Reklámokról – a fogyasztó szemével
Bejegyezve: | 2013. 06. 23. | Comments Off on Reklámokról – a fogyasztó szemével
Kis visszatekintés az elejére: amikor internetet kezdtem használni, egyetlenként még a modem volt a legkorszerűbb hozzáférési eszköz; 36,6 – 56 kbps sebességet sikerült kicsikarni belőle. Az internet-hozzáférés ára a mostanihoz képest viszonylagosan drága volt.
Mivel jobbára időtartam-tarifák voltak, csak akkor csatlakoztunk, amikor szükséges volt; kétszer is meggondoltuk, melyik oldalt nézzük meg. Sokkal jobban számított a lap betöltődési ideje, mint most. A rendelkezésre álló memória és grafikus számítási képesség is befolyásolta (befolyásolja) egy oldal betöltési idejét – ez triviális, de tizenöt évvel ezelőtt mások voltak a nagyságrendek.
Akkortájt alakult ki a ma is működő tartalomszolgáltatási modell: A tartalomszolgáltatók “ingyenes” tartalmat szolgáltatnak (hogy ez mennyire értékes, azt hagyjuk…), az internetező júzer pedig fogyasztja. A számára értékes tartalom böngészésével több időt tölt el, az érdeklődési köréből jobban kiesővel kevesebbet.
A Milton Friedman által népszerűvé tett közgazdasági alapvetésből tudjuk, hogy ingyenebéd márpedig nincs. Nincs ingyenes tartalomszolgáltatás sem. Az olvasónak fizetnie kell – ha mással nem, hát azzal, hogy reklámokat tolnak az arca elé. A modell egyszerűen megérthető: a lapot fenn kell tartani; ha donáció nincs vagy nem elégséges, akkor két bevételi forrás lehetséges:
- az olvasó fizet a tartalomért,
- fizetett hirdetések jelennek meg az olvasó előtt.
Az Onlinemarketing blogon az általam nagyra tartott (mert emberközeli) Berényi Konrád rendszeresen közzé teszi az online reklámpiacról szóló gondolatait; de van egy “hiányossága”: hivatásából adódóan marketing szemléletűen. Ám hallgattassék meg a másik fél is: saját (korántsem reprezentatív) mintámon keresztül a júzer internetes reklámhoz hozzáállását szeretném bemutatni. A poszt kedvéért átmenetileg kikapcsoltam az AdBlock bővítményt, amit még az idők kezdetén telepítettem, kivédendő az Index Fórumon elhelyezett, orbitálisan elszúrt, és több ezer ember életét megkeserítő Extreme Digital flash reklámot. Ha valaki nem emlékezne rá: annyira leterhelte a számítógépet, hogy lehetetlen volt használni az oldalt…
A fenti bannerrel nincs különösebb problémám, azon kívül, hogy – mivel baromira elüt az oldal dizájnjától – sérti esztétikai érzékemet. A jobb alsó sarokban levő kávégép azonban izeg-mozog, eltereli a figyelmet a tartalomról. Tudom, hogy ez a cél, de számomra Adblock-érett, mint minden izgő-mozgó bizgentyű.
Az Origo bannere egyesíti mindkét, előbb leírt számomra zavaró tényezőt. Túl harsány és ficereg.
A stop.hu kezdőlapja viszi a pálmát: a fél oldalt eltakaró layertől felforr a agyvizem. Még szerencse, hogy normál esetben (értsd: bekapcsolt AdBlock mellett) nem jelenik meg.
Legyen egy jó példa is:
A kép jobb aló sarkában megjelenő hirdetések szépen belesimulnak az oldalba, nem tolakodóak, nem hivalkodóak, mégis tudatosulnak.
Igen, a monostory.hu-n is jelennek meg hirdetések. Szándékom szerint az oldal színösszeállításához igazodva, feltűnő helyen, de nem a látogató arcába tolva. Ingyenebéd nincs. Ezért minden webhely tiszta lappal indul. A rajta megjelenő reklámokkal együtt. Ami belesimul a környezetébe, maradhat – ám, ha zavaró, megy a levesbe.