Magyar Vasút 2012 – Németh Réka
Bejegyezve: | 2012. 10. 13. | Comments Off on Magyar Vasút 2012 – Németh Réka
A Magyar Vasút konferencián Németh Réka a Vasúti Pályakapacitás Elosztó Kft megbízott ügyvezető igazgatója mutatta be a kapacitásallokáló szervezet munkáját és a közelmúlt változásait.
„Mivel kinevezésem október 31-ig szól, ezért stratégiai célokra nem fogok rámutatni, az operatív feladatokra koncentrálok” – kezdte előadását. A VPE Kft 2004-ben kezdte meg működését, feladata a vasúti pályahálózat kapacitásának elosztása, a nem független vasúti pályahálózat-működtető Hálózati Üzletszabályzatának kidolgozása, a Díjképzési Módszertan és a Díjszámítási Dokumentum létrehozása, a hálózat-hozzáférési díjak meghatározása, valamint a Teljesítményösztönző Rendszer kidolgozása.
A korábbi, kapacitás-elosztásra használt informatikai rendszer felhasználási jogai 2007-ben megszűntek, ezért a VPE Kft. lecserélésére kényszerült. Az új rendszer (KAPELLA) kialakítására rendkívül rövid idő állt rendelkezésre, ezért a teljes folyamat modellezése, teljes körű áttekintése nélkül került kialakításra. A későbbi bővítések önálló fejlesztések keretében történtek, de a vagyoni jogok: VPE Kft-t illetik. A menetrendek szerkesztésére a TAKT szoftvert használják, szerzői jogai közösek az eredeti tulajdonossal; a szoftver funkcionalitása a VPE által kezdeményezett és finanszírozott fejlesztések következtében kibővült.
Mára komoly problémát okoz a modulonként történő fejlesztés, a rendszer komplex egészként való kezelésének nélkülözése és a jövőbeni összefüggések figyelmen kívül hagyása. Ezért szükségessé vált a meglévő rendszereket és (belső – külső) rendszerkapcsolatokat teljes mértékben és komplex módon kiváltó – informatikai beruházás előkészítése és lebonyolítása. Az előkészítés egyik nélkülözhetetlen lépése a VPE folyamatainak felülvizsgálata és áttekintése.
A házon belüli, működést javító feladatok bemutatása után a fő tevékenységgel kapcsolatos feladatokról szólva elmondta, hogy a napi rutin mellett a legnagyobb munkát az Európai Parlament és a Tanács 913/2010/EU Rendeletének gyakorlatba átültetése jelenti. A Versenyképes árufuvarozást szolgáló európai vasúti hálózat kialakításáról szóló rendelet (Korridor rendelet) 2010 szeptemberében jelent meg, célja jó minőségű vasúti infrastruktúra létrehozása, megfelelő árufuvarozási szolgáltatásnyújtás biztosítása úgy a kereskedelmi sebesség mint a menetidő tekintetében; ezzel a vasúti árufuvarozás hatékonyságának növelése más szállítási módokhoz viszonyítva. Megvalósításához nemzetközi együttműködés szükséges az érintett tagállamok és pályahálózat-működtetők és kapacitás-elosztók között.
Magyarország a létrehozandó kilenc folyosó közül kettőben érdekelt közvetlenül; a 6-os számú Mediterrán korridorban (Almería–Valencia/Madrid–Zaragoza/Barcelona–Marseille–Lyon–Torino–Milano–Verona–Padova/Velence–Trieszt/Koper–Ljubljana–Budapest–Záhony) és a 7-es számú Orient korridorban (Prága–Bécs/Pozsony–Budapest — Bukarest–Constanța — Vidin–Szófia–Theszaloníki–Athén). Ezeket a korridorokat 2013 november 10-ig kell létrehozni, vagyis addig kell megvalósítani az egyablakos, egész korridorra érvényes menetvonal megrendelés lehetőségét. Az egyablakos ügyintézésért a korridor C-OSS szolgálata felel. A C-OSS feladata tájékoztatás adása a vasúti árufuvarozási folyosó használatának feltételéről, a legalább egy határon áthaladó tehervonatokkal kapcsolatos kapacitás-kérelmek kezelése, az előre meghatározott menetvonalak és a kapacitástartalék iránti igények kezelése, valamint Információ szolgáltatása a nemzeti hálózatra készült Hálózati Üzletszabályzatról, amennyiben érinti a folyosóhoz rendelt vasútvonalakat és terminálokat.