Monostory.hu

Végtelen vonat

Bejegyezve: | 2009. 06. 24. | Comments Off on Végtelen vonat

Míg a Deutsche Bahn a 800 méteres vonathosszt meghaladó szerelvények továbbításával kísérletezik – tegyük hozzá: sikerrel -, Svédországban a Nowaittransit AB a végtelen vonat megvalósításán fáradozik. Alapvető különbség a két törekvés között, hogy a DB a tehervonatok hosszának növelését tűzte ki célul, a Nowaittransit pedig a személyszállításban akar áttörést elérni.

A találóan Nowait fantázianévre keresztelt vonat egy tíz kilométer hosszú, zárt hurkot képez, és több száz egymáshoz kapcsolt járműből áll. A járművek és az őket összekötő vontatókábelek egy egységet, egy vonatot képeznek a pálya teljes hosszában. A szerkezet többre képes mint egy mozgójárda, amely teljes hosszán azonos sebességgel mozog; a Nowait egységei a beszállóhelyeknél lelassítanak, majd újragyorsulva ismét felveszik utazósebességüket. Vagyis; a vonat egyes járművei különböző sebességgel haladnak. Ez az ötlet óránként 80.000 utas elszállítását eredményezheti.

A tervezett járművek – a két jármű közötti vonókötelet is beleértve – 16 méter hosszúak, 1,6 méter szélesek, két forgóvázzal és fölöttük az utastérrel. A forgóvázak két hagyományos vasúti kereket és egy harmadik, a kisiklást megakadályozó vezető kereket tartalmaznak. A jármű szélessége és hosszúsága közötti 1:10 arány visszaköszön az beszálló- és utazósebesség között is: mikor a jármű 90 fokkal elfordulva a beszállóhelyhez közelít, sebessége 1m/s-ra csökken. A ki- és beszállás megtörténte után a jármű visszafordul menetirányba és visszanyeri 10m/s-os utazósebességét. Az energiahatékonyságot az állomások előtti lassító emelkedő és az állomások utáni gyorsító lejtő fogja segíteni. A tervezési alapelvek között szerepel, hogy ne vesszen el energia mechanikus fékezés során sem – ezzel a megoldással a hagyományos metrószerelvényekhez képest 20 százalékos energiamegtakarítás érhető el.

A járművek vezető nélküliek, a közlekedés felügyelete egy központból történik. A rendszer felépítéséből adódóan nincs szükség jelzőberendezésekre; mivel a pályán a vonat minden járműve egymáshoz van kapcsolva, az ütközés lehetősége kizárt. A mozgó részek működésének folyamatos ellenőrzésével a hibák még bekövetkezésük előtt kiküszöbölhetők.

Mivel a teljes szerkezet folyamatos mozgásban van, nevéhez hűen a leendő utasoknak egyáltalán nem kell várakozniuk. Az állomásokon folyamatosan rendelkezésre áll a szerelvény néhány járműve, amelyet igénybe vehetnek. A magas szállítókapacitás, a viszonylag alacsony megvalósítási és karbantartási költség, párosulva a magas biztonsági szinttel alkalmassá teheti a Nowait rendszert a városi utak zsúfoltságának enyhítésére.

Share

Megjegyzések

Megjegyzések letiltva.

About

This is an area on your website where you can add text. This will serve as an informative location on your website, where you can talk about your site.

Subscribe to our feed

Keresés

Admin