5. Fejezet – A KI légzés életelixír

Az életerő növelése

A KI légzéssel életerőnk aktiválódik, testünk és szellemünk pozitívvá válik. A KI légzés nem csak légzőgyakorlat, hanem a KI használatának fontos gyakorlóterepe is.

„Lélegezz ki, és lélegzeted elér az Univerzum végéig és tovább a végtelenbe; lélegezz be, és lélegzeted elér az egyetlen pontig, és tovább a végtelenbe.”

Kilégzéskor lélegzetünket kiterjesztjük az Univerzum végéig. Ne gondoljuk úgy, hogy kilégzésünk véget ér, mihelyt elhagyja szánkat. Ha a KI légzést jól gyakoroljuk, friss KI-vel tudjuk feltölteni egész testünket. Amikor beszívjuk a levegőt, az Univerzum KI-jét lélegezzük be, amíg eléri az egyetlen pontot. Amikor saját KI-nket kicseréljük az univerzum KI-jével, nem fogunk semmi különöset érezni. Testünk egyszerűen megtellik friss KI-vel. A KI légzés közben „úgy érezzük, hogy mi vagyunk az univerzum és az univerzum mi vagyunk. Elvezet minket ahhoz a mindent felülmúló érzéshez, hogy egyek vagyunk az univerzummal.”

Minden év december 31-én éjfél előtt 30 perccel elkezdek KI légzést gyakorolni, és január elsején, fél egykor fejezem be. Nem tudok jobb évkezdést elképzelni. Egy évben számos jó vagy kevésbé jó dolog történik. Mindenesetre teljesen hasztalan folyton hátranézni, és a múlton rágódni. Lélegezzük ki a múlt minden jó és rossz élményét, aztán töltsük fel magunkat friss KI-vel, hogy pozitív hozzáállással kezdhessük az új évet.

A KI légzéssel tudatunk természetessé válik. Éjfél körül megunkról megfeledkezve gyakoroljuk a KI légzést; mire fél egy körül befejezzük a gyakorlást, arcunk kisimulttá válik és boldogságot tükröz. Átjár az a tudat, hogy a KI kiterjesztésével mindent meg tudunk tenni. Az Újév nagyon fontos nap. Az év elején terjesszük ki a KI-t és élvezhetjük a boldog új évet.

KI légzés ágyban fekve

A betegek minden további nélkül gyakorolhatják a KI légzést ágyban fekve is. Az ágyhoz kötött beteg mást sem szokott tenni, minthogy csupa negatív dologra gondol és aggódik; ez elgyengíti életerejét.

A KI légzés ágyban fekve is jó dolog. Aki ilyenkor is gyakorolja a KI légzést, hamarabb újra tudja építeni életerejét, és hamarabb meg tud gyógyulni. A következőkben ezért azt írom le, hogyan gyakorolhatjuk ágyban fekve a KI légzést.

Feküdjünk hanyatt, lábainkat és karjainkat hagyjuk természetes módon, egyenesen ellazulni. Gondolhatunk az egyetlen pontra is, de ilyenkor könnyebb a harmadik alapelvet (tartsuk lent a súlyt) felidézni.

Mivel hátunkon fekszünk, nem kell felsőtestünket mozgatni. Gyakoroljuk úgy a KI légzést, lélegezzünk ugyanúgy, mint bármilyen más testhelyzetben. A szívproblémákkal vagy egyéb súlyos betegségekkel küszködők nem nagyon tudnak hosszan belélegezni. Ilyenkor ezt nem is kell erőltetni, de csendesítsük el lélegzetünket, lélegezzünk egyenletesen.

Lélegzetünk egyre nyugodtabbá válik, és szinte észrevétlenül tudunk egyre hosszabban be- és kilélegezni. Gyógyulás után a KI légzés rendesen, ülő helyzetben folytatható.

Az orvostudomány egyre inkább arrafelé halad, hogy csak azt ismerik fel, amit a röntgenképből, vagy egyéb, vizsgálatokból származó, megfigyelhető, szemmel látható eredményként kapnak. Az orvosok egyre inkább elfelejtik a KI-t és csak a testtel foglalkoznak.

Egyetlen orvosság sem hat az életerőre; legfeljebb segítenek megtartani. Általában azonban a megfelelő orvosság alkalmazása hasznos. Ám ha az orvosság gyengíti az életerőt, akkor az haszontalan. Mielőtt bármilyen gyógyszerre alapoznánk, gyakoroljuk a KI légzést, és építsük fel életerőnket. A gyógyszer önmagában nem gyógyít.

Enyhítsük a napi fáradtságot

Ha naponta 10 percet gyakoroljuk a KI légzést, azzal pontosan 10 perc haszonhoz jutunk. Ha egy órát gyakoroljuk, egy óra haszonhoz jutunk. Bárhol, bármikor gyakorolhatjuk a KI légzést, hát gyakoroljuk is rendszeresen!
Ha gyaloglás, sétálás közben gyakorlunk, nem döntsük előre felsőtestünket, és ne hajoljunk hátra, mert úgy nem lehet járni. Csendesítsük el tudatunkat, összpontosítsunk az egyetlen pontra, tartsuk meg helyes testtartásunkat, és lélegezzünk olyan nyugodtan, amennyire csak tudunk.

Kilégzés után számláljunk le négy lépést, aztán lélegezzünk be. A belégzés után ismét számláljunk le négy lépést és kezdjünk újra kilélegezni. Ha kilégzés után azonnal elkezdünk belélegezni, és fordítva, testünk görcsössé és feszültté válik; ezért fontos kis szünetet tartani a kettő között.

