Monostory.hu

Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő ZRt.

Bejegyezve: | 2008. 09. 17. | Comments Off on Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő ZRt.

„Túl kevés szó esik a vasút fejlesztéséről. Az elmúlt években a közlekedési hálózat fejlesztése szinte az autópálya építés szinonimájává vált.” Reményik Kálmán, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő ZRt. (NIF) elnök-vezérigazgatója a 2007 – 2013 közötti időszak vasútfejlesztéseit ismertette és a NIF működését mutatta be a Magyar Vasút 2008 konferencián.

„Kis léptékű dolgokról számolhatok be” – kezdte előadását – „nem ígérek semmit, az nem feladatom, csak betartható dolgokról beszélek”.

A NIF elődjeként a Nemzeti Autópálya ZRt 1999 szeptemberében alakult meg, feladata a kormány gyorsforgalmi úthálózat fejlesztési terveinek megvalósítása volt. 2003-ban egyszemélyes részvénytársasággá alakult, amelynek 100%-ban a Magyar Állam tulajdonosa. Az útügyi adminisztráció átszervezése során, az állami hálózatfejlesztés többletfeladatai miatt 2007 februárjától profilt bővített, azóta NIF néven szolgálja a közlekedésfejlesztés céljait. A beruházási értéket tekintve Magyarország legnagyobb állami infrastruktúra fejlesztő társasága jött létre. Tulajdonosi jogainak gyakorlója a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium.

Projektmenedzsment rendszerű működése jelentős mértékben különbözik a folyamatvezérlésű vállalatirányítási módszerektől; az erőforrásokat, a létszámot az elvégzendő feladathoz rendelik hozzá. Ez a működési modell eredményezi, hogy létszámgazdálkodásuk rugalmas: mindig annyi munkatársat foglalkoztatnak, amennyi a kitűzött cél eléréséhez szükséges. Az alaptevékenységet végző Fejlesztési Programirodát övezik körül a működést támogató szervezeti egységek.

A vasúti projektek előkészítése jellemzően 53-63 hónapot vesz igénybe. Ebbe az időtartamba beletartozik a döntéselőkészítés, az engedélyezési tervek készítése, a területszerzés és a régészeti feltárások elvégzése, a kiviteli tervek készítése, a kivitelezést vezető mérnök kiválasztása, a forrásbiztosítás folyamata, és a kivitelező kiválasztása. Az egyes fázisok gyakran párhuzamosan folynak, időben átfedik egymást.

A MÁV-tól öt ISPA, illetve EU Kohéziós Alapból, és egy EIB hitelből finanszírozott pályarehabilitációs projektet vettek át: a Bp. Északi vasúti híd felújítását, a Budapest – Hegyeshalom, a Zalalövő – Zalaegerszeg – Boba rekonstrukciókat, illetve a Budapest – Cegléd – Szolnok – Lőkösháza vasútvonal átépítése I. ütemének, valamint II/1 és II/2 ütemének lebonyolítását, összesen nettó 200 milliárd forint projektköltség értékben. Ezek a beruházások a Zalalövő – Boba és a Budapest – Vecsés, Mezőtúr – Gyoma vonalszakaszok kivételével már közel járnak a befejezéshez; a két említett projekt jelenleg 55, illetve 30%-os készültségen áll. Várhatóan idén befejeződik a Budapest – Hegyeshalom vasútvonalon végzet korszerűsítés, és a Zalalövő – Boba közti vágányrehabilitáció, 2009 végére a Vecsés – Szolnok vonalszakasz átépítése.

A Közlekedési Operatív Programban (KÖZOP) 2009-2014 között reálisan a IV. és V. páneurópai vasúti korridor hazai szakaszainak fejlesztésére nyílik lehetőség. A IV. korridoron megkezdődhet a Budapest – Lőkösháza vasútvonal felújításnak III. üteme (Gyoma – Békéscsaba), illetve Budapest és Békéscsaba között ETCS-2 kiépítése. A felújítás ezen a vonalszakaszon 35 kilométer hosszon, 120-160 km/h legnagyobb sebességgel járható, kétvágányú pályát jelent.

Az V. korridor keleti oldalán Szolnok és Záhony között Szajol – Kisújszállás (35 km, 2 vágány, 160km/h), majd Szolnok – Szajol között (12 km, 2 vágány, 120-160km/h) várható pályafelújítás, illetve Szolnok – Kisújszállás között is ETCS-2 kerül kiépítésre.

A Duna nyugati oldalán a Budapest – Székesfehérvár vonalszakasz felújítása kezdődik meg (60km, 2 vágány, 120-160km/h), Bajánsenye – Boba között ETCS-2 kiépítése várható, valamint a Győr – Pápa – Celldömölk vonal rehabilitációjának „A” ütemeként a vonal villamosítása következik, illetve a későbbi sebességemelés előkészítése érdekében Gyömöre – Gecse-Gyarmat állomások között ívkorrekciót is végeznek.

A NIF az elkövetkezendő hat évben várhatóan 550 milliárd forintnyi forrást használ fel a KÖZOP vasúti projektjeire. Ebből 2009-ben és 2014-ben 30-30 milliárdot, 2010-ben 110, 2011-ben és 2012-ben 140-140 milliárdot, míg 2013-ban 100 milliárdot. A források hatékonyabb felhasználása érdekében teljes keresztmetszeti korszerűsítést hajtanak végre, amelynek eredményeképpen a projekteket komplexebben tervezik kezelni. Várhatóan kevesebb tendert írnak ki, ami kevesebb szerződést eredményez – a szerződések értéke viszont ennek következtében növekszik.

Share

Megjegyzések

Megjegyzések letiltva.

About

This is an area on your website where you can add text. This will serve as an informative location on your website, where you can talk about your site.

Subscribe to our feed

Keresés

Admin