Miért közösségi közlekedéssel?
Bejegyezve: | 2017. 01. 23. | Comments Off on Miért közösségi közlekedéssel?
A mára elrendelt szmogriadóhoz kapcsolódó tegnapi posztom engem is továbbgondolásra ihletett. Összehasonlítom a gépkocsihasználatot a közösségi közlekedéssel.
Az összehasonlítás óhatatlanul szubjektív lesz, hiszen saját közlekedési szokásaimra vonatkozik:
Egy héten kétszer tartok aikido edzést Budapesten, a Somogyi Béla utcában – félúton a 2-es metró Blaha Lujza tér és a 4-es metró Rákóczi tér megállója között. Hétfőnként és szerdánként délután fél 5-re kell odaérnem és fél 8 után kezdem újra magamra húzni az utcai ruhát. Nézzük meg, milyen megoldásokkal mennyi időbe és költségbe kerül oda- és hazajutni.
Busz – vonat – BKV: 1. verzió
Indulás otthonról 14 óra előtt, mert azt a néhányszáz métert le kell gyalogolni a buszmegállóig. A busz 14:09-kor indul menetrend szerint, és 14:17-kor tesz le a Vasútállomás bejárati út nevű megállóban. Innen még 600 méter séta. A menetjegy 250 forint. A séta belefér az időbe, mert a vonat csak 14:58-kor fog indulni. Bőven van időm megvenni a vonatjegyet is 745 forintért. Érkezés a Délibe 15:39-kor, és legkésőbb a 16:03-kor induló metróra kell felszállnom, hogy időben odaérjek. A vonaljegy 350 forint.
- Utazási és várakozási idő: 2 óra 30 perc.
- Utazási költség: 1345.- Ft.
Busz – vonat – BKV: 2. verzió
Nem sokban különbözik az előzőtől: leszállok Kelenföldön, és a 4-es metróval megyek a Rákóczi térig. A vonatút így csak 650 forintba kerül, időben ugyanott vagyok.
- Utazási és várakozási idő: 2 óra 30 perc.
- Utazási költség: 1250.- Ft.
Autóval
Beülök az autóba, a 8101-es úton elérem az 1-es utat. Azon végigmegyek Biatorbágyig, rátérek az M1-re, aztán a Bocskai út – Petőfi híd, Ngykörút útvonalon eljutok a Rákóczi térig. A fogyasztást lehet 9l/100km-rel számolni, 47,2km a megtett út, deszámoljunk 50-nel, mert úgy könnyebb. 4,5 liter gázolajat fogyasztottam el. Ennek átlagára most 375Ft/l, tehát 1687,5 forint volt az út közvetlen költsége.
- Utazási és várakozási idő: kb. 0 óra 50 perc.
- Utazási költség: 1687.- Ft.
Jussunk haza vonattal
Az edzéseknek 19:30-ra vége, ha ügyes vagyok, és gyorsan öltözöm, elérem a 20:20-kor induló vonatot a Déliben, vagy Kelenföldön. Ügyes vagyok, hát elérem (vonaljegy: 350.- HUF). A vonat 20:53-kor Bicskén van (745.- Ft vagy 650.- Ft.).
Bicskéről ma már nincs közvetlen autóbuszjárat a 6 kilométerre fekvő településre.
Tehát várok 22:54-ig (két óra – hahó!), és elbuszozom Szárligetre, ahol átszállhatok a hazatérő buszra (560.- Ft.). 23:30-kor leszállok, és már csak néhányszáz méter séta van hátra.
- Utazási és várakozási idő: 4 óra.
- Utazási költség: 1655.- Ft. vagy 1560.- Ft.
Persze elmehetnék Szárligetig is vonattal, hogy ne kelljen buszról-buszra átszállnom. A Déliből 20:20-kor induló vonat 21:02-re van Szárligeten, így a jegy 1120.- Ft (930.- Ft Kelenföldtől). Szárligetről akkor is csak 23:05-kor indul busz (370.- Ft), amivel megint csak 23:30-ra (plusz némi séta) érek haza.
- Utazási és várakozási idő: 4 óra.
- Utazási költség: 1840.- Ft. vagy 1650.- Ft.
Kalandtúra nélkül
Edzés után beszélgetünk néhány szót, elköszönünk, beülök az autóba, és a Nagykörút – Erzsébet híd – Hegyalja út – M1 útvonalon hazamegyek. Mivel ilyenkor már kisebb a forgalom, 40 percnél tovább sosem tart az út.
- Utazási és várakozási idő: 40 perc.
- Utazási költség: 1687.- Ft.
Miért közösségi közlekedéssel?
A válasz fentebb olvasható. Inkább átfogalmaznám a kérdést: Miért is közösségi közlekedéssel?
Persze a dolog sokkal több aspektusát lehetne boncolgatni, hát tegyük meg a blog Facebook oldalán!