1944 februárjában behívtak a hadseregbe, majd Kínába küldtek, a frontra. Amikor elhagytuk Japánt, elhatároztam, hogy megcsinálok naponta 200 légzést. Attól kezdve minden éjjel gyakoroltam a KI légzést; volt rá időm, amíg ültünk a hajón. Ám menetelés közben nem volt rá időm: a 200 légzés 3 órát és 20 percet vett igénybe. Ezért úgy döntöttem, menet közben fogok gyakorolni.

Miután a háború elkezdődött, mindennap végeztem a KI légzőgyakorlatot, akkor is, ha az ellenség a közelben volt. A háború végéig, amíg vissza nem értem Japánba, mindennap gyakoroltam a KI légzést.

Menet közben többször kellett támadásokat visszavernünk; de testem tele volt KI-vel, és ki tudtam terjeszteni. Szakaszom mind a 80 katonáját sérülés nélkül vittem vissza Japánba – úgy gondolom, ehhez jelentősen hozzásegített a KI légzés napi gyakorlása.

Ha a szobában, seizában ülve gyakoroljuk a KI légzést, még ha nem is jól csináljuk, képesek vagyunk folytatni. Menetelés közben azonban, ha rosszul lélegeztem, nem tudtam folytatni; a KI légzést gondolataimat az egyetlen pontba csillapítva, a test és a szellem egységében kellett folytatnom. A KI légzést később a Misogi légzést alapul véve fejlesztettem tovább; ez a menetelés közben szerzett tapasztalataim eredménye.

A KI légzés szempontjából a leghatékonyabb időszak a lefekvés előtti gyakorlás – elegendő napi 15-20 percet ráfordítani. Lefekvés előtt mindenki lezuhanyzik, vagy megfürdik, hogy tisztán mehessen ágyba. Ha testünk felületét megtisztítjuk lefekvés előtt, tisztítsuk meg belső szerveinket is, hiszen azok is fáradtak és felfrissülésre szorulnak. A KI légzéssel belső szerveinket tisztítjuk meg, enyhítve fáradtságaikat.

Ha autónkra gondot fordítunk, hosszabb ideig fog minket szolgálni. Ha saját testünkre is gondot fordítunk, ránk is hosszabb élet vár. A KI légzés az élet elixírje.

Bárki láthat magasra nőtt, büszke, fennkölt fát, de kevesen fordítanak figyelmet gyökereire. Egy fa csak akkor nőhet magasra, csak akkor válhat terebélyessé, ha gyökerei erősen kapaszkodnak a talajba. A légző- és hasonló gyakorlatok segítik a gyökerek növekedését. A KI légzés segít, hogy energiával telítődjünk.

Az egészség erősítése

Ahogy korábban említettem, a legtöbb modern betegség idegi okokra vezethető vissza. Az emberek java része apróságokkal bosszantja magát, hajszálereik összeszűkülnek, testük feszültté válik. Olyan ez, mint a dugó az autópályán: megakasztja a vér áramlását, és az oxigén – széndioxid cserét. A belső légzés ilyenkor nem működik megfelelően; ez sok betegség okozója lehet.

A 20-as éveinkben életerőnk hiperaktív, ám ötvenen felül elkezd csökkenni. Ha életerőnk csökken, egészségünket sem tudjuk megtartani; a csökkenő életerő számos betegséget okozhat, köztük magas vérnyomást, diabéteszt, májproblémákat.

Egészségünk megtartása érdekében fontos a helyes légzés, ami segít testünk általános jó állapotának fenntartásában. Evés közben tudatában vagyunk annak, hogy rágunk és nyelünk, viszont nem érzékeljük, ahogy gyomrunk megemészti az ételt, vagy ahogy a máj és a vesék kiválasztják a salakanyagokat.

Alvás közben ezek a folyamatok tovább működnek, még ha nem is vagyunk tudatában. Mi működteti mindezezeket? Sem az orvostudomány, sem az élettan nem szolgál teljes és kielégítő magyarázattal. Nevezzük hát életerőnek.
Könnyebb a tűz megelőzése, mint eloltása. Ezért fontos az életerő aktiválása, amely az egészség alapja. Ha gyakoroljuk a KI légzést, hajszálereink kitágulnak, az oxigén akadálytalanul eljut testünk minden egyes részébe; a széndioxid is hasonlóképpen könnyen visszakerül a tüdőbe.

Olyan ez, mint egy tiszta tűzzel égő kályha. Az oxigén tökéletesen elég, a táplálék az anyagcsere-folyamat során tökéletesen hasznosul, az életerő manifesztálódik. Következésképpen erősödünk és egészségesek leszünk.

A KI Társaság tokiói termében rendszeresen tartottunk Kan-Shugot (téli gyakorlás). Januárban, a leghidegebb hónapban minden este 7-től 8-ig gyakoroltuk a KI légzést nyitott ablakoknál; a férfiak levetették felsőjüket, a nők pólót viseltek, seizában ülve így gyakoroltuk a KI légzést. A hőmérséklet fagypont alatt volt. Ilyen hőmérsékleten seizában ülve általában reszketnénk a hidegtől, és megbetegednénk. Ezzel ellentétben, a KI légzést gyakorolva vérkeringésünk erőteljessé válik, az oxigén egész testünkben tökéletesen elég; alig éreztük a hideget, még csak libabőrösek sem lettünk, volt, aki izzadt is. Volt olyan diák a csoportban, aki az ötnapos gyakorlás során kigyógyult megfázásából. Ezen keresztül is láthatjuk, hogy az életerő aktiválása milyen hatással lehet.

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *