5. Fejezet – A KI légzés életelixír

Az egész test lélegzik

A KI légzés előfeltételeként korábban leírtam a helyes testtartást és a test és a szellem egységét. A KI kiterjesztése annyit jelent, hogy tudatunkat pozitívvá formáljuk és pozitívan tartjuk. Ám ha betegek vagyunk, vagy valami lefoglalja gondolatainkat, nehéz pozitívnak maradnunk, bármennyire próbáljuk is.

A szellem mozgatja a testet. Időnként azonban a test is befolyásolja a szellemet. Ha a KI alapelveket jól gyakoroljuk, akár betegen is, képesek leszünk pozitívak maradni. Aki megbetegszik, legtöbbször negatívvá válik. Létezik pedig egy elixír, amely segít pozitívnak, egészségesnek maradni, testi és tudati síkon egyaránt. Ez az elixír a KI légzés.

Az ember képes életben maradni egy darabig étel vagy ital nélkül is, de ha a lélegzetvétel akár öt percig is szünetel, azt nem éli túl. Bár lélegzésünk – akár helyes, akár nem – nem tudatos tevékenység, lényeges hatása van tudatunkra és testi jóllétünkre is. Az egészséges ember hosszan és erősen lélegzik; a beteg gyengén kapkodja a levegőt.

A szellemileg stabil ember csendesen és egyenletesen lélegzik, az ideges egyenetlenül, röviden. A szellemi stabilitás és az egészség megőrzéséhez hozzájárul légzésünk irányítása. Gondoljunk csak a légzés jelentőségére és szerepére.

Az emberek az elfogyasztott ételt szervezetükben elégetik, így alakítják energiává. Ehhez a folyamathoz oxigénre van szükség, ezt a belégzéssel szerezzük meg. A folyamat végén melléktermékként széndioxid keletkezik, amelytől azonnal meg kell szabadulnunk. Életünk fenntartásához ezt a folyamatot kell ismételnünk.

A légzésnek két fajtája van. A külső légzés, vagyis a tüdő használata írja le azt a folyamatot, amikor a külső környezet levegőjét tüdőnkbe szívjuk, és a széndioxidot kilélegezzük. A belső légzés pedig az a folyamat, amikor a tüdőből felvett oxigént a vér az ütőereknek, és a hajszálereken át elszállítja a sejtekhez. A sejtekben keletkező széndioxidot pedig a vér ellenkező irányban, a vénákon át elszállítja a tüdőbe, ahonnan kilélegezzük.

Számos légzési metódus létezik, legtöbbjük csak a külső légzéssel foglalkozik. A tüdő térfogata általában 3-4 liter között van, egy normál be- és kilégzéssel ennek a térfogatnak körülbelül az egyötödét cseréljük ki. Ez azt jelenti, hogy minden kilégzés után marad tüdőnkben szennyezett, elöregedett levegő.

Természetes, ha mélyet lélegzünk, és annyi levegőt cserélünk ki tüdőnkben, amennyit csak bírunk. Ehhez nincs szükségünk semmilyen légzési módszerre vagy technikára. Ha szobánk megtelik elhasznált levegővel, kinyitjuk az ablakot, várunk néhány percet; ugyanígy, ha veszünk öt-hat mély lélegzetet, tüdőnket természetes módon kiszellőztetjük.

Nem csak a külső-, hanem a belső légzés is fontos. Ha az oxigén csak beáramlik a tüdőbe és onnan vissza a szabadba, annak nem sok hasznát vesszük. Annak van haszna, ha az oxigén a véráram segítségével eljut egész testünkbe.

A KI légzés egyszerre működteti a külső és a belső légzést, vagyis az egész test lélegzik. Néhány légzéstechnika meghatározza a belégzés és kilégzés idejét; mások a légzések számát határozzák meg. Pedig nem az a fontos, hogy mennyi ideig és hányszor lélegzünk be és ki – a légzés minősége sokkal fontosabb.
Minél többet gyakoroljuk a KI légzést, annál életerősebbek leszünk.

Légzés a test és a szellem egységével

Beszéljünk arról, hogyan is végezzük a KI légzést. A legfontosabb most is a test és a szellem egysége. A KI légzéshez a természetes testhelyzet a helyes testtartás; ez a testtartás azt jelenti, hogy testünk és tudatunk egy az univerzummal. Kényelmes és stabil.

Probléma akkor merül fel, ha valaki nem igazán érti meg, hogy mit is jelent a test és a szellem egysége. Az előző fejezetekben ezt már részletesen kitárgyaltam, a test és a szellem egysége könnyen leellenőrizhető a KI teszttel.

A KI légzés megkezdése előtt hajtsunk végre egy egyszerű gyakorlatot. Először is, feszítsük meg összes izmunkat fejtetőtől lábujjhegyig. Ráncoljuk homokunkat, szorítsuk össze fogunkat, feszítsük ki vállunkat, düllesszük ki mellünket, merevítsük ki karunkat, feszítsük meg hasizmainkat és lábainkat. Nos, hogy megy ilyenkor a légzés?

Legtöbben azt veszik észre, hogy ilyenkor öntudatlanul is visszatartják lélegzetüket. Az ilyen állapotban végrehajtott KI teszt megmutatja, hogy a feszes test egyáltalán nem stabil.

Próbáljunk ki egy másik gyakorlatot; próbáljuk ki a holt nyugalmat. Ejsük le vállunkat, úgy, mint amikor csalódottak vagyunk, és engedjük hátunkat meghajolni. Hogy megy ilyenkor a légzés?

Igen, ilyenkor nehezebb a lélegzés, mert belső szerveink össze vannak nyomva. Ezért azt tapasztaljuk, hogy légzésünk felszínessé válik. A KI teszt végrehajtásával kiderül, hogy ez a testtartás sem stabil.

Sokan tudják, hogy a relaxáció fontos az egészség szempontjából, azt azonban kevesebben, hogy mekkora különbség van a helyes és a holt relaxáció között.
Ha a KI légzést gyakoroljuk, az egyik legfontosabb dolog, hogy azt a test és a szellem egységében hajtsuk végre, ne csak fizikálisan.

A testtartás vizsgálata a test és a szellem egységével

Vizsgáljuk meg az ülő testtartást. Kérjünk meg valakit, hogy segítsen a KI teszt végrehajtásában. Erre azért van szükség, mert saját testünk feszültségeit magunk nehezen ismerjük fel. Ha nincs partnerünk, megpróbálhatjuk egyedül is végrehajtani.

A testtartás helyesbítéséhez mozgassuk vállunkat fel és le. Keressük meg azt a helyzetet, amelyben a legkönnyebben tudjuk vállainkat mozgatni. Ez a váll természetes helyzete.

A felsőtestet is el kell lazítanunk. A vállat ne körkörösen mozgassuk, csak fel és le. Kezünket helyezzük könnyedén combunkra. Ezután ellenőrizzük testtartásunkat KI teszttel.

Testtartásunk kényelmes és stabil? Van testünkben bárhol feszültség? Vagy testünket könnyűnek, stabilnak és nyugodtnak érezzük? Ha testtartásunk helyes, valószínűleg a légzőgyakorlatot is jól fogjuk tudni végezni.

20. ábra - Helyes testtartás széken ülve

20. ábra – Helyes testtartás széken ülve

Mozgassuk vállunkat fel és le. Keressük meg azt a helyzetet, amelyben a legkönnyebben tudjuk vállainkat mozgatni. Kezünket helyezzük könnyedén combunkra. Testünket jól és stabilnak érezzük.

21. ábra: Helytelen testtartás, kinyomott has

21. ábra: Helytelen testtartás, kinyomott has

22. ábra: Helytelen testtartás, púpos ülés

22. ábra: Helytelen testtartás, púpos ülés

A 22. ábra a holt nyugalmat mutatja. Petyhüdt testtartás.

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *