Monostory.hu

A vasútbiztonsági irányelv változása

Bejegyezve: | 2013. 09. 25. | Comments Off on A vasútbiztonsági irányelv változása

2011 márciusára datált kiadványában az Európai Bizottság célul tűzte ki az egységes európai vasúti térség kialakítását és egyértelművé tette, hogy e cél egy olyan koherens belső piac létrehozását jelenti, ahol az európai vasútvállalatok fölösleges technikai és adminisztratív korlátok nélkül működhetnek. Az elvek gyakorlatba átültetése a negyedik vasúti csomagban foglalt jogszabályi előírásokkal történik; ezek közül most a „49-es Irányelv”, vagyis az Európai Parlament és a Tanács 2004/49/EK irányelvének (Vasútbiztonsági Irányelv) várható módosításait vesszük górcső alá.

Rögtön az 1. Cikk sokat elárul a Bizottság céljairól: a közös biztonsági célok és közös biztonsági eljárások kifejlesztését előíró pontban a nemzeti szabályok hatékonyabb harmonizálása helyett azok szükségességének fokozatos megszüntetéséről ír. Emellett a jelenleg tagállami hatáskörbe utalt választható kizárás helyett egyértelműsíti, hogy a metrókra, villamosokra és könnyű vasúti rendszerekre (light rail) nem vonatkozik az irányelv, ugyanakkor pótolja az eredeti változat hiányosságát: definiálja a könnyű vasúti rendszert. Megerősíti, hogy vasúti társaságnak minősül bármilyen, a vonatkozó közösségi jognak megfelelően engedélyezett magán- vagy közvállalkozás, amelynek fő üzleti tevékenysége vasúti áru- és/vagy személyszállítási szolgáltatások nyújtása, de továbbra is kiköti, hogy a vontatást e vállalkozásnak kell biztosítania; továbbra is ide értendők a csak vontatást biztosító társaságok is.

A 4. Cikk már a címváltozásában is jelzi a Bizottság felfogásának változását; az általános megfogalmazás helyett nevesíti, hogy a szövegben foglalt előírások a vasúti rendszer közreműködőinek szerepét definiálják. A szereplők közé beemeli a járművek karbantartásáért felelős szervezeteket, a feladókat és rakodó feleket, valamint a gyártókat is. A vasútvállalatok, karbantartásáért felelős szervezetek és pályaüzemeltetők feladatává teszi a meggyőződést arról, hogy alvállalkozóik megfelelő kockázatkezelési szabályokat vezettek-e be.

Jelentős a változás a nemzeti szabályozásra vonatkozó előírások tekintetében is. Míg a hatályos irányelv szerint „a tagállamok kötelező érvényű nemzeti biztonsági szabályokat állapítanak meg”, a Bizottság javaslata korlátozza a nemzeti szabályok bevezetésének lehetőségét: A tagállamok csak akkor vezethetnek be új nemzeti szabályokat, ha a létező biztonsági eljárásokra vonatkozó előírások nem szerepelnek a Közös Biztonsági Eljárások között, vagy ha sürgős preventív beavatkozás indokolja. Bevezetésének tervéről azonban haladéktalanul tájékoztatni kell az Európai Vasúti Ügynökséget (ERA).

A Biztonságirányítási rendszerekkel foglalkozó 9. Cikkben terjedelemre kicsiny, ám annál jelentősebb változás terve található. A módosítás tervezet kiemeli a biztonságirányítási rendszerre vonatkozó követelményeket az Irányelv III. Mellékletéből, és a Bizottság feladatává teszi az erre vonatkozó rendelet megalkotását.

A hatályos Vasútbiztonsági Irányelv 10. Cikke szerint „az Ügynökség 2009. április 30-ig értékeli a biztonsági tanúsítvánnyal kapcsolatos fejleményeket, és jelentést tesz a Bizottságnak, amelyben ajánlásokat fogalmaz meg az egységes közösségi biztonsági tanúsítványra való áttéréssel kapcsolatos stratégiáról” – így a jelenlegi A és B részből álló tanúsítványok egységes tanúsítvánnyal kiváltása senkit nem érhetett váratlanul, egyedül annak időpontja volt kérdéses. A módosításból egyértelművé válik, hogy a nemzeti hatóságok helyett az Egységes vasútbiztonsági tanúsítványt az ERA fogja kiadni. A tanúsítvány egyrészt meghatározza vasúti társaság által végzett vasúti tevékenység fajtáját és kiterjedését, másrészt – eltérően a jelenlegi helyzettől – azonos tevékenységekre vonatkozóan érvényes lesz az Unió egész területén. Az új rendelkezések értelmében a vasúti társaság tevékenységének megkezdése előtt három hónappal a releváns dokumentumok bemutatásával tájékoztatja a nemzeti hatóságot arról, hogy a vasúti társaság

  • követi a működésére előírt szabályokat,
  • a működési kockázatokat értékeli,
  • valamennyi felmerülő kockázat kezelésére felkészült,
  • minden szükséges intézkedést megtesz a biztonságos működés érdekében
  • megtette a szükséges együttműködési és koordinációs intézkedéseket a hálózat pályaüzemeltetőjével történő kapcsolattartásra,
  • minden szükséges intézkedést megtett a biztonságos működés érdekében,
  • rendelkezik működési engedéllyel,
  • tervezett tevékenységének fajtája és kiterjedése megfelel az egységes biztonsági tanúsítványban foglaltaknak.

Ha a nemzeti biztonsági hatóságnak (Magyarországon a Nemzeti Közlekedési Hatóság) kétségei vannak egy vagy több feltétel teljesülésével kapcsolatban, további tájékoztatást kérhet a vasútvállalattól. Ez a tájékoztatás kérés azonban nem okozhatja a tevékenység késedelmes megkezdését. Ha a nemzeti biztonsági hatóság arra vonatkozó tényt tár fel, hogy egy vagy több feltétel nem teljesül, tájékoztatja az Ügynökséget, és az ERA teszi meg a szükséges lépéseket – akár a tanúsítvány visszavonását is. Hasonló az eljárás abban az esetben is, ha a nemzeti biztonsági hatóság azt állapítja meg, hogy egy vasútvállalat működése nem elégíti ki a tanúsítvány követelményeit: saját hatáskörben nem intézkedhet, az ERA-t kell felkérnie a tanúsítvány visszavonására. A tanúsítvány érvénytartama nem változik, ötévenként meg kell újítani; a módosítás nem tartalmaz arra vonatkozó kitételt, hogy a tanúsítvány feltételeinek meglétét évente ellenőrizni kell. Mivel a biztonsági tanúsítvány kiadója megváltozik, a módosítás hatályba lépésétől az információáramlás irányában is változás áll be: az ERA tájékoztatja az érintett nemzeti biztonsági hatóságokat a tanúsítvány kiadásáról, módosításáról és visszavonásáról.

A hatályba lépés után az egységes vasútbiztonsági tanúsítvány kiadását az Európai Vasúti Ügynökségtől kell kérelmezni. Az ERA az összes szükséges dokumentum beérkezésétől számítva legfeljebb négy hónapon belül hoz döntést. A kérelmezők számára az Ügynökség részletes útmutatót állít össze az egységes vasútbiztonsági tanúsítvány elnyerésének módjáról, amely tartalmaz minden követelményt; valamint elérhetővé tesz minden kapcsolódó dokumentumot. A nemzeti biztonsági hatóságoknak együtt kell működniük az Ügynökséggel az információk terjesztésében.

A pályaüzemeltetők biztonsági engedélyével kapcsolatban sok változás nem várható: kiadása továbbra is a nemzeti biztonsági hatóságok hatásköre marad, de megfelelésük felülvizsgálatának periódusa nem legfeljebb, hanem pontosan öt év lesz.

A nemzeti biztonsági hatóságok esetében megszűnik a lehetőség, hogy a tagállam közlekedési minisztériuma lássa el ezt a feladatot. A biztonsági hatóság feladatköréből kikerül ugyan a biztonsági tanúsítványok kiadása, de az ERA felkérése alapján támogatja az Ügynökséget a tanúsítványok kiadásában, megújításában, módosításában vagy visszavonásában. Továbbra is megmarad ellenőrzési feladata a tanúsítványok alapját képző feltételek meglétének ellenőrzése vonatkozásában.

A módosításokat a nemzeti jogszabályokban az irányelv módosítás hatályba lépésétől számított öt éven belül kell átvezetni. Kivétel ez alól a biztonsági tanúsítványok kiállítása: ezeket a nemzeti biztonsági hatóságok a hatályba lépéstől számított két évig végezhetik.

Share

Megjegyzések

Megjegyzések letiltva.

About

This is an area on your website where you can add text. This will serve as an informative location on your website, where you can talk about your site.

Subscribe to our feed

Keresés

Admin