UIC konferencia a környezetről és a fenntarthatóságról

A Nemzetközi Vasúti Egyesülés (UIC) tizedik alkalommal rendezte meg kétnapos konferenciáját a környezetről és a fenntarthatóságról. Az idén Londonban, az Institute of Mechanical Engineers  falai között megrendezett esemény társrendezője az Association of Train Operating Companies (ATOC) volt. A 35 országból érkezett közel 200 résztvevő – döntéshozók, környezeti és vasúti szakértők – arról tanácskozott, hogy a vasút fenntartható és környezetbarát szállítási módként milyen módon szerezhet vezető szerepet.

A konferencia lehetőséget nyújtott a vasúti szektor szereplői számára az energiahatékonyságról, károsanyag-kibocsátás csökkentésről, és fenntartható mobilitásról szóló eszmecserékre, a tapasztalatok megosztására.

A konferencia nyitányaként  Hugh Sumner, az  Olympic Delivery Authority képviselője ismertette a hatóság széndioxid-kezelési stratégiáját a 2012-ben, Londonban megrendezésre kerülő olimpia kapcsán, majd  Heiko Kunst (Európai Bizottság Energia és Közlekedés Főigazgatóság) vázolta a Bizottság elképzeléseit a közös közlekedéspolitika eredményeként 2020-ra létrejövő  európai vasútról.

Tony Mercado Nagy-Britannia Közlekedési Minisztériuma álláspontját fejtette ki a vasúti közlekedés és a környezetvédelem kihívásaival kapcsolatosan,  Anthony Smith, a brit Passenger Focus (független vasúti utas-érdekvédelmi szervezet) munkatársa az utasok nézőpontjából láttatta a vasutat.

Michael Roberts, az ATOC vezérigazgatója elmondta:

„E fontos konferencia társrendezőiként kellemes kötelezettséget vállaltunk magunkra. A környezet és fenntarthatóság témaköre nagyon fontos a brit vasutak számára. Az ezzel kapcsolatos kérdések gyakran felmerülnek, különösen, hogy a Klímaváltozási Egyezmény hamarosan királyi jóváhagyással kötelezi az Egyesült Királyságot a széndioxid-kibocsátás csökkentésére. Úgy gondoljuk, hogy a vasútnak nagy szerepe lehet e célok elérésében.

Az ATOC régóta vezető szerepet játszik különböző olyan kezdeményezések támogatásában, amelyek csökkentik az energiafogyasztást: a villamos vontatójárműveken fogyasztásmérők lettek elhelyezve, visszatáplálásra alkalmas járművekkel a vételezett energia egy része visszaadható a hálózatba. Nem utolsó sorban a vasúti társaságok rendszeres találkozókon oszthatják meg a legjobb gyakorlatról szóló tapasztalataikat.”

Luc Roger, az UIC Tervezési és Fenntartható Fejlesztési igazgatója szerint „a vasút továbbra is bizonyítja, hogy világszerte nagy szerepet játszik a széndioxid-kibocsátás csökkentésében, és közben saját káros környezeti hatásait is csökkenti. A vasúti utazás iránti igény folyamatosan nő, ahogy a vasút által nyújtott szolgáltatások egyre megbízhatóbbá, vonzóbbá válnak, és ahogy a benzinkutaknál egyre magasabbak az árak.”

A konferencia több példán keresztül is megmutatta, a vasutak milyen újdonságokat tudnak felmutatni a fenntarthatóság fogalomkörében. Vipin Sharma, az UIC vezérigazgató-helyettese felvázolta az UIC első Fenntarthatósági Chartáját, kiemelve a vasúti szektor fenntarthatósága fejlesztésének fontosságát; e témakörnek elsőrendű fontossággal kell bírnia a vasúti vezetők számára. Jessica Ahrens, (Deutsche Bahn AG) bemutatta az UIC fenntarthatósági indikátorok projektjét, amely célja a vasutak fenntarthatósági törekvéseinek támogatása, valamint a jó közlekedési döntések támogatása, ezzel is elősegítve a hangsúlyok vasút számára kedvező megváltozását a közlekedési szektorban.

A szekcióüléseken a különböző technikai és viselkedésbeli változások kerültek a középpontba; így az energiahatékonyság, a károsanyag-kibocsátás, a talajszennyezés, és a fenntartható mobilitás.

Idén először osztották ki a Fenntarthatósági Díjat, amelyet az UIC azért alapított, hogy elismerje és díjazza a tagvasutak fenntarthatóság érdekében kifejtett erőfeszítéseit. A Díjat odaítélő független zsűribe az ENSZ Környezeti Programja (UNEP), az Európai Környezeti Ügynökség, és a Macroplan Consulting delegáltak tagokat; négy projektet díjaztak:

Első díjat kapott az SNCB Group (Belgium) cégen belüli tudatosság-ébresztő kampánya, amellyel az energiatakarékosságot és az energiafelhasználás hatékonyságát növelték.

Második díjban részesült a DSB (Dánia), „Energiafelhasználás csökkentése LED-ekkel” projektje,

Harmadik díjat nyert az SJ (Svédország) „Járművek környezetbarát megsemmisítése” című projektje.

A zsűri különdíját nyerte az Egyesült Királyság Közlekedési Minisztériuma által támogatott vasúti széndioxid-kibocsátást csökkentő program.

Share