Változnak a Csalagút biztonsági szabályai
Bejegyezve: | 2011. 04. 02. | Comments Off on Változnak a Csalagút biztonsági szabályai
Az Európai Vasúti Ügynökség (European Railway Agency – ERA) március 21-én kiadott jelentése szerint nincs valós oka az elosztott vonóerővel, több vonófejjel közlekedő motorvonatok kitiltásának a Csatorna alatt átvezető vasúti alagútból.
Az alagút biztonsági hatóságaként működő Csatorna Alagút Kormányközi Bizottság (Channel Tunnel Intergovernmental Commission – IGC) még 2010. márciusában fordult az Ügynökséghez azzal a kéréssel, hogy vizsgálja felül az Eurotunnel egyes szabályainak módosítástervezetét.
Az ERA véleményét a biztonsági és működési szabályok tekintetében kérték, amelyek jelenleg korlátozzák a Csatornában használható vontató- és vontatott járművek körét és kizárják az elosztott vonóerővel közlekedő vonatok közlekedését. A most publikált 44 oldalas dokumentumban az ERA megállapította, hogy a jelenlegi szabályozás nem felel meg az EU szabályoknak, nevezetesen az Interoperabilitási és a Vasútbiztonsági direktíváknak.
A kérdéses szabályozás a Csatorna üzemeltetésében szerepet játszó Canterbury Egyezmény értelmében született; megalkotásakor még nem léteztek az EU infrastruktúra különválasztására, nyílt hozzáférésre, biztonságirányításra és kölcsönös járműelfogadásra vonatkozó rendeletei. Mára azonban az Alagút a Transz-európai nagysebességű vasúti pályahálózat része, így kiterjednek rá a kölcsönös átjárhatóságra vonatkozó műszaki előírások (TSI-k), így különösen a nagysebessébű vasutakra, a csökkent mozgásképességű személyekre és a vasúti alagutak biztonságára vonatkozók.
A Deutsche Bahn (DB) a jelentés kiadásának másnapján üdvözölte az ERA döntését, sajtóközleményük szerint ezzel fontos mérföldkőhöz érkezett az ICE vonatok bevezetése a Csatorna alatti alagúton keresztülhaladó pályára. A jelentés támogatja az IGC biztonsági szabályok megváltoztatására irányuló terveit, így a jelenleginél szélesebb körű lehet az alagutat használó operátorok járműparkja. Az ERA nem emelt kifogást sem a jelenlegi 400 méteresnél rövidebb, sem a több összekapcsot motorvonati egységből álló vonatok közlekedtetése ellen sem.
Az ERA állásfoglalásának megjelenése után az új biztonsági szabályok implementáslása az IGC szerint hamarosan megtörténik.
Ulrich Homburg, a DB igazgatótanácsának tagja szerint “a jelentés megerősítette, hogy a DB és az IGC jó irányba haladt, amikor együtt dolgozott az ICE vonatok közlekedtetésének kiterjesztésén a Csatorna irányába. A jelentés ezen kívül arra is bizonyítékot szolgáltatott, hogy vonataink biztonságosan üzemeltethetők az alagútban.”
Monostory Miklós