A vasúti árufuvarozás versenyképességének díjképzési és kapacitáselosztási vetületei

Németh Réka, a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. ügyvezető igazgatója a Magyar Vasút 2016 konferencián tartott előadásában azokat a kapcsolatokat elemezte, amelyek, ha nem megfelelően kerülnek alkalmazásra, negatívan hatnak a vasúti árufuvarozásra, azoban megondolt használatukkal jelentősen javíthatják.

A vasúti közlekedés versenyképességére nem elhanyagolható hatással van az infrastruktúra minősége; a pályahálózat egyes szkaszain alkalmazható sebesség figyelembe vétele gyakran kihívás a menetrendszerkesztők szmára. A hozzáférhetőség az a kapu, amelyen keresztül a hozzáférésre jogosultak elérhetik az infrastruktúrát.

Az árufuvarozási vonatkilométerek számának alakulásából az tűnik ki, hogy az elmúlt évek emelkedése megtörni látszik; a VPE feladata, hogy a további növekedésnek semmiképpen ne legyen akadálya. Az infrastruktúra minősége nem a VPE kezében van, nem szerveznek beruházásokat. Mehállapodást kötöttek azonban a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-vel, hogy a tervezett, kapacitáskorlátozással járó felújítások tervezési időszakában menetrendszerkesztőik megvizsgálják a tervezett beruházás vonatforgalomra gyakorolt hatását. A felújítási beruházások fontosak az infrastruktúra minősége szempontjából, a legtöbbet nem lehet vágányzár nélkül végrehajtani. Ezeket a vágányzárakat viszont úgy kell bevezetni, hogy a fejlesztés végéig is biztosítva legyen a vonatforgalom – ha másképp nem, párhuzamos útirányon át.

A továbbfejlődés lehetőségeinek vizsgálata nem mellőzheti az informatikai fejlesztések vizsgálatát; A VPE is folyamatosan fejleszti informatikai rendszereit. Bevezetés előtt áll egy új igénylési rendszer, amelynek újdonságait részben jogszabályi változások hívták életre, részben az a felismerés, hogy az érvényesség-kezelés nélkülözhetetlen része a menetvonalak kezelésének.

Fontos terület a szolgáltatások elvégzésének és az elvégzés részleteinek rögzítése is, többek közt azért, hogy a pályahálózat-üzemeltető ezek kiértékelésével levonhassa a következtetéseket a szolgáltatás javítása érdekében. A hálózahozzáférési díjakkal kacsolatban rendszeres a panasz, hogy túl magas és kiszámíthatatlan, vagy nem magas ugyan, de akkor is kiszámíthatatlan. A pályahálózat-üzemeltetők törekednek arra, hogy a hálózathozzáférési díjak kiszámítható szintre kerüljenek. Új elemként létrejött egy kedvezményes záhonyi közlekedtetés szolgáltatás, valamint az egyes kocsi forgalmat támogató szolgáltatás.

Az árufuvarozási korridorok bevezetésével kapcsolatban uralkodott egyfajta szkepticizmus, mára azonban olyannyira előreléptünk, hogy mi kérjük, a XI-es korridor létrehozását. A kezdeti szkepticizmust mára a vasútvállalatok részéről felváltotta az elköteleződés, egyre több korridor-menetvonal kerül megrendelésre.

A VPE-nél jelentős adatvagyon halmozódott fel; azonban ezek adatvagyon hozzáférése bizonyos mértékben korlátozott. Ez vezetett ahhoz a felismerséhez, hogy ne lekérdezéskeben gondolkodjunk, hanem új alapokra kerüljön az elektronikusan tárolt adatok kezelése, és olyan eszköz kerüljön a felhasználók kezébe, amellyel különösebb informatikai szaktudás nélkül is kinyerhetők a szükséges információk.

Share