37 és fél milliárd infrastruktúra fejlesztésre

A 37 és fél milliárdos összeg még forintban is jelentős, hát még angol fontban – a különbség mintegy háromszázötvenszeres. Pedig az Egyesült Királyság vasúti pályahálózatának üzemeltetője, a Network Rail ennyit szán az elkövetkezendő öt évben az infrastruktúra fejlesztésére.

A Network Rail most közzétett ötéves stratégiai üzleti terve a 2014 és 2019 közötti időszakot fedi le; alapvető célja, hogy a hálózat fejlődése lépést tudjon tartani az évről-évre növekvő utasszámmal és teherforgalommal. Ennek érdekében az elöregedett infrastruktúra fejlesztését és az új építésű vagy felújított pályaszakaszok minőségi karbantartását tűzték ki célul; szem előtt tartva a hálózat üzemeltetésével járó költségek csökkentését.

Ha a felügyeleti hatóság (Office of Rail Regulation – ORR) a tervet elfogadja, 2019-re csúcsidőben a jelenleginél 170 ezerrel több ingázó utasnak jut ülőhely. Eddigre a hálózaton az utasforgalom várhatóan mindösszesen 225 millió utassal növekszik a forgalom, ami évente 355 ezer többlet vonatot jelent. 2019 végére a Network Rail szándékai szerint az utaselégedettség 92,5%-osra növekszik, többek között a csúcsidőben a Londonba utazók rendelkezésére bocsátandó 20%-os és az angliai és walesi nagyvárosok körzetében végrehajtandó 32%-os ülőhelyszám-növelésnek.

A pályaüzemeltető azt is célul tűzte ki, hogy a vasúti hálózat működtetési költségét 18%-kal csökkentse, így takarítva meg az adófizetőknek 2,6-2,9 milliárd fontot.

A teljes beruházási összegből Skócia 4 milliárddal, a West Midlands (Birmingham környéke) 550 millióval részesedik, míg Kelet-Angliában 2,2 milliárdot, Reading környékén 900 milliót fordítanak felújításokra. Egymilliárdra becsülik Wales teljes hálózatának modernizálási költségét, beleértve a Swansea fővonal és a Valleys hálózat teljes villamosítását.

A Network Rail ezeken kívül mindösszesen 850 mérföldnyi vasútvonal villamosítását tervezi, többek között a Great Western Main Line és a Midland Main Line felsővezetékes vontatásra kialakítását is, ami lehetővé teszi gyorsabb és megbízhatóbb járművek forgalomba állítását. A tervezett beruházások részeként 6 milliárd font ráfordításával befejezik a Thameslink felújítását, és 2,3 milliárd fontot fordítanak a Crossrail projekt felszíni munkálataira.

Share