Malpasset gát

A Malpasset gát tündöklése és bukása

A Malpasset gát Cannestól 20 kilométerre nyugatra, a Reyran folyó völgyét elzárva épült, hogy az időszakos folyó ősztől tavaszig duzzasztott vizével a forró, vízhiányos nyári hónapokban is el tudják látni Var megye környező településeit.

Az építkezést 1952 áprilisában kezdték, és két év alatt fejezték be. Igazából már 1941-től turkáltak egy kicsit, de a forráshiány és a háború lassította a folyamatot. A tényleges építkezéssel párhuzamosan rohamtempóban készült a gáttól folyásirányban vagy másfél kilométernyire az A8 autópálya is.

A többívű gát 222 méter szélesen ölelte a szurdokszerű völgyet, alapzatának szélessége valamennyivel meghaladta a hat métert, míg karimája 1,5 méter szélesnek épült, tervezett kapacitása 50 millió köbméter volt. Európa legkeskenyebb falú gátjaként az 50 millió tonnányi vizet tulajdonképpen egy tojáshéj erősségű betonfallal tervezték visszatartani.

Malpasset gát

1959-ig a tározó még félig sem telt fel, és szépen el is látta feladatát, míg a novemberi esők vízhozama hatására úgy 30 centi híja volt a túlcsordulásnak. December 2-án a jobb oldalán, nagy magasságban vízszivárgást, majd nem sokkal később a talpánál repedéseket észleltek. Megnyitották a túlfolyó nyílásokat, de már késő volt. 21:13-kor a gát átszakadt.

A 40 méter magas, és 70km/h sebességgel meginduló víztömeg első áldozata az épülő autópálya hídja volt, majd az arra futó vasútvonal három kilométeres szakaszát tette a földdel egyenlővé. Elsodort négy transzformátorállomást, ellepte a közeli Fréjus városka házait, 423 ember halálát okozva, végül a víz nagy része a közeli haditengerészeti repülőtéren át érkezett meg a tengerbe.

Malpasset gát

A sodrás erejére jellemző, hogy a gát falának néhány többtíz tonnás elemét majdnem az autópályáig, 1200 méterre sodorta.

Malpasset gát

A gátszakadás és az azt követő árvíz Franciaország legnagyobb polgári katasztrófája volt. A folyómedret nem tisztították meg a törmeléktől, a gát romjai is eredeti állapotukban állnak. A valahai gát környéke ma emlékhely. Legegyszerűbben Fréjus felől közelíthető meg, az autópálya felüljáró alatti parkolóig elautózva, majd mintegy negyedórás séta alatt fokozatosan tárul fel a lenyűgöző látvány.

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *