5. Fejezet – A KI légzés életelixír

Természetes belégzés

Folytassuk a belégzéssel. Ezt japánul Kyuki-nak nevezik, ami annyit jelent, hogy az univerzum KI-jét a testünkbe áramoltatjuk.

Megtartva felsőtestünk kissé előredöntött helyzetét, kezdjünk lassan és nyugodtan belélegezni, úgy, mintha virágot szagolnánk. Ne gondoljunk a be- vagy kilégzés hosszára. Előfordulhat, hogy túl gyorsan lélegzünk be; ilyenkor képzeljük el, ahogy a levegő megtölti testünket – lábujjhegyünktől kezdve, lábunkon, csípőnkön át tüdőnkig és fejünkig. Összpontosítsunk arra a testrészre, ahol a levegő jár, így mellkasunk és tüdőnk nem válik feszessé.

Ha felszállunk egy buszra, a buszt a végétől az eleje felé kell feltölteni. Ha az utasok megállnak az első ajtónál, a többiek nem tudnak felszállni. A felsőtest megfeszítése, és a levegő mellkasba szívása gyakori hiba belégzés közben. Ha tüdőnkre és felsőtestünkre gondolunk, tartásunk feszessé válhat, és a légzés másodperceken belül elveszíti természetességét.

Lélegezzünk be nyugodtan, aztán hagyjuk a levegőt kiáramlani. A légzés végtelenül nyugodttá válik. Mikor légzésünk eléggé lecsillapodik, visszatérhetünk előző testhelyzetünkhöz. Ekkor úgy érezzük, hogy a levegő teljesen megölti testünket, egészen fejünk búbjáig.

Most számoljunk el lassan háromig. Ha légzésünk eléggé nyugodt, kezdjünk el kilélegezni. Belégzés közben testünk könnyen feszültté válhat. Ezért először tanuljunk meg jól kilélegezni, és értsük meg, hogyan tudjuk testünk levegőjét természetesen kilélegezni, miközben lecsillapodottak vagyunk. Ezután kényelmesebben tudunk belélegezni.

Agyunk használja fel a belélegzett oxigén 20%-át. Mikor a KI légzést gyakoroljuk, KI-nk kiterjed lábujjhegyünktől fejünk búbjáig. Ezért minél többet gyakoroljuk a KI légzést, annál aktívabbá válik agyunk. Napi tizenöt perces gyakorlással javítjuk egészségi állapotunkat.

25. ábra - Belégzés

25. ábra – Belégzés

Megtartva kissé előredőlt testtartásunkat, kezdjük el a belégzést.

26. ábra - Belégzés vége

26. ábra – Belégzés vége

Mikor légzésünk eléggé nyugodt, vegyük fel eredeti testhelyzetünket.

Be- és kilégzés természetesen

Most ismételjük a ki- és belégzést. A KI légzés tanulásakor fontos megértenünk, mit is jelent pontosan a „természetes be- és kilégzés”. Még ha belégzésünk és kilégzésünk kényelmes is, ha sokszor ismételjük, elfelejthetjük a test és a szellem egységét az univerzummal. Ha a test és a szellem egységével lélegzünk ki, akkor belégzésünk is természetes lesz. Ez kelti azt az érzést, hogy egyek vagyunk az univerzummal.

Sokan félreértik a lényeget, és lélegzetüket önkéntelenül visszatartják a kilégzés és a belégzés között. Ha megállítjuk a légzés természetes folyamatát, testünk feszültté válik. Ha pedig testünk feszült, nehezebb lélegeznünk, és nem is tudjuk sokáig folytatni. Ha szándékosan lélegzünk és visszatartjuk lélegzetünket, a levegő nem természetesen tölt meg minket.

Ezért érzik úgy sokan, hogy belélegezni nehezebb mint kilélegezni.
Ne álljunk meg és ne próbáljunk KI-t magunkhoz vonzani. A KI légzés a KI cseréjét jelenti az univerzummal. A KI kiterjesztésével természetes módon jutunk többlet KI-hez.

Ha nehezünkre esik a légzés, valószínűleg valamit nem jól csinálunk. Ne aggódjunk, vizsgáljuk meg testtartásunkat, és a test és a szellem egységét, aztán térjünk vissza a kiindulópontra. Ezen kívül KI teszttel győződjünk meg róla, hogy valóban természetesen lélegzünk be és ki. Ha légzésünk nem természetes, feszültséget érzünk testünkben. Ezt a teszt közben úgy érezzük, hogy tartásunk nem stabil.

Mint ahogy egyébként is úgy lélegzünk, hogy nem gondolunk rá, a KI légzés közben se gondoljunk arra, hogy ez most KI légzés. Ha ilyenkor végzik el rajtunk a KI tesztet, testtartásunk stabil lesz. A KI légzés gyakorlása közben ne felejtsük el az alapszabályt: „Lélegezz természetesen!”

