Monostory.hu

Kormányzati vasútpolitika – 2013

Bejegyezve: | 2013. 10. 22. | Comments Off on Kormányzati vasútpolitika – 2013

Dr Kerékgyártó János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Közlekedési Szolgáltatások Főosztályának vezetője a kormányzat aktuális és hosszú távú vasútpolitikai céljait és törekvéseit mutatta be a Magyar Vasút konferencia résztvevőinek.

A stratégai hátteret ismertetve elmondta, hogy a magyar vasúthálózat fejlesztését az egyeztetés alatt lévő Nemzeti Közlekedési Stratégia (NKS) részeként kidolgozott Országos Vasútfejlesztési Koncepció (OVK) foglalja össze. Az OVK célja a magyar összközlekedési rendszerbe integrált nagy távlatú vasúti koncepció kidolgozása, a nagytávú koncepció megvalósítását szolgáló vasútfejlesztési projektek és prioritási sorrendjük meghatározása, a 2014-től 2020-ig tartó uniós tervezési időszak vasúti projektjeinek stratégiai megalapozása, és elő-megvalósíthatósági tanulmány szintű előkészítése.

Ez év végéig el kell készülni az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) előkészületeivel, amelynek során a következő hét éves költségvetési ciklusban 1050 milliárd forintnyi forrás áll majd rendelkezésre. Az OVK előkészítésének keretében felmérésre kerültek a vasútfejlesztési igények, a várható vasúti nagyprojektek köre. A cél a TEN-T alaphálózat fejlesztése, illeszkedve a már elkészült és megvalósítás alatt álló beruházásokhoz. A magyarországi TEN-T hálózat teljes rekonstrukció forrásigénye meghaladja a 3200 milliárd forintot, míg az IKOP várható forráslehetősége vasúti projektekre mindössze 5-700 milliárd forint. A forráshiány kezelése a fejlesztések priorizálásával és pályarehabilitációs projektek indításával történik. Mint látható, az operatív program hatszorosan túlterhelt.

A szabályozási környezet változásai közül elsősorban a használatarányos útdíj bevezetését emelte ki: „A használatarányos útdíj javítja a vasúti árufuvarozás teljesítményét, Magyarország megtette azokat a lépéseket, amelyeket tehetett a vasút versenyhátrányának leküzdésére” – jelentette ki.

A MÁV-START Zrt-vel és a GySEV Zrt-vel kötött közszolgáltatási szerződések hosszú távon garantálják a működési forrásokat, a minimális forrás van rögzítve. A közszolgáltatási szerződések kompromisszumokkal születettek ugyan meg, de létrejöttük így is óriási nagy szó. Mivel az Európai Unió egyre nagyobb mértékben szorgalmazza a piacnyitást, a versenyt nem lehet hosszú tavon kikerülni de a szektor kapott egy kis haladékot.

A közszolgáltatási szerződések jogi kereteit az új személyszállítási törvény és az EU 1370/2007/EK rendelete adja, megkötésüket közel 1 éves előkészítő munka előzte meg. Pályáztatás nélkül, közvetlen odaítéléssel kerültek megkötésre, megerősítve ezzel a nemzeti vasútvállalatok piaci helyzetét, és biztosítva a vasúti személyszállítási közszolgáltatások zavartalan nyújtását. Mind a megrendelői, mind a szolgáltatói oldalnak kiszámíthatóbb, előre tervezhetőbb keretet teremt, elősegíti a munkahelyek megtartását, stabilitását, továbbá mind a vasúti szakma, mind a vasutas társadalom társadalmi megbecsülését erősítik. E két szerződés feltétele volt annak, hogy a két szolgáltató uniós finanszírozásból összesen 48 motorvonatot üzembe tudjon helyezni. Lehetőséget teremt továbbá arra is, hogy a 2014-2020. közötti időszakban minél nagyobb mértékben kerüljön sor a fejlesztési források felhasználására.

Share

Megjegyzések

Megjegyzések letiltva.

About

This is an area on your website where you can add text. This will serve as an informative location on your website, where you can talk about your site.

Subscribe to our feed

Keresés

Admin