Monostory.hu

A jó dolgozók hibáznak is

Bejegyezve: | 2013. 06. 29. | Comments Off on A jó dolgozók hibáznak is

… a jó vezető pedig engedi őket hibázni.

Aki valaha is vezetett embereket, hamar rájön, hogy az egyik legfélelmetesebb dolog a beosztottakat hibázni engedni. Bár a hibák lehetővé teszik az egyénnek a tanulást és a fejlődést, ugyanakkor igen költségesek is lehetnek. Mindenesetre az igazán jó vezető megtalálja a módját, hogyan engedje beosztottait kockázatokat vállalni – már ha valóban hiteles, jó vezetővé kíván válni. Tehát, aki azt szeretné, hogy beosztottjai fejlődjenek, ki kell dolgoznia azt a módszert, ami ezt lehetővé teszi számukra, anélkül, hogy a cég veszélybe kerülne.

“A bátorság nem a félelem hiánya, inkább egy döntés, ami szerint valami más fontosabb a félelemnél.” – Meg Cabot

Első lépésként fel kell deríteni azokat a területeket, ahol “elfér” a hiba anélkül, hogy túl nagy kárt okozna. Különös figyelmet kell fordítani arra, hogy azok a területek, amelyek ügyfeleinket vagy belénk vetett bizalmukat veszélyeztetné, kívül kerüljenek a meghúzott határokon. Meg kell találni helyettük azokat a területeket, amelyek barátságosabb gyakorlóterepül szolgálhatnak a kísérletezés számára.

A második lépés sem kevésbé fontos: tudatosítani kell a dolgozókkal az új irányelvet: Bármely hiba első elkövetése semmilyen hátrányos következményt nem von maga után, már amennyiben szándékolatlan volt és elkövetője a legjobbra törekedett, mikor vétette. Bármely hiba első elkövetése semmilyen hátrányos következményt nem von maga után, ám másodszor nem szabad ugyanazt a hibát elkövetni. A kemény szabály szerint, ha valaki először követ el egy hibát, az egész team mögé áll, hogy segítsen kijavítani. Ám, ha valaki másodszor is elköveti ugyanazt a hibát, 100%-ig biztos lehet benne, hogy szembe kell néznie a következményekkel. Ezt a szabályt kell alkalmazni minden első esetben előforduló hiba esetén.

Mindannyian követünk el hibákat. Ha nem követnénk el hibákat, akkor valószínűleg nem próbálnánk ki elég új dolgot – ez maga volna a hiba. Ez a folyamat a legjobb tanulási és fejlődési módszer az egyén számára. Ahogy John Wooden mondta egyszer,

“Ha nem követsz el hibákat, semmit sem csinálsz.”

A jó ötletek és az újítások felé vezető út hibákkal van kikövezve. A hibák kivezetnek komfortzónánkból, el a fejlődési zónába, ahol új dolgokat fedezhetünk fel és új tapasztalatokat gyűjthetünk. A hiba nem elhibázás, hanem annak a folyamatnak egy lépése, amely során kiiktatjuk a nem működő elképzeléseket, hogy közelebb kerüljünk azokhoz, amelyek működnek.

A jó vezetők elérhetővé teszik beosztottaik számára a hibázás szabadságát. Ám azok a jó beosztottak, akik hibázás esetén

  1. Tanulnak belőle:
    A jó beosztott felismeri, hogy minden jószándéka mellett hibát vétett. Nem veszi védelmébe hibáját, ehelyett képes objektíven értékelni, felismerni, mit tett rosszul, és megérteni, hogy döntése vagy cselekedete miért nem volt jó.
  2. Elismerik a hibát:
    A jó beosztott felelősséget vállal hibájáért; készségesen elismeri. Nem keres mentségeket, hanem elismeri, hogy igen, hibáztam, és nyíltan kimondja azt is, hogy mit tanult hibájából. Ezzel jó úton jár a következő 3. és 4. lépés felé.
  3. Kijavítják a hibát:
    A jó beosztott tudja, hogyan javíthatja ki, amit elrontott. Kész megtenni mindent, hogy kijavítsa a hibát és ismét a helyes irányba terelje az eseményeket. Természetesen előfordulhat, hogy a kár már bekövetkezett és nem lehet helyreállítani, de a jó beosztott akkor is képességei szerint a legjobbat nyújtja. Időtervet készítenek a hiba orvoslására, és az előrehaladás ütemtervét közzé teszik, hogy mindenki tisztában legyen a feladat sürgősségével.
  4. Tesznek róla, hogy ugyanaz a hiba ne forduljon elő még egyszer:
    Ez a tanulási folyamat legkritikusabb lépése. Ha egyszer a hiba bekövetkezett, mindenki számára a legfontosabb dolog kitalálni, hogy milyen intézkedésekkel lehet megakadályozni ugyanennek a hibának a jövőbeni előfordulását. Ezt a lépést érdemes dokumentálni, hogy a nyert tapasztalatok ne merüljenek feledésbe. Mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy a hibából mások is tanulhassanak, így nekik már nem kell elkövetni ugyanazt a hibát ahhoz, hogy a tapasztalatoknak hasznát vegyék.

A hibajavítás fenti lépései az élet bármely területén alkalmazhatók; akár üzleti területen, akár a mindennapi életben – a kármentés alapelve ugyanaz. A jó beosztott számosszor hibázik, de az igazán jó beosztott az, aki mestere a hibák helyrehozásának.

Foglaljuk össze:

  • Beismerés – hibáztam.
  • Elismerés – Sajnálom, hogy hibáztam.
  • Felismerés – Már látom, mit csináltam rosszul, mi okozta a hibát.
  • Ráismerés – A következőket kell tennem, hogy kijavítsam a hibát.
  • Kiismerés – Már ismerem a hiba természetét, tudom mit (nem) kell tennem ahhoz, hogy még egyszer ne kövessem el.
  • Elkerülés – Ugyanazt a hibát nem követem el kétszer.

Aki a magáévá teszi a fenti hat lépést, és a szerint jár el, megtapasztalhatja, hogy kollégái bizalma és tisztelete növekszik irányába. Kollégái, barátai hamarabb megbocsátják hibáit, és könnyebben adnak neki második esélyt. Nem a hibázás a baj, az számít igazán, mit teszel utána.

Share

Megjegyzések

Megjegyzések letiltva.

About

This is an area on your website where you can add text. This will serve as an informative location on your website, where you can talk about your site.

Subscribe to our feed

Keresés

Admin