Monostory.hu

Mi lesz veled, HÉV?

Bejegyezve: | 2009. 03. 17. | Comments Off on Mi lesz veled, HÉV?

A Budapesti Közlekedési Zrt. átlagember számára szinte felfoghatatlan veszteséget és adósságállományt görget maga előtt.


Ennek a hihetetlen összegű tartozásnak mintegy egynegyedét tudná rendezni abból a 30 milliárd forintból, amit az állam segítségként nyújtana. Azonban az állam közvetlenül nem dotálhatja a főváros tulajdonában álló közlekedési társaságot. Így más megoldást kell választani: a tőkeinjekciónak is felfogható pénz ellenében az állam tulajdont szerez a közlekedési társaságban, mégpedig az újonnan megalakítandó BHÉV Zrt. egyik részvényeseként.

Az állam itt nem a klasszikus pénzügyi befektető szerepét alakítja: nem vár profitot bevitt pénze ellenében. Nem nevezhető szakmai befektetőnek sem, ez a lépés színtisztán állami segítségnyújtás – a tulajdonosi szerkezet átalakításába bújtatva.

A Fővárosi közgyűlés március 26-án tárgyalja a HÉV sorsát. Akárhogyan is döntenek, a meglevő alternatívák közül választva egy dolog biztos: jól nem határoznak. A döntés következtében a helyi érdekű vasút finanszírozási problémái nem oldódnak meg, tulajdonosa továbbra lesz sem tőkeerős, sem a közlekedési szakmához értő, azt profin művelő szervezet. A tulajdonosi jogokat ezután is politikusok fogják gyakorolni, ami garancia arra, hogy a HÉV az elmávosodás útjára lép. Persze ez megelőzhető volna, ha a Főváros tulajdonoként tanulna a legnagyobb magyar vasútvállalat szétszervezésekor elkövetett tetemes mennyiségű hibából – ám úgy látszik, nagyon hasonlóak elkövetésére szánják rá magukat: jórészt állami-önkormányzati felügyelet és irányítás alatt szeretnék tartani a HÉV-et, e felállítás minden ismert katasztrofális következményével együtt.

Az egyik internetes portál néhány nappal ezelőtt közzétett értesülése szerint a BKV felügyelőbizottságának egyik tagja elmondta, hogy magánbefektető bevonása azért nem támogatható, mert hiányzik az a szolgáltatást megrendelő erős hatóság, amely kordában tartaná a befektetőt. Ezzel a mondatával egyszerre állíttott ki elégtelen bizonyítványt a Fővárosi Önkormányzatról és a közlekedést felügyelő minisztériumról. Tegyük hozzá: félig-meddig igaza volt, mert a nevezettek jelenleg is csak küszködnek a főváros közlekedésének irányításával. Ezen a helyzeten egy magánbefektető megjelenése a HÉV-nél csak javíthat.

Alternatívát kínálhat a minisztérium és a főváros számára: mivel érezhetően nem képesek a jelenlegi, monolit struktúrát finanszírozni, nem képesek önerőből kielégíteni az utasok minőségi utazásra vonatkozó igényeit, ezért, árképzési, menetrend meghatározói, minőség előírási, tehát megrendelői jogaik teljes megtartása mellett, a szolgáltatás ellátását versenyeztetés után, a közszolgáltatási szerződésben meghatározott időre, bízzák magánvállalkozásokra. Európa számos nagyvárosában működik ez a rendszer.

Persze azokban a városokban a település irányítói elsősorban városuk érdekeit tartják szem előtt.

Share

Megjegyzések

Megjegyzések letiltva.

About

This is an area on your website where you can add text. This will serve as an informative location on your website, where you can talk about your site.

Subscribe to our feed

Keresés

Admin