A Siemens előtt álló szakmai kihívások és feladatok a hazai projektekben

Zengő Ferenc, a Siemens Mobility Közlekedési Divízió vasúti áramellátási üzletágvezetője a IX. Vasúti Tréningen az elmúlt időszak projektjeinek ismertetésén kívül beszámolt az aktuális trendekről, kihívásokról és a fókuszba került területekről, kiemelve a vasúti áramellátás fontos területét.

Az elmúlt néhány évben a Siemens Budapesten több projektben vett részt, köztük az 1-es és 3-as villamosvonalak, a budai fonódó hálózat és a Görgey Artúr utca út- és villamospálya felújítása.

A Siemens ezekben alvállalkozóként alállomásokat szállított illetve modernizált, és különféle villamos kivitelezési munkákat végzett el számos hazai alvállalkozóval együttműködve. Az M4 járművezető nélküli, teljesen automata vonatvezérlésű, valamint az M2 metróvonalak végleges használatbavételi engedélyt kaptak a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól 2015 decemberében. Az M4 vonal járművein a vezetőállás elbontása a nyár folyamán várható, míg az M2 vonalon a régi pályamenti biztosítóberendezés elbontása megtörtént.

A nagyvasúton 2015. augusztus 19-én átadásra került az Óbuda-Piliscsaba vonalszakasz. A Siemens sikeresen zárta a a 2007-15-ös EU finanszírozási periódus keretében finanszírozott projekteket, így például a Kelenföld-Székesfehérvár vasútvonal és az ETCS L2 projektek érintett részeit.

Sikeres volt a részvétel a Crocodile projektben az interoperábilis, harmonizált és összehangolt intelligens közlekedési rendszerek és szolgáltatások megvalósításáért. A projekt keretében a Siemens végezte a forgalmi monitoring rendszer kommunikációs hálózatának bővítését, és a forgalmi adatgyűjtő- és monitoring eszközök telepítését.

A jelenlegi trendek szerint a városok lakossága 2 fővel nő másodpercenként, ennek következtében egyre több ember és áru mozog a városok között – elsősorban vasúton és közúton. Ez új kihívások elé állítja a közlekedésszervezőket és a gyártókat: 2030-ra az elővárosi vasúti közlekedést használó utasok száma naponta 6-ról 10 millióra fog nőni Németországban; mindeközben a várakozások szerint az Egyesült Államokban a vasúti árufuvarozás kapacitása évi 4 milliárd tonnára nő. Közúti vonatkozásban a várakozások szerint az átlagsebesség a legtöbb nagyvárosban kevesebb mint 20 km/h, és ez akár tovább is csökkenhet. 2030-ra az autók száma háromszorosára nő Indiában, négyszeresére Indonéziában és tízszeresére Kínában.

A Siemens teljes portfólióval rendelkezik a vasúti áramellátás területén. Mind a nagyvasúton, mind a városi vasutak esetén teljes körűen le tudja fedni az áramellátási igényeket, legyen szó akár felsővezetéki vagy alállomási berendezésekről, vagy akár az ezeket irányító távfelügyeleti és távvezérlő rendszerről. A rendszerek az energiaellátási ágazat bevált szabványos termékeiből és speciális Sitras termékekből állnak, Jellemzőjük a magas rendelkezésre állás és a minimalizált életciklus-költség. A Sitras RSC a vasúti áramellátásban és vasúti infrastruktúrában vezérlésre, ellenőrzésre, archiválásra és kiértékelésre használatos. Segítségével az üzemeltető személyzet gyors és biztonságos áttekintést nyer a berendezés üzemállapotáról.

A Siemens azt tapasztalta a magyar projekteknél és beruházásoknál, hogy az értékelési szempontok között túlnyomóan az ár érvényesül. Az ár mérőeszközként azért nem a legmegfelelőbb ebben a vonatkozásban, mert a beruházások esetében a későbbi karbantartási igényt és megtérülési rátát nagyban befolyásolja a beépített anyagok és berendezések korszerűsége.

Share