Ha testünk feszültté válik, nehezen vesszük észre. Ám, ha elvégzik rajtunk a KI tesztet, hamar kiderül, hogy mennyire lazultunk el. Fokozatosan megtanuljuk, hogyan ismerjük fel KI teszt nélkül is, testünk mely része feszült. Ha úgy érezzük, nem tudjuk a KI légzést megfelelően folytatni, akkor sem, ha teljesen ellazultunk, valószínűleg mégsem lazultunk el teljesen, vagy testünk egy részét öntudatlanul megfeszítettük. A KI teszt ezért is nagyon fontos.

„A szellem mozgatja a testet” – ezért a test nem lesz feszült, ha a szellem ellazult. Ha a KI légzés közben testünk feszes, skkor tudatunk tesz valami nem természetest. Például megpróbálja befolyásolni légzésünket. Fontos megértenünk, hogy ha tudatunk lecsillapodott és ellazult, ez több energiához juttatja testünket.

Van egy japán mondás, amely a szamurájok harcára vonatkozott: Musoku no Kokyu (szó szerint: lélegzetvétel nélkül lélegezni). A lélegzetvétel nélkül lélegzés nem azt jelenti, hogy nem veszünk levegőt; a régi időkben, ha egy szamuráj harcolt és ellenfele felismerte lélegzete ritmusát, abból mozgására is következtetni tudott. Ezért tudatuk elcsendesítésével a szamurájok a „láthatatlan légzés” mestereivé váltak. Ez a légegzetvétel nélkül légzés.

A KI légzés ehhez a légzéshez hasonlít. KI légzés közben egy kilégzésem 50-60 másodpercig tart. Ha kényszerítjük magunkat, hogy kilégzésünk minél tovább tartson, az nem tesz jót az egészségnek. Értsük meg, hogy ha teljesen ellazultunk ki- és belégzésünk időtartama természetesen válik hosszabbá. A KI légzés célja nem a tüdőkapacitás növelése, hanem a relaxáció gyakorlása.

A hosszú légzést japánul a Nagaiki szóval fejezzük ki. A KI légzés gyakorlásával természetes, ha szellemi és fizikai állapotunkban jelentős változások következnek be.

Program a KI légzéshez

Ha már megtanultuk a KI légzést, alkalmazzuk is minden nap; kezdjük napi tizenöt perces gyakorlással. Napi negyedórás KI légzéssel a testünkben található széndioxid 70%-ától megszabadulhatunk, helyét friss oxigén foglalja el.
Vessünk egy pillantást kezünkre. A gyakorlással bőrünk hamarosan egészségesebbé válik.

Folytassuk a napi negyedórás gyakorlást két hétig. Ha a KI légzéssel hozzászokunk a mély légzéshez, egyébként is mélyebben fogunk belélegezni. Egy felnőtt ember percenként általában 15-20 lélegzetet vesz. A KI légzés gyakorlásával a percenkénti lélegzetvételek száma 4-5-re változik.

A KI légzést nem csak széken ülve lehet gyakorolni, hanem seizában, állva, vagy ágyban fekve is. Akárhogyan is gyakoroljuk, mindig győződjünk meg róla, hogy testtartásunk helyes, testünk és szellemünk összhangban van.

Ne gyakoroljuk a KI légzést közvetlenül ebéd után, vagy fürdés közben; ilyenkor vérkeringésünk megváltozik. Egyébként bármikor gyakorolhatjuk a KI légzést, olyan gyakran, ahogy csak szeretnénk.

Nem fogjuk azonnal egészségesebbnek érezni magunkat, csak azért, mert egy nap gyakoroltuk a KI légzést. Ha mindennap gyakoroljuk, akkor egyre egészségesebbekké válunk. Nincs arra szabály, hogy a nap mely szakában gyakoroljuk a KI légzést. Bármikor, bárhol nekiállhatunk; akár ülve, állva vagy fekve.

Gyakoroljuk minden nap. Használjuk ki időnket, gyakoroljuk a KI légzést vonaton, utcán sétálva, TV nézés közben, bármikor, bárhol. Mindig tudunk időt találni a KI légzésre.

Bármit is akarunk megtenni, elhatározásra van szükség hozzá. Bármilyen fontos dolgot is tanultunk meg, semmi haszna, ha nem gyakoroljuk. A gyenge képességű emberek bármilyen jó dolgot tanulnak is meg, nem tudják hasznát venni mert nem gyakorolják.

Az egyetlen pont megtartása és a pozitív KI használata számos embert segített hozzá a sikeres élethez. Másrészről viszont, sokan vannak azok is, akik nem gyakorolták sokáig a megtanultakat.

Most már tudjuk, hogyan kell a KI légzést helyesen gyakorolni. Mindenesetre, aki a KI légzés mesterévé akar válni, annak minden nap gyakorolnia kell. A folyamat elkezdéséhez állítsuk át tudatunkat pozitív irányba, és gyakoroljunk erős elszánással.

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *