Villamos áramszedő nélkül

A Bombardier Transportation január 22-én mutatta be új fejlesztését, az áramszedő nélkül működő villamost. A cég új fejlesztésű járművét a németországi Bautzen próbapályán mutatták be.

„A PRIMOVE technológia teljesen áramszedő nélküli üzemet tesz lehetővé a villamosok számára, bármilyen hosszú pályaszakaszon” – mondta el Dr. Carsten Struve, a Bombardier Transportation technológiai igazgatója. „Az áramszedő nélküli működés új távlatokat nyit a városi közlekedésben, különösen a történelmi városrészekben, ahol a jelenleg a felsővezeték látványromboló hatású. A PRIMOVE technológiát együtt alkalmazva a szintén új fejlesztésű MITRAC energiatárolási megoldással, energiamegtakarítás is elérhető.”

Az új technológia számottevő előnyökkel jár; ezek között első helyen említendő az energiaellátást szolgáltató vezetékek teljes elrejtése, amelyekre így az időjárási körülmények egyáltalán nincsenek hatással. Emellett az érintés nélküli – és így a lehető legbiztonságosabb – áramvételezés kiküszöböli az alkatrészek kopását, ezzel csökkenti az infrastruktúrára eső fenntartási költségeket. Mivel sem alsó-, sem felsővezetékre, sem magas tetőberendezésre nincs szükség, az alagutakban vezetett pályák esetén a fúrt keresztmetszet csökkentését, ezzel költségcsökkenést eredményezhet. Az érintés nélküli áramvételezésnek is köszönhetően a járművek közlekedése során kevesebb zaj és károsanyag-kibocsátás keletkezik, míg a MITRAC energiatárolási rendszer alkalmazásával – a visszatápláló üzemmód miatt – csökken az üzemeltetési költség is.

A PRIMOVE rendszer villamos energiát szállító elemei a vágányzat alatt helyezkednek el, a primer és szekunder áramkörei villamosan el vannak választva egymástól – a rendszer ugyanarra az alapelvre épül, mint a transzformátorok. A primer áramkör, amely mágneses mezőt hoz létre, az infrastruktúrába van beépítve; a vágánytengelyben, a pálya alatt húzódik. A jármű alján elhelyezett vevőtekercs a szekunder áramkör első eleme; a további elemek a mágneses mezőt villamos energiává alakítják, és a jármű meghajtására használják. Kialakításának köszönhetően a pálya-jármű rendszer biztonságosan alkalmazható akár sétáló utcákon is.

A PROMOVE-hoz szervesen csatlakozik a MITRAC energiatárolási rendszer; amely a jármű tetején kap helyet. A fékezéskor keletkező villamos energiát tárolja, és gyorsításkor „besegít”, elősegítve ezzel a hatékonyabb energiafelhasználást. Városi vasúti járműveken alkalmazva a rendszer akár 30 százalékos energiamegtakarítást is eredményezhet – ezt mutatják a Mannheimben végzett eddigi tesztek.

Megjelent a Magyar Közlekedés 2009/5 számában.

Share