Kommunikálni(?)
Bejegyezve: | 2013. 08. 06. | Comments Off on Kommunikálni(?)
2012. március 15-én Tárnok állomáson egy tehervonat visszatolás közben nekiütközött az állomáson álló személyvonat elejének. A baleset során személyi sérülés nem történt, azonban a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) is vizsgálta. A vizsgálati jegyzőkönyv elérhető a KBSZ honlapján,ezért a baleset lefolyására itt nem térek ki.
Vitatkoznivalóm a biztonsági ajánlások egyikével van:
BA2012-179-5-4:
A Vizsgálóbizottság a vizsgálat során megállapította, hogy az eseményben érintett 91 55 0630 024-2 psz. mozdony nem volt felszerelve a pályahálózatnak megfelelő 450 MHz-es rádiókészülékkel, ezáltal a mozdonyvezető csak mobiltelefonon keresztül tudott a vonalirányítóval kapcsolatot teremteni.
A Közlekedésbiztonsági Szervezet javasolja a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, hogy kötelezze a vállalkozó vasúti társaságokat arra, hogy a vontatójárműveiken alkalmazzon olyan rádiókészülékeket, amelyekkel a vasúti pályahálózat működtetője által üzemeltetett rádióhálózat elérhető.
Az ajánlás elfogadása és végrehajtása esetén a mozdonyvezetők és a forgalomirányítás között a közvetlen és azonnali kapcsolatfelvétel biztosítható, melynek következtében a vonalirányító és a vonatszemélyzet közötti kommunikáció egyszerűsíthető, annak ideje rövidíthető.
A fent kiemelt mellett még négy biztonsági ajánlás született, amelyek tartalmával egyet tudok érteni, csak hiányolok egy ötödiket…
Tehát, a vasúti társaságok szereljenek rádióberendezést mozdonyaikra. Kedves KBSZ, milyen rádióberendezést?
- Olyat, amelyiknek nincs frekvenciaengedélye, de legalább úgy-ahogy használható? (160MHz)
- Olyat, aminek a pályahálózat-lefedettsége cca. 15%? (450MHz)
- Vagy olyat, aminek a pályahálózat-lefedettsége hajszálpontosan 0%? (GSM-R)
A Nemzeti Közlekedési Hatóság persze lecsapott a biztonsági ajánlásra:
A Nemzeti Közlekedési Hatóság a Biztonsági Ajánlásban foglaltakat elfogadja, annak megvalósítása folyamatban van. Az alkalmas vonali rádió meglétét a vontatójárművek üzembe helyezésének feltételéül fogják szabni.
A kérdések hasonlóak: milyen rádiórendszerre alkalmas fedélzeti berendezés meglétét?
Roppantul hiányolom azt a biztonsági ajánlást, ami arra kérte volna fel a Nemzeti Közlekedési Hatóságot, hogy kötelezze a pályahálózat működtetőket működőképes vonali rádiórendszer kiépítésére és karbantartására. Anélkül mozdonyra rádiót szerelni szarpofozással egyenértékű…