Monostory.hu

Boldog ember, aki nem tudja, mi az a HÜSZ

Bejegyezve: | 2015. 06. 11. | Comments Off on Boldog ember, aki nem tudja, mi az a HÜSZ

Németh Réka,  a Vasúti Pályakapacitás Elosztó Kft. ügyvezető igazgatója Menetvonal-gazdálkodás határon innen és túl címmel tartott előadást a 2015. évi Vasúti tréningen.

Előadásában érintette a szabályozási környezet dokumentumát, a Hálózati Üzletszabályzatot (HÜSZ), röviden bemutatta az elmúlt időszakra vonatkozó statisztikákat, kitért a vasúti törtvény változásából adódó feladatokra, és ismertette az új kapacitás-foglaló rendszer koncepcióját.

„Boldog ember, aki nem tudja, mi az a HÜSZ, hiszen annak nem kellettt véleményeznie” – kezdte erős felütéssel előadását. Lassan eljutunk odáig, hogy nem csak a VPE és pályaüzemeltetők, hanem a vasútvállalatok is tartanak fenn ezzel foglalkozó munkacsoportokat. Elmondta, hogy a vasútvállalatok részéről a HÜSZ gyakori változásaival kapcsolatban bizonyos kiégettséget tapasztalnak, hiszen egyre kevesebb vélemény érkezik az egyes meghirdetett módosítási tervekkel kapcsolatban.

A 2013/2014 évihez képest a 2014/2015 évi éves menetvonal-igény darabszám nőtt, ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy az összes menetvonalnak a nagyobb részét az évközi igényként benyújtottak teszik ki. Ez azt is jelenti, hogy még a START-nak is jelentős számban kellett éves menetvonalról más típusra váltania. A VPE informatikai rendszerének adatai alapján összesen 102.538.098 vonatkilométernyi teljesítmény született, a VPE költségeit tekintve egy vonatkilométerre 6,34 forint esik.

A nemrégiben bevezetett katalógus menetvonalak felajánlási aránya 92-93%-os, ebből a vasútvállalatok részéről az elfogadási arány átlagosan 70%-ot ér el – ez mindeképpen pozitív, de tekintetbe kell venni a szóródást is; ennek a két szélső értéke 0,3% és 99,5%.

A VPE szempontjából is hoz változást a vasúti törvény módosulása, de ez kihat a teljes vasúti piacra. Így például megváltozik a kérelmezők köre, megjelennek a természetes személyek is – ez a VPE szempontjából teljesen más logikai megközelítést igényel.

Változik az alapvető funkciók köre, a korábbiakhoz képest kiegészül a díjbeszedéssel is. Meghatározó szabályok vonatkoznak ezen kívül a kiszolgáló létesítményekre, ezekről a HÜSZ-ben közzéteendő adatokat kell szolgáltatni.

A vasúti törvény meghatéroz összhang- és átláthatósági szabályokat is; így például a díjszámításnál figyelembe vett értékeknek összhangban kell lennie az üzleti tervvel, az állam és a pályahálózat-működtetők közötti szerződésnek is egybe kell vele csengenie. A pályahálózat-működtető üzleti terve nyilvános lesz; nem csak betekintésre, hanem véleményezni is lehet. A díjképzést érinti, hogy lesz a szolgáltatástípusok között átcsoportosulás, illetve a Teljesítményösztönző rendszer szabályait is újra kell gondolni.

Ahogy a vasúti törvény módosul, úgy fognak módosulni a hozzá kapcsolódó végrehajtási rendeletek is. Ezek közül a VPE-t a kapacitás-elosztási szabályok, a díjképzési szabályok és a TÖR szabályok érintik.

Az elmúlt időszakban a VPE újragondolta a kapacitáselosztási folyamatot, ennek eredményeképpen megkezdődött egy új informatikai rendszer kialakítása. 2016 áprilisától a 2016/2017. évi igények kezelését már ebben az új rendszerben tervezik. Amellett, hogy az új rendszer leköveti a bekövetkezett jogszabályváltozásokat, főbb újdonságai közé tartozik, hogy érvényességkezelt adatbázisra épül. A menetvonal-szolgáltatás kezelésében is lesz jelentősebb változás; a menetvonaltól elválasztható lesz a szolgáltatás, megadható lesz a menetvonalhoz referencia pont. Új szolgáltatásként jelentkezik az előtervezés; ehhez tanulmánymenetrend és árajánlat kérhető. Az előtervezés során felvitt adatok később megrendeléssé fordíthatók.

Az új adatbázis tartalmazni fogja a Hálózati Üzletszabályzat mellékleteit, és hozzá kapcsolódóan lehetőséget nyújt a közvetlen adatbevitelre, előállításra és lekérdezésre is.

A korridorok tekintetében Magyarország – és így a VPE – jelenleg két korridorban érintett, a 6-os és 7-es számúban. A 6-os korridorra vonatkozóan 2015-ben 37 éves igényfoglalás történt, míg a 2016-os időszakra már most 77 fogalás van érvényben. A 7-es korridor esetében a számok még kevésbé ambíciózusak, 2015-ben nem volt éves igényfoglalás, 2016-ra 16 darab éves igényfoglalás jelent meg. Fontos megjegyezni, hogy a korridor-menetvonalak magasabb prioritással rendelkeznek, ami azt jelenti, hogy kiutalás után elvileg a vonatközlekedést semmi nem zavarhatná.

Share

Megjegyzések

Megjegyzések letiltva.

About

This is an area on your website where you can add text. This will serve as an informative location on your website, where you can talk about your site.

Subscribe to our feed

Keresés

Admin