Megállapodás az ERTMS terjesztésének meggyorsításáról

Az Európai Bizottság és a vasúti szektor (gyártók, infrastruktúra kezelők, és egyéb vállalatok) július elején Rómában írták alá azt a jegyzőkönyvet, amelyben közös céljukként fejezik ki a European Railway Traffic Management System (ERTMS) terjesztésének meggyorsítását. Az ERTMS – a mely ugyanúgy használható nagysebességű és hagyományos vasútvonalakon – lehetővé teszi, hogy a vontatójárművek fedélzetén egyféle vonatbefolyásoló berendezés üzemeljen; csökkenti a működési költségeket és növeli a vasúti rendszer hatékonyságát.

„Az ERTMS egy fontos, európai ipari projekt. Alapvető a vasúti rendszerek versenyképessége és biztonságának növelése, és ezzel vonzóbbá tétele szempontjából. A most aláírt megállapodás fontos lépést jelent az ERTMS további terjedése felé” – jelentette ki Antonio Tajani, a Bizottság közlekedésért felelős alelnöke.

Az ERTMS csak akkor lehet sikeres, ha egyrészről teljes a technikai kompatibilitás a több tízezer kilométernyi pálya felszerelése és a járműoldali berendezések között; másrészről a rendszer gyorsan és összehangoltan terjed. Ha egyetlen kilométernyi pályaszakasz is kimarad a sorból, az a teljes vonalon veszélyezteti a versenyképességet.

A július 4-én aláírt jegyzőkönyvben foglaltak kifejezik az aláírók elkötelezettségét az előbbi két alapvető cél megvalósítására, a következő főbb területek szem előtt tartásával:

  • Egyszerű technikai alapkonfiguráció használata az EU tagállamaiban létesített, ERTMS-re kiépített vasútvonalakon 2012 végéig,
  • A gyártók jussanak egyetértésre abban, hogy az új szerződések alapján épült rendszerek a vevő kívánalmai alapján tartalmazzák az aktuális szoftverfrissítéseket is. A vevők (vasúttársaságok és infrastruktúra kezelők) jelenleg túlzottnak tartják a gyártóknak fizetendő díjakat.
  • 2012-ig egyetértésre kell jutni a specifikációk új verziójának bevezetését előíró programról; beleértve azt a feltételt is, hogy az új specifikációnak megfelelően felszerelt járművek visszamenőlegesen kompatibilisek legyenek a régebbi verziókkal is.
  • A berendezések kompatibilitási és tesztelési eljárásainak fejlesztése és harmonizációja.
  • Az ERTMS terjedésének felgyorsítása, mégpedig egy kötelező érvényű tervvel, ami részletezi az új járművek ERTMS fedélzeti rendszerrel történő ellátását.

Őszre az Európai Bizottság bemutatja a kötelező érvényű terjesztési terv vázlatát, és 2009 elejére új előterjesztést tesz közzé, amely elfogadása esetén 250 millió euró értékű pénzügyi támogatást nyújt az ERTMS transz-európai hálózaton történő minél szélesebb körű kiépítéséhez. Az ERTMS pályaoldali berendezéseinek kiépítésére pénzügyi támogatás nyerhető a Regionális és a Kohéziós alapból is.

Share