Valami változik Dániában
Bejegyezve: | 2010. 07. 02. | Comments Off on Valami változik Dániában
Dánia állami tulajdonú vasúti pályáinak üzemeltetője, a Banedanmark, nem hezitált a tenni, vagy nem tenni kérdésén: a teljes 3240 kilométernyi pályahálózat jelző- és biztosítóberendezését felújítja. Európában az ilyen mértékű, egy projekten belüli felújítás eddig példa nélküli.
A dán vasutak jelzőberendezései elérték azt a pontot, ahol koruk miatt a további karbantartás már nem gazdaságos. Az utóbbi években megnövekedett a meghibásodások száma, ami a személy- és áruszállítás terén késésekhez vezetett, szignifikánsan csökkentve a szolgáltatás minőségét. A jelző- és biztosítóberendezési okokra visszavezethető vonatkésések száma mostanra elérte az összes késési ok felét: ez egyértelműen az infrastruktúra kezelőjének hibája.
A felújítási tervek szerint kicserélik az pályahálózat teljes biztosítóberendezését; a cél az életciklusköltség csökkentése és ezzel egyidejűleg a hálózat teljesítményének növelése. A Banedanmark arra is számít, hogy a felújítással jó alapot teremt a jövőbeni fejlesztések számára, valamint jelentős megtakarításokat ér el az üzemeltetési és karbantartási költségek terén is. A felújítási stratégia – amely a következő 12 éves időszak alatt 2,4 milliárd eurós befektetéssel számol – politikai elfogadása már 2009 közepén megtörtént. Eredményeképpen 2021-ig minden fővonalat és a regionális pályahálózat minden vonalát ETCS L2 rendszerrel építik ki.
A költség, melyet a dán kormány fedez, magában foglalja a pályaoldali és fedélzeti berendezéseket, a kivitelezés költségét, valamint a tervezés, tesztelés, megvalósítás, képzés és változásmenedzsment során szükségessé váló kiadásokat is.
A tervezéshez és a megvalósításhoz számos alapelvet rögzítettek, közük azt, hogy a berendezések teljes cseréje valóban teljes cserét jelent. Minden létező eszközt – a foglaltságérzékeléstől kezdve a váltóhajtóműveken keresztül az állomási jelző- és berendezéseken át a járműfedélzeti eszközökig – selejteznek, tekintet nélkül arra, hogy milyen életkorú és milyen technológiai szintet képvisel.
A beszerzéseket alapvetően a funkcionális követelmények fogják meghatározni, szem előtt tartva a jelző- és biztosítóberendezési infrastruktúra biztonságát, teljesítményét és életciklus-költségét.
A hagyományos vasúti hálózat egészén sutba dobják a meglevő szabályozást és új, az interoperabilitás szabályainak megfelelő utasításrendszert dolgoznak ki.
2021-ig az egyéb biztosítóberendezési költségeket a meglevő berendezések élettartamának meghosszabbítására, és meghatározott vonalakon a menetrendszerűség növelése érdekében a teljesítmény növelésére korlátozzák. A legtöbb erőforrást az új jelzőeszközök telepítésére és a járműfedélzeti berendezések felszerelésére fordítják. Az átalakítással kapcsolatos tendereket négy fő területen írják ki: két fővonali infrastruktúrára, egyet a Koppenhágai S-bahnra, és az ERTMS fedélzeti berendezéseire.
A tervek szerint 2015 és 2018 között pilot projektként a térképen zölddel jelölt két fővonal átalakítása zajlik le, ezeken végzik el a biztonsági és működési teszteket. 2018-tól az ETCS L2 kiépítésére prioritással kijelölt vonalak kiépítése történik meg (kék), a munka ezek után a pirossal jelölt vonalakon folytatódik. A munka befejezését 2021-re tervezik; ez a dátum egybeesik a meglevő ATP biztosítóberendezések életciklusának végével.