Hosszabb és csendesebb vonatok
Bejegyezve: | 2008. 04. 14. | 1 megjegyzés
A Deutsche Bahn (DB) márciusban három héten át túlhosszú próbavonatokat közlekedtetett a Hamburg közelében lévő Maschen rendező pályaudvar és a dániai Ringsted között. A közlekedtetett tehervonatok hossza meghaladta a 800 métert – a DB jelenlegi szabályai legfeljebb 700, a dán előírások 835 méteres vonathosszt engedélyeznek.
A DB a hosszabb vonatok bevezetésével a vasútvonalak kapacitásának bővülését szeretné elérni; ezzel növekedne a vasúti szállítás költséghatékonysága is, ami erősíti a vasút versenyképességét a többi szállítási móddal szemben.
„A Németországon áthaladó tranzitszállításokból szeretnénk minél nagyobb részt vállalni; különösen a kikötők és a kontinens belseje közötti forgalomból” – fejtette ki Dr. Klaus Kremper, a Railion Deutschland AG igazgatótanácsának elnöke. „Középtávon Európa minél több vasútvonalán szeretnénk megjelenni hosszú vonatainkkal” – tette hozzá.
A próbavonatok a két pályaudvar közötti távolság 210 kilométeres németországi szakaszán, 835 méter hosszú és 2300 tonna terhelésű vonatokkal, főleg az éjszakai órákban zajlottak. A próbák a Szövetségi Gazdasági Minisztérium pilot-projektje részeként történtek. A projekt irányítója, Dr. Lutz Bücken szerint a próbamenetek tökéletes példaként szolgáltak annak bemutatására, hogy a vasúti szektor, az ott felhalmozódott szakértelemmel miképpen tudja fejleszteni szolgáltatásait. A projekt folyamán a DB befektetéseket végez üzleti potenciáljának növelése érdekében; fejleszti működési körülményeit, lehetőséget teremtve arra, hogy a jövőben egyes vasútvonalakon akár ezerméteres vonatokat közlekedtethessen.
A hosszabb vonatok közlekedtetésének tervén kívül – a Szövetségi Gazdasági Minisztériummal együttműködve, és pénzügyi támogatását élvezve – a DB elindította Csendes vonatok elnevezésű kutatási projektjét is. A kis zajkibocsátású technológia kifejlesztésére irányuló projekt irányítója a DB, partnerei a vasúti szektor résztvevői és tudományos intézetek. A cél egy gazdaságos, egyszerűen megvalósítható, zajcsökkenést eredményező technológia kifejlesztése; vizsgálják a kerék-sín kapcsolatot, a vasúti járművek kerekeinek vibrációját, a hang terjedési irányát, és a vágányzat akusztikus optimalizációjának lehetőségeit.
„A csendes vasúti közlekedés elérése érdekében több forrásból érkező zajt kell csökkenteni, és megelőzni összegződésüket. Ezzel a jövőben több lehetőség nyílik a pálya melletti zajszennyezés csökkentésére” – mondta el Dr. Lutz Bücken az Integrated Systems Rail projektvezetője. A vasúti szektor többi képviselőjével együttműködve a DB 2020-ig felére szeretné csökkenteni a vasúti közlekedés által keltett zajt. Mindezt úgy, hogy közben a vasúti forgalom folyamatos bővülésére számítanak.
Megjelent a Magyar Közlekedés 2008 június 4-i számában
Megjegyzések
Egy megjegyzés to “Hosszabb és csendesebb vonatok”
2009. 06. 24. @ 14:57
[…] a Deutsche Bahn a 800 méteres vonathosszt meghaladó szerelvények továbbításával kísérletezik – tegyük hozzá: sikerrel -, Svédországban a […]