg kell hirdetniük szolgáltatásaikat és meg kell hirdetniük a hozzáférés feltételeit is.