Végtelen vonat

Míg a Deutsche Bahn a 800 méteres vonathosszt meghaladó szerelvények továbbításával kísérletezik – tegyük hozzá: sikerrel -, Svédországban a Nowaittransit AB a végtelen vonat megvalósításán fáradozik. Alapvető különbség a két törekvés között, hogy a DB a tehervonatok hosszának növelését tűzte ki célul, a Nowaittransit pedig a személyszállításban akar áttörést elérni.

A találóan Nowait fantázianévre keresztelt vonat egy tíz kilométer hosszú, zárt hurkot képez, és több száz egymáshoz kapcsolt járműből áll. A járművek és az őket összekötő vontatókábelek egy egységet, egy vonatot képeznek a pálya teljes hosszában. A szerkezet többre képes mint egy mozgójárda, amely teljes hosszán azonos sebességgel mozog; a Nowait egységei a beszállóhelyeknél lelassítanak, majd újragyorsulva ismét felveszik utazósebességüket. Vagyis; a vonat egyes járművei különböző sebességgel haladnak. Ez az ötlet óránként 80.000 utas elszállítását eredményezheti.

A tervezett járművek – a két jármű közötti vonókötelet is beleértve – 16 méter hosszúak, 1,6 méter szélesek, két forgóvázzal és fölöttük az utastérrel. A forgóvázak két hagyományos vasúti kereket és egy harmadik, a kisiklást megakadályozó vezető kereket tartalmaznak. A jármű szélessége és hosszúsága közötti 1:10 arány visszaköszön az beszálló- és utazósebesség között is: mikor a jármű 90 fokkal elfordulva a beszállóhelyhez közelít, sebessége 1m/s-ra csökken. A ki- és beszállás megtörténte után a jármű visszafordul menetirányba és visszanyeri 10m/s-os utazósebességét. Az energiahatékonyságot az állomások előtti lassító emelkedő és az állomások utáni gyorsító lejtő fogja segíteni. A tervezési alapelvek között szerepel, hogy ne vesszen el energia mechanikus fékezés során sem – ezzel a megoldással a hagyományos metrószerelvényekhez képest 20 százalékos energiamegtakarítás érhető el.

A járművek vezető nélküliek, a közlekedés felügyelete egy központból történik. A rendszer felépítéséből adódóan nincs szükség jelzőberendezésekre; mivel a pályán a vonat minden járműve egymáshoz van kapcsolva, az ütközés lehetősége kizárt. A mozgó részek működésének folyamatos ellenőrzésével a hibák még bekövetkezésük előtt kiküszöbölhetők.

Mivel a teljes szerkezet folyamatos mozgásban van, nevéhez hűen a leendő utasoknak egyáltalán nem kell várakozniuk. Az állomásokon folyamatosan rendelkezésre áll a szerelvény néhány járműve, amelyet igénybe vehetnek. A magas szállítókapacitás, a viszonylag alacsony megvalósítási és karbantartási költség, párosulva a magas biztonsági szinttel alkalmassá teheti a Nowait rendszert a városi utak zsúfoltságának enyhítésére.

Share