Monostory.hu

Shenfieldtől Readingig: Crossrail

Bejegyezve: | 2014. 05. 22. | 1 megjegyzés

A ma folyamatban levő európai vasútépítések legnagyobbja többéves tetszhalál után 2001-ben kelt új életre, amikor London főpolgármestere, az Egyesült Királyság közlekedési minisztere és a Strategic Rail Authority (SRA) elnöke közös sajtótájékoztatón adták hírül, hogy a Londont kelet-nyugati irányban a föld alatt átszelő új vasútvonal, a Crossrail megvalósítására közös vállalatot alapítanak.


A Crossrail ötlete először még az 1880-as években merült fel, majd 1974-ben és 1980-ban két megvalósíthatósági tanulmány is túl költségesnek ítélte. 1991-ben egyéni indítványként került a parlament elé a megvalósításáról szóló törvénytervezet, három év alatt már az Alsóház el is vetette. Az ezredfordulóra a kormányzat megbízta az RSA-t a londoni állandó csúcsforgalom megszüntetési lehetőségeinek kutatásával, az RSA vizsgálódásai eredményeképpen javasolta ismét a többször hamvába holt ötletet.

Az új társaságot végül 2002-ben Cross London Rail Links Ltd néven, 50-50%-os tulajdonosi hányaddal, és a kormányzat által biztosított 154 millió fontnyi alaptőkével az SRA és a Transport for London (TfL) alapította.

Hat évvel később a parlament mindkét háza által megszavazott és a királynő által aláírt Crossrail Act törvényben garantálta az építkezéshez szükséges kisajátítási jogot és a 15,9 milliárd font (kevés híján 20 milliárd euró) összegű finanszírozást. A törvény az új vasútvonal átadási határidejét 2017-ben határozta meg. A London középső része alatt 42 kilométer hosszon alagútban futó vonal keletről Maidenhead felől teremt közvetlen összeköttetést Heathrow-val; irányonként és óránként 24 vonat követheti egymást. Az alagúti szakaszokon új állomások épülnek Paddingtonnál, Bond Streetnél, Tottenham Court Roadnál, Farringdonnál, Liverpool Streetnél, Whitechapelnél és, Canary Wharfnál.

2009-ben a Cross London Rail Links Ltd nevet váltott, azóta Crossrail Limited néven koordinálja a beruházást. A munkák az év májusában kezdődtek meg Canary Wharfnál, 2012-ben pedig elindult az első fúrópajzs is.

A projekt tavaly szeptemberi auditja során (amit idén év elején hoztak nyilvánosságra) az átvilágítást végzők azt állapították meg, hogy a program az eredetileg tervezetthez képest kétéves késésben van, az infrastruktúrával kapcsolatos munkák 43,7%-a készült el (az időarányosan tervezett 45,2% helyett) azaz az utasok leghamarabb 2019-ben vehetik használatba. Az eltelt idő alatt a finanszírozás sarokszámai sem maradtak változatlanul: a DfT és a TfL közös infrastruktúra finanszírozási alapjába 14,8 milliárd font került, míg 5 milliárd fontot az üzletui szféra bocsátott rendelkezésre. Az építési költségek mellett jelentéktelennek tűnik, de abszolút értékben jelentős kiegészítő beruházás a járművekre szánt, a TfL által finanszírozott 1 milliárd fontos járműbeszerzés. A befektetők – beleértve a minisztériumot és London közlekedésszervezőjét is – gondos költség-haszon számítást végeztek: a rövidülő utazási idők, alacsonyabb zsúfoltság, gyorsabb átszállás minden befektetett fontra 1,97 font megtérülést biztosítanak.

A Victoria fúrópajzs Whitechapel állomásnálIdén áprilisban Victoria, a fúrópajzs Whitechapel állomásnál áttörte a készülő alagút homlokfalát és szemtől szembe találkozott Elisabeth névre keresztelt társával; ezzel elkészült a tervezett alagút összes hosszának háromnegyede – a 32 kilométeres furatból mostanáig 2 és fél millió tonna anyagot termeltek ki és szállítottak el.

Bár az eredeti határidő ez év április vége volt, a TfL februárban eredményt hirdetett az új vonalat kiszolgáló járműállomány szállítására, karbantartására és egy új vontatási telep kialakítására kiírt tenderen. A tender győzteseként a Bombardier szállíthatja a 65 új motorvonatot, közvetlenül 240 új állást teremtve, és 16 beszállítónak adva munkát.
Gőzerővel folyik közben az operátor kiválasztása is; az előzetes szűrőn az Arriva Crossrail Limited, a Keolis, az MTR Corporation (Crossrail) Limited és a National Express Group PLC maradt fenn – végső győztest az év végén hirdetnek.

A tervek szerint jövőre befejeződnek az alagút-építési és egyéb mérnöki munkák, a kevésbé látványos állomásépítés és -berendezés következik. Ha minden jól megy, a középső szakaszt 2018 decemberében, míg a teljes kelet-nyugati vonalat 2019 év végére vehetik birtokukba az utasok.

Share

Megjegyzések

Egy megjegyzés to “Shenfieldtől Readingig: Crossrail”

  1. Infrarail 2014 | Monostory.hu
    2014. 06. 13. @ 9:10

    […] fejlesztésre, ennek kiemelkedő jele a Bombardier 1 milliárd fontos szerződése a Crossrail járműbeszerzésére, vagy a Hitachi szintén milliárdos nagyságrendű Intercity […]

About

This is an area on your website where you can add text. This will serve as an informative location on your website, where you can talk about your site.

Subscribe to our feed

Keresés

Admin