Új menetrendi koncepció
Bejegyezve: | 2007. 03. 14. | Comments Off on Új menetrendi koncepció
Átalakul a közszolgáltatás
Sűrű programjuk lesz a vasúti közszolgáltatás szabályozásában és végrehajtásában részt vevőknek, hiszen rövid határidőkkel, sok feladatot kell megoldaniuk.
Minden valószínűség szerint a nyári menetrendváltáskor további vasúti mellékvonalakon kerül sor szolgáltató-váltásra. Az átadásra kijelölendő mellékvonalakról március végéig egyeztet a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium az üzemeltetést jelenleg végző MÁV, és a szolgáltatást átvevő Volán társaságok illetékeseivel. A MÁV szakembereinek eddig az időpontig meg kell vizsgálnia többek között az ingatlanok további hasznosítási módját, a vasúti biztosítóberendezés működtetési lehetőségeit, és nem hagyhatók el a költségmegtakarítási számítások sem.
A szolgáltató-váltásról szóló miniszteri döntés március utolsó napjaiban várható.
A tavaly májusban már szóba került párhuzamosság-megszüntetés jegyében készül a közlekedési kormányzat egyes relációkban az autóbuszos utasforgalom vasútra terelésére. A MÁV és a GySEV tehet javaslatot azon viszonylatokra, ahol a nyári menetrend bevezetésekor már megtörténhet a közlekedési szolgáltató váltása. Ezzel a folyamat nem zárul le, ugyanis a későbbi időszakban további autóbusszal kiszolgált járatok átadása várható.Adatgyűjtés is kezdődik a vasúti közlekedés helyzetének áttekintése céljából; több évre visszamenőlegesen vizsgálják a két nagy hazai vasúttársaság jegy- és bérleteladásait, a teljesített utaskilométereket.
A tavasz végéig a gyűjtött adatokat olyan szinten kell feldolgozni, hogy Közösségi közlekedési jelentésként publikálhatóak legyenek.
Március utolsó napjáig a MÁV szakembereinek négy menetrendi koncepciót kell kidolgozniuk a 2007/2008 évi vasúti személyszállítás lebonyolítására, melyből a GKM végül egyet kiválaszt, és közszolgáltatásként megrendeli. Ezzel párhuzamosan – együttműködve a GySEV szakértőivel – felül kell vizsgálniuk az üzletpolitikai kedvezményrendszert, és javaslatot kell tenniük a kedvezmények rendszerének új szerkezetére.
Szintén egy hónap áll rendelkezésre a térségi vasutak működési tapasztalatainak áttekintésére. A vizsgálat alapja a Magyar Vasúti Hivatal 2006-ban készült, a térségi vasutak működéséről szóló tanulmánya. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, a Magyar Államvasutak és a Magyar Vasúti Hivatal egyeztet a kísérletek tapasztalatairól, az értékelhető eredményekről és a levonható következtetésekről, amelyet áprilisban nyilvános egyeztetések is követnek.
Ezzel párhuzamosan kell elkészülnie a minisztériumban a MÁV üzemeltetésében lévő négy keskeny nyomtávolságú vonal (Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút, Széchenyi-hegyi Gyermekvasút, Kecskeméti Kisvasút, Nyírvidéki Kisvasút) üzemeltetésének alternatíváiról szóló összefoglalónak.
Megjelent a Magyar Közlekedés XV. évfolyam 5. számában.