Monostory.hu

Négyes találkozó a korridorokért

Bejegyezve: | 2012. 01. 09. | Comments Off on Négyes találkozó a korridorokért

December végén Európa négy vezető vasúttársaságának vezérigazgatója találkozott Berlinben, hogy a nemzetközi vasúti folyosókról egyeztessen. A DB Schenker Rail (Németország), a TX Logistik (Németország), az SBB Cargo (Svájc) és a BLS Cargo (Svájc)vezetői mutatták be elvárásaikat az Európai Bizottság által kijelölt korridorok fejlesztésével kapcsolatosan.

Az Európai Vasúttársaságok és Infrastruktúra-üzemeltetők Közössége (CER) által kezdeményezett megbeszélésen a nég vezető közös álláspont kialakításában egyezett meg, amelyet aktívan támogatnak a döntéshozók és a nemzeti infrastruktúra-kezelők felé.

Mivel az európai vasúti áruszállítás az előrejelzések szerint egyre inkább a határokon túlnyúló szolgáltatások irányában fog növekedni, elsőrendű fontosságú feladat a szűk keresztmetszetek felszámolása a teljes útvonalon. Ilyen szúk keresztmetszet például a Rotterdam – Genova korridoron Oberhausen, Basel, Chiasso és Milánó.

„Az újjáépített Betuwe vasútvonalat, a Lötschberg alagutat és a Gotthard bázisalagútat össze kell kötni, hogy hatékony, teljes hosszúságú korridor jöjjön létre” – jelentette ki Dr. Dirk Stahl, a BLS Cargo vezérigazgatója – „a kapacitást szűkítő keresztmetszet-csökkenéseket meg kell szüntetni”.

A 913-as EU rendelet – amely a versenyképes európai vasúti hálózatról szól és 2010 novemberében lépett hatályba – a nemzetközi vasúti áruszállítás versenyképességének és minőségének növelését tűzi ki célul. A hálózatot úgy kell kialakítani, hogy a legfontosabb gazdasági központok a jelenleginél megbízhatóbban és gyorsabban legyenek elérhetők, lehetővé téve a jelenleginél nagyobb mennyiégű áru vasúti szállítását. 2015-ig kilenc, az áruszállítást előtérbe helyező korridort kell kialakítani.

Az 1-es számú korridor (másképpen ERTMS A Korridor) Rotterdamot (Hollandia) és Zeebruggét (Belgium) köti majd össze Genovával (Olaszország) Kölnön, Duisburgon, Mannheimen és Baselen – és két párhuzamos svájci útvonalon – keresztül Ez a korridor az egyik legfontosabb Európa vsúti hálózatában; a Berlinben tanácskozó négy operátor ezért vbálasztotta vizsgálódásai tárgyául. Dr. Alexander Hedderich, a DB Schenker Rail vezérigazgatója szerint „a korridor hatékonyságának fejlesztése számos infrastrukturális beruházást von magával. Magát az építési munkát és a munkavégzésről szóló információáramlást is nemzetközi szinten kell koordinálni, hogy a lehető legjobb szolgáltatási minőség legyen elérhető”.

A teherforgalom előtérbe helyezésével a vasútvonalak áruszállítási kapacitása megnövekszik, ha az iránytási folyamatokat is harmonizálják, és ha a menetvonalak kiosztása a piac szükségletei szerint történik.
„A működtetési kihívások mellett alapvető, hogy a költségterheket olyan módon kell szétosztani, amely garantálja a vasúti szállítás versenyképességét” – tette hozzá nyomatékkal Karl Michael Mohnsen, a TX Logistik vezérigazgatója.
Szem előtt tartva a gazdasági hatékonyság novelésének célját, a korridorok fejlesztésekor megépülő új infrastruktúrának általánosan képesnek kell lennie 1500 méteres vonatok befogadására. Ezen túlmenően, a szükségtelen megállások számának csökkentése érdekében a folyamatok egyszerűsítése és fejlesztése is szükséges.

Az interoperabilitás különösen fontos a vasúti társaságok számára, hogy versenyképesek tudjanak maradni a közúti szállítással.

„Az operátorok folyamatosan hadakoznak a különböző nemzeti jogszabályokkal, így a szükségtelenül bonyolult honosítási eljárásokkal és a különböző biztonsági berendezésekkel” – mondta Nicolas Perrin, az SBB Cargo vezérigazgatója – „ez további költségeket eredményez, amelyek visszanyesik a nemzetközi vasúti szállítás előnyeit. Ez az állapot tökéletesen szembemen áll az európai piacnyitás elveivel és jelentős versenyhátrányt jelent a közúti áruszállítással szemben” – tette hozzá.

Dr. Johannes Ludewig, a CER vezérigazgatója foglalta össze a következtetést, miszerint a négy társaság ajánlásai úttörőek az EU rendelet megvalósításával kapcsolatban.

“A CER indította és támogatta a korridorokról szóló politikai egyeztetéseket Loyola de Palacioval, az EU korábbi közlekedési biztosával, még 2003-ban. Azóta mind a jogi, mind a végrehajtási területen sok minden történt” – mondta Ludewig said, hozzátéve: “a CER meggyőződéssel hisz abban, hogy az operátorok bevonása a tárgyalásokba az egyik legfontosabb dolog a korridor-fejlesztések területén. A korridor koncepció csak akkor lehet sikeres, ha az operátorok közvetlenül juttathatják el javaslataikat és piacorientált elvárásaikat a korridor-menedzsmenthez.

Megjegyzés:

Európában az elmúlt néhány évben számos vasúti korridort definiáltak, többek között a TEN folyosókat, az ERTMS folyosókat, Railnet korridorokat, és a fent említett 913/2010 EU rendeletben szereplő áruszállítási folyosókat. Ezek a korridorok egymástól függetlenek, vannak köztük átfedések és rések; mindegyik saját jogi és szabályozási háttérrel rendelkezik, mindegyiknek más a finanszírozási háttere.

Itt érdemes idézni Steve Robertset, a brit Rail Safety and Standard Board főosztályvezetőjét: „A korridorok kijelölőinek érdemes volna időnként találkozniuk, beszélgetniük egymással; egyeztetni a folyosók feladatát, irányát.”

Share

Megjegyzések

Megjegyzések letiltva.

About

This is an area on your website where you can add text. This will serve as an informative location on your website, where you can talk about your site.

Subscribe to our feed

Keresés

Admin