Európai körkép
Bejegyezve: | 2010. 07. 13. | Comments Off on Európai körkép
Rómában, az európai vasutak vezetőinek 10. találkozóján a fő megtárgyalandók között szerepelt Európa vasutainak átalakítása, hogy megfeleljenek a következő évtized gazdasági kihívásainak, az Európai Vasúti Ügynökségnek szánt nagyobb szerep, valamint az Innotrack projekt folytatása.
A találkozó legfontosabb döntése a Railway2020 megalakítása volt; a munkacsoportot az iparág vezetői alkotják, koordinátora Siim Kallas, az Európai Unió közlekedés i biztosa. A munkacsoport feladata az európai vasutak teljesítményjavítási lehetőségeinek vizsgálata, valamint annak felderítése, hogy a vasutak miképpen tudják elősegíteni a gazdasági válság utáni kilábalást.
Megállapodtak abban is, hogy lobbicsoportot hoznak létre, amelynek feladata elérni az Európai Bizottságnál, hogy erősítse az ERA szerepét és hatáskörének kiterjesztését a nemzeti biztonsági hatóságok munkájának koordinálására és ellenőrzésére. A vasúti vezetők szerint az ERA egyedi szerepet kell, hogy játsszon az operátorok megkülönböztetésmentes hozzáférésének garantálásában, az egységes jogszabályi környezet kialakításában, az interoperabilitás kiterjesztésében, és a működési engedélyek és biztonsági tanúsítványok megszerzésének terén a piacra újonnan belépők számára szabott egységes feltételrendszer kialakításában.
Megegyezés született az Innotrack projekt továbbfolytatását illetően is; amely a vasúti infrastruktúra kapacitásnövelésének a költségcsökkentés melletti lehetőségeit kutatja.
Megtörtént az első lépés az Orosz Vasutak (RZSD) első nagy sebességű vasútvonal létrehozása felé. A 10 millió eurós kezdőcsomag a 660 kilométeres Moszkva – Szentpétervár távolság 400km/h sebességre történő kiépítésének megvalósíthatósági tanulmányát tartalmazza; a tervek szerint a jelenlegi 3 óra 45 perces eljutási időt két és fél órára csökkentik.
Az új vonalon várhatóan irányonként 42 vonat közlekedik majd, évente 14 millió utast szállítva. Az RZSD szerint a nyomvonal már többé-kevésbé ki van jelölve, bár még kérdéses, hogy a leendő vasútvonalba bekapcsolják-e a két nagyváros repülőtereit is.
Az RZSD az év vége felé a 20 milliárd eurós PPP projekt indítására nemzetközi találkozót tervez összehívni, a jövő év elején pedig a bankok és vasútépítő társaságok részére indul egy road show. A finanszírozás – tervezés – építés – karbantartás életciklusra szóló tenderkiírások 2012-re várhatók.
A Banedanmark, Dánia vasúti infrastruktúrájának kezelője, a Nokia Siemens Networks és Ramboll Telecom által alkotott konzorciumot választotta ki analóg rádióhálózatának GSM-R rendszerűre cserélésére. Az ország teljes biztosítóberendezési felújításának részét képező szerződés megkötését június 29-én jelentették be.
A Nokia Siemens Networks lesz a felelős a GSM-R rendszer tervezésért, megvalósításáért és a karbantartásért; ők szállítják a bázisállomásokat és az intelligens hálózati technológiát, az operátorok terminálját, valamint a hangrögzítő berendezéseket. A Ramboll építi ki az infrastruktúrát. A jövőben 160 meglévő adótornyot használnak fel, mellette nyolcvan újat állítanak, valamint GSM-R tartozékokat szerelnek fel 60 mobiltelefon adótoronyra is.
„A vonatok és az irányítóközpontok közötti kapcsolattartásra jelenleg használt rádiórendszer hattyúdalát énekli” – mondta Kenneth Lau Rentius, a Banedanmark vezérigazgatója – „a világ szinte összes piacán megjelentünk már pótalkatrészekért, mert a meglevő rádiórendszert már sehol sem gyártják. Szerencsére megszületett a döntés a GSM-R bevezetéséről.”
Az első GSM-R rádiók 2013-ban kerülnek használatba a vonatokon, hangátvitel céljára. A bevezetés második fázisa 2015-ben kezdődik, amikor is a GSM-R már az ETCS részeként üzemel majd.
Július 5-én a Svájci Szövetségi Vasutak teherszállító üzletága, az SBB Cargo és annak intermodális operátora, a Hupac bejelentette intermodális irányvonatok közlekedtetésére alakult új társaságának megalakulását. A cég a Németország és Olaszország közötti forgalom lebonyolítására alakult, tevékenységét 2011 elején kezdi meg.
Az SBB Cargo International célja a kapacitás optimalizálása, valamint a mozdonyok és a személyzet holtidejének minimalizálása, hogy ezzel az észak-déli folyosó kiszolgálásában a legalacsonyabb áron kínálhassák szolgáltatásaikat.
„Svájc két legerősebb vasúti piaci szereplőjének egyesítenie kell az erejét” – mondta el a Hupac elnöke, Hans-Jörg Bertschi – „csak így lehet esélyünk felvenni a versenyt a többi operátorral”.
Bulgáriában villamosítási munkák kezdődtek a Svilengrad és a török határ közötti 19 kilométeres vonalszakaszon. A kormányzat EU által támogatott Közlekedési Operatív Programja részeként, amelynek célja Bulgária minél teljesebb integrációja az EU közlekedési hálózatába, a 84 milló eurós projekt kivitelezője a cseh OHL ZHS. A villamosítás és a meglevő vasúti átjárók külön szintűvé alakítása a vonal kapacitását napi 52-ről 70 vonatra emeli, a felújítás után az alkalmazható sebesség 200 km/h lesz. A szerbiai Nistől a bolgár határig vezető vonal villamosítása szintén folyamatban van; a két projekt befejezésével Isztambultól Közép-Európáig folyamatosan villamos vontatással közlekedhetnek a vonatok.