Hírek a PKP Cargo háza tájáról

Európa második legnagyobb vasúti társaságáról viszonylag kevés szó esik hazánkban, pedig megérdemli a figyelmet. A PKP Cargo tavaly kopogtatott a magyar határon; első négyáramnemű ES64F4 típusú mozdonyuk hatósági engedélyeztetése után hamarosan tesztvonatot is közlekedtettek.

A PKP Cargo Csoport tavalyi 1,136 milliárd eurónyi forgalmat teljesített, emellett nettó profitjuk elérte a 15 és fél millió eurót; ezzel a bevétellel – és szállítási teljesítményükkel – piacvezetők maradtak Lengyelországban. Az eredményt számos külső tényező befolyásolta, köztük a gazdaság folyamatainak lelassulása és a létrejött foglalkoztatási megállapodás. Az egyszeri hatások figyelembe vétele nélkül a PKP Cargo Csoport maradt Európa egyik legjövedelmezőbb árufuvarozó társasága (az EBITDA értéke 14%). A társaság jól felkészült a lehetőségek kiaknázására, amelyek egyrészt a nagy volumenű infrastruktúra-modernizációból, másrészt agresszív nemzetközi – főleg Közép- és Kelet európai – terjeszkedésből eredtek.

A PKP Cargo csoport 2013-ban megkérdőjelezhetetlenül Lengyelország piacvezetője maradt, úgy a szállítási teljesítményt (59%-os piaci részesedés), mint az elszállított mennyiséget (49%-os részesedés) tekintve.

A gazdaság lassulásának eredményeképpen az elszállított árutömeg tavaly ugyan 2%-kal, 114,4 millió tonnára csökkent, ám a szállítási teljesítmény 2%-kal, 30,1 milliárd tonnakilométerre nőtt. A teljesítmény magasabb indexe az elszállított áruk hosszabb átlagos szállítási távolságának köszönhető; ezek javát a kikötőkbe irányuló szén-, és a kikötőkből a Közép-európai acélművekbe szállított vasércszállítások adták.

A szolgáltatás minőségének fenntartása és javítása érdekében idén a PKP Cargo új mozdonyok vásárlását tervezi, amelyek az országhatáron túlnyúló szállítási tevékenységét segíthetik elő. A társaság 78 millió eurónyi készpénzállománnyal rendelkezik, és szükség esetén az Európai Befektetési Banktól könnyen számíthat további összegekre.

„2014 a lengyel határon túl terjeszkedési stratégiánk folytatásának éve lesz, mára több számunkra fontos európai országban rendelkezünk vasútvállalati engedéllyel. Idén mindegyikben szeretnénk megjelenni ajánlatainkkal – nem csak a PKP Cargo ajánlataival, hanem leányvállalatunk, a Trade Trans kínálatával is, amely szintén áruszállítási szolgáltatásokat kínál. Tíz többáramnemű mozdonnyal rendelkezünk, a következő hónapok feladata e flotta bővítése”

– mondta el egy interjúban a Newseria Biznes hírügynökségnek Adam Purwin, a PKP Cargo vezérigazgatója.

A legnagyobb lengyel és a második legnagyobb európai áruszállító vasúttársaság Magyarország mellett Németországban, a Cseh Köztársaságben, Ausztriában, Belgiumban, Hollandiában és Szlovákiában rendelkezik működési engedéllyel.

Share