Siemens mozdony és motorvonat fejlesztések

A Siemens Vision 2020 stratégiája – „Kerüljünk közelebb vevőinkhez” – jól illeszkedik az elmúlt években kialakított lapos, a piaci struktúrához sokkal jobban igazodó szervezeti felépítéshez; a struktúra által közelebb kerültek potenciális és meglevő megrendelőikhez.

A Siemens célja az integrált közlekedési rendszer megvalósítása, amely magában foglalja a nemzetközi, városközi, elővárosi, regionális, valmint városi közlekedési megoldásokat is. Ezeket kiegészítik az intelligens közlekedési rendszerek, a közlekedésszervezést biztosító és áramellátó berendezések.

A járművek területén négy kategóriát lehet megemlíteni. A mozdonyokat, a villamosokat, a metrókat és a gyorsvasúti szerelvényeket. A mozonyok területén a Siemens a Vectron családra fókuszál, a villamosokat az Avenio, a 100%-ban alacsonypadlós járműcsalád képviseli, a metróplatform képviselője az Inspiro, amely innovatív platformként, 94,8%-os újrahasznosíthatósági arányt vezetett be, míg a gyorsvasutak között a Valero az egyik leggyorsabb nagy sebességű vasút szerelvénye.

siemens

Magyarországon a gördülőállományt nézve a Siemens eddig a Taurus és Vectron villamosmozdonyokkal, a Desiro dízel motorvonatokkal, és a Combino villamosokkal jelent meg. Kiemelendő, hogy a Vectron az első TSI specifikáció szerint teljes körűen tanúsított mozdonyplatform Európában; kielégíti a transz-európai nagysebesség vasúti rendszerek átjárhatóságának műszaki specifikációs (TSI) feltételeit. Magyarországon kívül a Vectron cslád hatósági engedéllyel rendelkezik Németországban, Ausztriában, Lengyelországban, Romániában, Svédországban, Norvégiában, Csehországban, Törökországban és Szlovákiában. Folyamatban van az engedélyezés Szlovéniában, Horvátországban, Szerbiában és Bulgáriában.

Eddig (az opciókat is beszámítva) több, mint 300 db Vectron mozdony került értékesítésre 12 vasúttársaság részére. Ebből 83 mozdonyba tolatómodul berendezés is kerül. A Vectronok összesített futásteljesítménye meghaladja a 6 millió kilométert.

A magyar engedélyek megszerzésében folyamatosan segítségünkre volt egy szakmai kör. A sikeres méréseket és kísérleteket a MÁV TEB Központ hajtotta végre; a típusvizsgálati próbaüzem a Rail Cargo Hungaria, a FLOYD és a GySEV vasúttársaságoknál zajlott le, míg a DeBo minősítést a CERTUNIV végezte. Végeredményképpen a Nemzeti Közlekedési Hatóság kiadta a mozdony típusengedélyét a fedélzeti ETCS L2-vel felszerelt Vectron AC és MS villamos mozdonyokra.

A három nagy mozdony bérbeadó társaság (European Locomotive Leasing, Railpool és MRCE) számos Vectron AC és Vectron MS villamosmozdonyt rendelt. Németország és Ausztria mellett kiemelt célország Magyarország is. Ma már több magyar magánvasút is

üzemeltet Vectron mozdonyokat, amelyeket e három cégtől bérelnek. A magyar LTE magánvasút az ELL-től bérelt Vectron mozdonyai továbbítják a kecskeméti Daimler Benz gyárból Németországba közleked „Mercedes-Benz” vonatokat, A Floyd a BoxPress cégtől bérelt Vectron mozdonyai konténerszállító vonatokat továbbít Németországba. A cseh Lokotrain is fontosnak tartotta, hogy az ELL-től bérelt Vectron mozdonyai hazai NKH üzembehelyezési engedélyt kapjanak.

A mozdonyok egy kompakt dízel tolatómodullal egészíthetők ki, amely egy állványból, egy padló alatti tartályból és a csövezésből áll. A modul opcionálisan kapható a Vectron AC-hez és DC-hez egyaránt, gyárilag és utólag is beépíthető. Egyik előnye, hogy az összes karbantartási munka a folyosó oldalrésze felől végrehajtható.

A Vectron dízel változata lassabban fejlődött, de 2014. decemberében a német vasúti hatóság (EBA) kiadta a mozdony típusengedélyét.

Az egyéb tevékenységek közé tartozik vonatbefolyásoló berendezések szállítása különböző vevők részére; így MIREL és INDUSI berendezéseket szállítanak a MÁV-START Zrt. által Szolnokon gyártandó mérőmotorvonathoz, valamint MIREL berendezést a romániai SOFTRONIC által gyártott hattengelyes villamos mozdonyokhoz. A berendezések a craiovai gyárban kerülnek beépítésre. A program 2015-ben is folyamatos. A Sopron – Szombathely – Szentgotthárd vonalon közlekedő Flirt motorvonatokhoz is a Siemens szállította a Siemens Trainguard Basic INDUSI járműfedélzeti berendezést.

Befejeződött a Trainguard 200 ETCS L2 mozdonyfedélzeti berendezéssel felszerelt prototípus ES64U4 mozdony hazai ETCS- típusvizsgálata. Az NKH-nál lefolytatott típusengedélyeztetési eljárások után lehetővé válik, hogy 2015. őszétől osztrák magánvasutak 15 ilyen mozdonya először ETCS L1 berendezéssel hazai pályáinkon járhassanak.

Share