Biztosítóberendezési konferencia
Bejegyezve: | 2011. 03. 21. | Comments Off on Biztosítóberendezési konferencia
A világ legnagyobb független biztosítóberendezési és távközlési konferenciájaként aposztrofált rendezvényt május 4. és 6. között rendezik meg Koppenhágában, ahol az infrastruktúra-menedzserek, a vasútvállalatok és a beszállítók képviseletében több mint háromszázan gyűlnek össze a szakma aktuális kérdéseinek megvitatására.
A konferencia aktualitásairól szólva a szervezők képviseletében Akhilesh Yadav elmondta, hogy a vezetőálláson elhelyezett eszközök elterjedésével a jelző- és biztosítóberendezések, valamint a vonatbefolyásoló berendezések egyre integráltabbá válnak. A pályamenti jelzőberendezések számának csökkentése egyre inkább prioritássá válik a főbb hálózatokon; a pályaüzemeltetők ezt a célt a vezeték nélküli távközlési eszközök használatával érik el. A vonatérzékelés (helymeghatározás) és integritásellenőrzés a nem túl távoli jövőben a fedélzeti berendezések feladata lesz.
Az ERTMS terjedését megfigyelve láthatjuk, hogy a rendszer túlnőtt Európán. Japán és Észak-Amerika kivételével az összes többi kontinensen vagy már jelen van az ERTMS, vagy a közeljövőben tervezik bevezetni. Ahogy a szabványosított, több gyártó által is támogatott technológia előnyei meghaladják a bevezetésével járó pluszköltségeket, az ERTMS terjedési sebessége meg fog többszöröződni.
A dán pályavasútnál, a Banedanmarknál dolgozó Morten Søndergaard, a konferencia egyik igazgatója az aktuális témakörök között szintén az első helyre sorolja az ERTMS kiépítését, ezt a dán példával támasztja alá: a következő években Dánia teljes vasúthálózatán bevezetik a rendszert.
A teljes átalakítással a legújabb, szabványos ipari hardverkomponenseken és redundáns rendszereken alapuló biztosítóberendezési technológiát vezetik be, amely egységes csatolófelületeket és magas megbízhatósági szintet jelent. Mindezeken kívül megteremti a teljes biztosítóberendezési egységet, valamint lehetővé teszi az automatikus forgalomirányítás bevezetését is a teljes vasúti hálózaton.
A konferencia első napján az európai vasúti hálózat egységessége felé vezető első lépésként üdvözölt ERTMS/GSM-R lesz a fő téma. A meghívott előadók és a résztvevők megtárgyalhatják a kiépítés finanszírozási lehetőségeit, a berendezések és a telepítés költségeit, szembeállítva az elérhető haszonnal, megbeszélhetik az életciklus-költség számítását, illetve megismerhetik az alternatívaként számon tartott ERTMS Regional által nyújtott lehetőségeket.
A második nap a biztonságé. A biztonság a vasút minden egyes területén kulcsfontosságú, ezért elsőbbséget kell élveznie. A jelző-, irányító és kommunikációs berendezések tervezése, telepítése és üzemeltetése során kiemelt figyelmet kell fordítani a biztonsági követelmények érvényesülésére. Az előadások és a szekcióülések során az infrastruktúra-üzemeltetők, vasútvállalatok és beszállítók eszmét cserélhetnek a biztonsági kockázatokról, és azok elkerülésének módjáról.
Az utolsó napon a résztvevők kötetlen megbeszéléseken szerezhetnek tapasztalatokat a hozzájuk hasonló területeken tevékenykedőket ért kihívásokról. A beszélgetéseket a témakörök egy-egy avatott ismerője vezeti; a kötetlenség lehetőséget nyújt a hatékony információ- és tapasztalatcserére.