Lehetőségek a hazai vasút járműparkjának megújításában
Bejegyezve: | 2014. 06. 10. | Comments Off on Lehetőségek a hazai vasút járműparkjának megújításában
Dr. Ludvig László, a Siemens Zrt. Infrastruktúra és városok szektor divízió igazgatója a Siemensen belül lezajlott legutóbbi változásokat, műszaki fejlesztéseket mutatta be.
A Siemens néhány héttel ezelőtt kihirdette 2020-as stratégiáját; ez számunkra rendkívül fontos bejelentés volt. Eszerint hosszú távon három terület kiemelten fontos: a digitalizáció, az automatizálás és a villamosítás; valamint az ezeket a területeket kiegészítő szolgáltatások. Bízunk abban, hogy ez az új stratégia a Siemens továbbfejlődését szolgálja.
Szervezetünk is a stratégiai célokhoz alkalmazkodik; kilenc divízióból fog állni, ezek közül a mai előadás szempontjából a legfontosabb a Mobility, amely magában foglalja valamennyi közlekedési tevékenységet, így a vasúttal kapcsolatosakat is.
A Siemens a vasúti közlekedés minden területén jelen van, legyen az városközi, elővárosi, gyorsvasúti, vagy városi közlekedés; infrastruktúra, vagy járművek. Egyik fontos projektünk Magyarországon a budapesti 1-es és 3-as villamosvonal rekonstrukciója. Komoly mérföldkő volt május 2-a, amikor akkor adtuk át az 1-es villamos északi szakaszának új áramellátási rendszerét. Másik fontos mérföldkő volt a 4-es metró átadása március 28-án, nagy siker volt a projekt minden résztvevője számára, hogy óriási nyomás alatt és rengeteg probléma ellenére sikerült ezt a határidőt tartani.
A nagyvasúti területen a vasúti automatizálás területén vagyunk a legaktívabbak. A Siemens aktív a vasútbiztonsági rendszerek, az elektronikus biztosítóberendezések, a távfelügyelet, távvezérelt vasúti automatizálás és a biztosítóberendezések kiegészítő berendezései terén, valamint szállít vasúti vontatáshoz komplett áramellátási rendszereket, energiaellátó alállomásokat, épít felsővezetéki rendszereket, amelyeket energia távvezérlési szolgáltatás egészít ki. Elkezdtük az ETCS rendszer kiépítéséhez szükséges munkát a Ferencváros – Monor – Szajol – Gyoma, illetve a Ferencváros – Székesfehérvár vonalszakaszokon. Ezzel párhuzamosan folyik a GSM-R rendszer megvalósítása, ami komoly együttműködést követel meg a különböző résztvevők között. Bízunk benne, hogy az elkövetkező másfél év során a feladatot határidőre sikerül teljesíteni.
Járműoldalon a Siemens nagy cégként lefedi a vasúti közlekedés valamennyi területét, a városi közlekedés kisebb, egyszerűbb járműveitől kezdve egészen a nagy sebességű motorvonatokig.
Számunkra Magyarországon fontosak egyrészt a múltban lezajlott projektjeink: a Taurus, a Desiro és a Combino; a nagyvasúton a Taurus sikertörténetnek számít Magyarországon, hiszen az itt eladott 15 darabhoz képest a mozdonysorozatból naponta 80-100 dolgozik az országban. A Siemens elképzelése, hogy a Közép-európai viszonyokat figyelembe véve fejleszt mozdonyt, úgymond „bejött”, reméljük, hasonló utat jár be a Vectron is. Az ES64 család ETCS L2 vonatbefolyásoló berendezéssel ellátott többáramnemű verziója a hatósági engedélyeztetés folyamatban van, a június elején kezdődő méréssorozat befejezése után 25 darab fog megjelenni a hálózaton. A Siemens budapesti csapata végezte el a CD Railjet magyarországi engedélyeztetését; a forgóvázak gyártásával tudtunk hozzájárulni az IC+ személykocsik gyártásához.
Nem fejeződött be a Desiro motorvonat család fejlesztése sem; ezen a vonalon szerződést írtunk alá a Raaberbahn AG-val; a GYSEV ausztriai szakaszára öt motorvonatot szállítunk.
Nem kötöttpályás vonatkozás ugyan, de érdekes termék az elektromos autóbusz; nem troli, hanem dízelmotor nélküli, tisztán akkumulátorokkal üzemelő jármű. Az autóbusz járműszerkezetét a Rába gyártja, a Siemens a hajtásrendszert fejlesztette, és a gyártásban együttműködünk egy olasz beszállítóval iss. Folyamatban van egy budapesti tender, amelyen mi is indultunk és bízunk benne, hogy sikerül eredményt elérni.
A járművekhez mindig hozzátartoznak a szerviz-szolgáltatások is; a Siemens mindig készen állt arra, hogy az általa gyártott járművekhez ezt a szolgáltatást is biztosítsa.