Monostory.hu

Magyar Vasút 2012 – Németh Réka

Bejegyezve: | 2012. 10. 13. | Comments Off on Magyar Vasút 2012 – Németh Réka

A Magyar Vasút konferencián Németh Réka a Vasúti Pályakapacitás Elosztó Kft megbízott ügyvezető igazgatója mutatta be a kapacitásallokáló szervezet munkáját és a közelmúlt változásait.

„Mivel kinevezésem október 31-ig szól, ezért stratégiai célokra nem fogok rámutatni, az operatív feladatokra koncentrálok” – kezdte előadását. A VPE Kft 2004-ben kezdte meg működését, feladata a vasúti pályahálózat kapacitásának elosztása, a nem független vasúti pályahálózat-működtető Hálózati Üzletszabályzatának kidolgozása, a Díjképzési Módszertan és a Díjszámítási Dokumentum létrehozása, a hálózat-hozzáférési díjak meghatározása, valamint a Teljesítményösztönző Rendszer kidolgozása.

A korábbi, kapacitás-elosztásra használt informatikai rendszer felhasználási jogai 2007-ben megszűntek, ezért a VPE Kft. lecserélésére kényszerült. Az új rendszer (KAPELLA) kialakítására rendkívül rövid idő állt rendelkezésre, ezért a teljes folyamat modellezése, teljes körű áttekintése nélkül került kialakításra. A későbbi bővítések önálló fejlesztések keretében történtek, de a vagyoni jogok: VPE Kft-t illetik. A menetrendek szerkesztésére a TAKT szoftvert használják, szerzői jogai közösek az eredeti tulajdonossal; a szoftver funkcionalitása a VPE által kezdeményezett és finanszírozott fejlesztések következtében kibővült.

Mára komoly problémát okoz a modulonként történő fejlesztés, a rendszer komplex egészként való kezelésének nélkülözése és a jövőbeni összefüggések figyelmen kívül hagyása. Ezért szükségessé vált a meglévő rendszereket és (belső – külső) rendszerkapcsolatokat teljes mértékben és komplex módon kiváltó – informatikai beruházás előkészítése és lebonyolítása. Az előkészítés egyik nélkülözhetetlen lépése a VPE folyamatainak felülvizsgálata és áttekintése.

A házon belüli, működést javító feladatok bemutatása után a fő tevékenységgel kapcsolatos feladatokról szólva elmondta, hogy a napi rutin mellett a legnagyobb munkát az Európai Parlament és a Tanács 913/2010/EU Rendeletének gyakorlatba átültetése jelenti. A Versenyképes árufuvarozást szolgáló európai vasúti hálózat kialakításáról szóló rendelet (Korridor rendelet) 2010 szeptemberében jelent meg, célja jó minőségű vasúti infrastruktúra létrehozása, megfelelő árufuvarozási szolgáltatásnyújtás biztosítása úgy a kereskedelmi sebesség mint a menetidő tekintetében; ezzel a vasúti árufuvarozás hatékonyságának növelése más szállítási módokhoz viszonyítva. Megvalósításához nemzetközi együttműködés szükséges az érintett tagállamok és pályahálózat-működtetők és kapacitás-elosztók között.

Magyarország a létrehozandó kilenc folyosó közül kettőben érdekelt közvetlenül; a 6-os számú Mediterrán korridorban (Almería–Valencia/Madrid–Zaragoza/Barcelona–Marseille–Lyon–Torino–Milano–Verona–Padova/Velence–Trieszt/Koper–Ljubljana–Budapest–Záhony) és a 7-es számú Orient korridorban (Prága–Bécs/Pozsony–Budapest — Bukarest–Constanța — Vidin–Szófia–Theszaloníki–Athén). Ezeket a korridorokat 2013 november 10-ig kell létrehozni, vagyis addig kell megvalósítani az egyablakos, egész korridorra érvényes menetvonal megrendelés lehetőségét. Az egyablakos ügyintézésért a korridor C-OSS szolgálata felel. A C-OSS feladata tájékoztatás adása a vasúti árufuvarozási folyosó használatának feltételéről, a legalább egy határon áthaladó tehervonatokkal kapcsolatos kapacitás-kérelmek kezelése, az előre meghatározott menetvonalak és a kapacitástartalék iránti igények kezelése, valamint Információ szolgáltatása a nemzeti hálózatra készült Hálózati Üzletszabályzatról, amennyiben érinti a folyosóhoz rendelt vasútvonalakat és terminálokat.

Share

Megjegyzések

Megjegyzések letiltva.

About

This is an area on your website where you can add text. This will serve as an informative location on your website, where you can talk about your site.

Subscribe to our feed

Keresés

Admin