Magánvasutak a személyszállításban
Bejegyezve: | 2014. 04. 07. | Comments Off on Magánvasutak a személyszállításban
A Közép- és Kelet-európai személyszállító magánvasúti társaságok új színt vittek a régió megkövesedni látszó vasúti rendszerébe. Ezek az operátorok az utazási élmény folyamatos fejlesztésére, és a növekvő utaselégedettségre koncentrálva új megközelítéssel fejlesztik és terjesztik ki tevékenységi területüket bázisországukban és akár az országhatárokon túl is.
A Leo Express 2012-ben kezdte működését a cseh piacon. Jelenleg 5 Flirt motorvonattal napi 16 vonatpárt közlekedtetnek a Prága – Ostrava és a Prága – Staré Město útvonalakon. Szándékaik szerint átalakítva az üzleti modellt más megvilágításba szeretnék helyezni a vasúti személyszállítást, és meg szeretnék mutatni, hogy sikerülhet a növekvő profit – javuló szolgáltatási színvonal bűvészmutatványa. Az átlagos Közép-Kelet-európai államvasúti személyszállító operátorokhoz képest a Leo Express 50%-kal kisebb működési költségekkel dolgozik. A nulláról induló társaság jelenleg 200 dolgozót foglalkoztat, piaci részesedése eléri a 30%-ot; az első olyan kockázati személyszállító operátor, amely az első 12 hónap után pozitív EBITDA értékkel büszkélkedhet.
A cseh vasúti pályákon meglehetősen erős a verseny a személyszállítás területén – mindhárom piaci résztvevő alacsony árakkal próbálja magához csalogatni az utasokat. Néhány viszonylatban jelentős eredményt tudnak felmutatni, különösen igaz ez a Prága – Ostrava útvonalra. A RegioJet – az első magánoperátor (a cseh Student Agency társvállalata) – nemrégiben panasszal támadta meg a versenyhivatalnál az állami vasút árképzési gyakorlatát; a ČD a kereset szerint költségei alatti árstruktúrával dolgozva korlátozza a tisztességes piaci versenyt.
A RegioJet csökkenő profitról számolhatott be 2012-ben. 300 milliós forgalma a 2011-ben elérhet képest 18 millió cseh koronával lett kevesebb, ezen belül a Prága – Ostrava viszonylat 80 milliós veszteséget termelt. A társaság tavaly elnyertre az Ostrava – Omoluc közötti közszolgálati gyorsvonati forgalomra kiírt 15 éves pilot projekt tendert; az első vonatot az idén decemberi menetrendváltáskor indíthatják. A másik pályázót – az Arriva Trainst – a tendert kiíró közlekedési minisztérium kizárta a versenyből, a vezetés vasúti képesítésit igazoló dokumentáció hiánya miatt. Az Arriva Trains 2013 szeptember és december között egy másik pilot projekt keretein belül a 26 kilométeres Praha Masarykovo – Kralupy nad Vltavou útvonalon üzemeltetett nem közszolgálati körbe tartozó személyszállító vonatokat.
A piac legfrissebb versenyzője a National Express CZ, a National Express Group tagja. Miután a németországi Észak-Rajna–Vesztfáliában két regionális szolgáltatásra is jogosultságot szereztek, a társaság a cseh vasúti piacon is szerencsét próbál. A cég 2013-as éves beszámolójában megemlíti, hogy sikeresen szerepeltek a Berlin Ringbahn előminősítési eljárásán, és szándékaik szerint tovább terjeszkednek Németországban, valamint a Cseh Köztársaságban.
A cseh Környezeti Információs Ügynökség adatbázisa szerint 2012-ben a vasúti személyszállítás teljesítménye az előző évhez képest megközelítőleg 500 millió utaskilométerrel (8,2%) nőtt; a vasútvállalatok mintegy ötmillióval több utast szállítottak, mint egy évvel korábban. Csehországban 1990 óta ez a legnagyobb éves növekedés a vasúti személyszállítás teljesítményében.
Pozitív eredményeket mutathat fel Szlovákia is; a vasúti személyszállítás teljesítménye 2010 és 2012 között 6,5%-kal emelkedett. A RegioJet ezen a piacon 3%-os részesedést ért el, és 2012-ben 6,7 millió eurónyi forgalmat bonyolított. A társaság 2012 márciusi indulása óta a Pozsony – Dunaszerdahey – Komarno viszonylaton közlekedő vonatain több mint másfél millió utast szállított. A ŽSR, a szlovák pályahálózat üzemeltető tájékoztatása szerint a RegioJet további járatokat tervez indítani a Cadca – Kassa útvonalon.
A lengyel piacon nem ennyire sikeres a Leo Express betörése; a társaság jelenleg is az UTK (a lengyel vasúti hatóság) engedélyére vár. A társaság napi 18 vonatpárral tervez színre lépni a Varsó – Katowice és a Varsó – Krakkó viszonylatokban, valamint további 18 vonatpárral a Varsó – Poznan – Wroclaw és Varsó – Poznań – Szczecin útvonalakon.
Lengyelország első személyszállító magánoperatora az Arriva RP (korábban Arriva PCC, a DB-hez tartozó Arriva csoport tagja), amely 2007-ben indította szolgáltatásait a Kujawsko Pomorskie régióban (Lengyelország északnyugati részén); a kezdetekben évi 1,75 millió vonatkilométert teljesített. A régió vasúti szolgáltatásainak újratendereztetésekor – 2010-ben – az Arriva ajánlata 17,99 złoty volt 91,17%-os pontossági mutatóval, míg az inkumbens operátor ugyanazt a szolgáltatást 35,48 złotyért kínálta, 90%-os pontossági garanciával. Az Arriva magasan győztes ajánlata magában foglata a használt gördülőállomány teljes mértékben újra cserélését, alacsony padlós járművek forgalomba állítását. A szerződés végül mintegy 100 vasútállomás kiszolgálására és kétmilliót meghaladó éves utasfogalom kiszolgálására köttetett meg.
Az Arriva a román piac felé is nyitni szándékozik. 2012-ben sajtóhírek szóltak róla, hogy az Arriva átvenné a Regiotrans 75%-os részesedését, ezzel többségi tulajdonába kerülne Románia legnagyobb magánvasúti személyszállító operátora. A Regiotrans tulajdonosai a cégvezetést felhatalmazták ugyan a tárgyalásokra, de nem adtak engedélyt üzletkötésre.
A Regiotrans 2005-ben történt alapítása óta 100 vasútvonalon szolgáltat, és folyamatosan keresi a lehetőségeket tevékenységének szélesítésére. A társaság 2012-ben 46,6 millió eurós forgalmat bonyolított; ez megközelítőleg 10%-os visszaesés az előző évhez képest.
A magánvállalatok körében a Regiotrans a Transferoviar Calatorival és az Interregional Calatorival versenyez. A Transferoviar Calatori a Transferoviar Csoport részeként 2011-ről 2012-re forgalmát 8,2 millióról 12 millióra tudta növelni. Mindhárom társaság az elővárosi, ingázó forgalmat célozta meg, amely mindmostanáig bizonyítottan a legjövedelmezőbb. Ami az általuk használt gördülőállományt illeti, mindhárman használt, importált dízel és villamos motorvonatokat üzemeltetnek. A közszolgáltatási szerződés egyiket sem kényszerítette új járművek vásárlására. A vasúti személyszállítás teljesítményét nézve, Románia jelentős visszaesést könyvelhetett el; 2010 és 2012 között a teljesített utaskilométerek 14%-kal csökkentek.
Mindeközben Magyarországon a vasúti személyszállítás területén a 2010-es mélypontról 2012-re az utasszám 140 millióról 147 millióra emelkedett, ami már megközelíti a 2007-es értéket. Lengyelországgal, Csehországgal, Szlovákiával és Romániával ellentétben a magyar utasok nem választhatnak a vasúti szolgáltatók között, és az Európai Parlament legutóbbi döntését látva, 2019 után sem valószínű, hogy magántársaság részt vehet a közszolgáltatásban.