Monostory.hu

Biztonságban vagyunk

Bejegyezve: | 2008. 03. 28. | Comments Off on Biztonságban vagyunk

A biztonság fogalmába nem csak a vasúti közlekedés biztonsága tartozik bele, hanem a vonatok megközelítésének és az állomás elhagyásának biztonsága is, vagyis az utasok személyi biztonsága.


Biztonságban vannak az utasok? – a kérdés Sue Nelsonnak, a Community Safety Partnerships Ltd igazgatójának szólt, aki rögtön vissza is kérdezett:

Az utas számára is ugyanazt jelenti a biztonság, mint a mi számunkra? Különbséget kell tennünk a szubjektív és az objektív biztonság között. A szubjektív biztonságon azt értjük, hogy az utasok mit éreznek, mit tapasztalnak. Az objektív biztonság pedig a módot, ahogy a biztonsági kérdéseket kezeljük, és ahogy a tett intézkedések eredményességét mérjük. Sajnos gyakran szakadék tátong a tényleges biztonság és a biztonság érzete között.

Milyen módszerrel tesznek különbséget az objektív és a szubjektív biztonság között? Hogyan tudják mérni a biztonságot?

A legjobban egy koordináta rendszerrel tudnám szemléltetni, aminek a vízszintes tengelyén az erőszakos cselekmények számát, függőleges tengelyén a bűncselekményektől való félelmet ábrázoljuk. A tengelyek által meghatározott területet négy négyzetre osztjuk.

Így a bal alsó négyzet az a terület, ahol alacsony a veszélyezetettség, és az utasok veszélyérzete is alacsony. Ez a mindenhol elérendő, ideális állapot, a zöld zóna. Fölötte a kék zóna helyezkedik el, ahol magas, de ok nélküli a veszélyérzet. Kezelendő helyzet, mert az utas nem érzi biztonságban magát. A zöld zónától jobbra a sárga található. Itt magas a veszélyeztetettség és alacsony a veszélyérzet. Beavatkozást igényel, mert ebben a helyzetben van az utas legjobban kitéve valamilyen inzultusnak.

Végül, a koordináta rendszer jobb felső sarkában van a vörös zóna, ahol mind a veszélyérzet, mind a veszélyeztetettség magas. Meglepőnek tűnhet, de a biztonság szempontjából kisebb kockázatot jelent, mint az alatta levő sárga, mert az utasok ilyen helyzetben körültekintőbbek.

Milyen intézkedéseket terveznek az utasbiztonság növelésére?

Április elsejével több, a 2008 és 2011 közötti időszakot felölelő terv is végrehajtási szakaszba kerül: a Nemzeti Közösségi Biztonsági Terv, a Bűnüldözési Stratégiai Terv, és az Erőszak Visszaszorítása akcióterv. Az akciótervekben a vasúttársaságoknak is vannak feladataik; ezek a feladatok szerepelnek az adott időszakra érvényes közszolgáltatási szerződéseikben is.

Megjelent a Magyar Közlekedés április 9-i számában
és a Vezetékek világa 2008/1. számában

Share

Megjegyzések

Megjegyzések letiltva.

About

This is an area on your website where you can add text. This will serve as an informative location on your website, where you can talk about your site.

Subscribe to our feed

Keresés

Admin