Aktuális jogszíbályváltozások
Bejegyezve: | 2011. 06. 09. | Comments Off on Aktuális jogszíbályváltozások
Dr. Rácz Gábor, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Vasútszabályozási Osztályának vezetője a negyedik Vasúti Tréning első előadójaként a hazai és az Európai Uniós vasúti jogszabályok aktuális változásait, valamint az országos vasúti vizsgaközpont feladatait ismertette.
Hol tartunk most?- tette fel a kérdést bevezetőjében. 2010-ben számos vasúti tárgyú jogszabály született meg, illetve módosult. Köztük a mozdonyvezetői engedélyről és tanúsítványról szóló 22/2010 NFM rendelet, a vasútbiztonsági tanúsítvány kiadását szabályozó 40/2006 GKM rendelet módosítása, az „Interoperabilitási” 30/2010 NFM rendelet módosítása, a vasúti járművek engedélyezéséről szóló 31/2010 NFM rendelet, és a vasúti vizsgaközpont kijelöléséről szóló kormányrendelet.
A jogszabálydömping nem öncélú, az új vagy módosított rendeletek főként az uniós jogszabályok módosulása miatt szükséges jogharmonizációs munka eredménye. 2010-ben ugyanis az EU kiadta a TSI-khez kapcsolódó megfelelőségi, hitelesítési eljárásokhoz tartozó modulokat szabályozó határozatot, a versenyképes árufuvarozást szolgáló európai vasúti hálózatról szóló rendeletet; három, a hagyományos vasúti rendszerekre vonatkozó új TSI jelent meg (Infrastruktúra, Energia, Vontatójárművek), módosultak TSI-k (CCS, Zaj, OPE). Módosult az interoperabilitási irányelv, hatályba lépett a 2011/155 EU határozat (referenciadokumentum) és a tehervagonok karbantartásáért felelős szervezetek tanúsítását szabályozó 2011/455 EU rendelet.
„A minisztérium vasútszabályozási osztályát akár jogharmonizációs osztálynak is lehetne nevezni” – jegyezte meg némi malíciával – „hiszen az uniós jogszabályok magyar jogrendbe illesztése is a mi feladatunk. A meglevő jogszabályok módosítása során a harmonizálás mellett – főleg vasútbiztonsági okokból – időnként túllépünk az irányelvek tartalmán.”
A 2010 során elkészült jogszabályok és implementációk hatályba lépésével sem ér véget a munka. Az Európai Uniós jogalkotás leválasztotta az alkalmazási modulokat az átjárhatóságot szabályzó műszaki előírásokról, ezért az eddig megjelenteket újra át kell dolgozni. A közelmúltban három új TSI jelent meg; az infrastruktúrára, az energiaellátásra és a vontatójárművekre vonatkozó; megjelenésük három új miniszteri rendeletet eredményez.
Az Európai Vasúti Ügynökség folyamatosan vizsgálja felül a TSI-ket, a felülvizsgálatok befejezésével az őket kihirdető jogforrások is változnak – ezek átültetése a hazai jogrendbe szintén folyamatos feladat. Mindezek mellett az Európai Bizottság sorozatban adja ki a jogszabályokat, gyakran egy hónapos felkészülési időt hagyva a rendelet magyarországi kihirdetésére és alkalmazására; a rövid határidő általában belekódolja a késést a rendszerbe.
A 2011-es év sem az ölbe tett kezekről szól a vasútszabályozási osztályon: készül az Eurofima finanszírozási rendelet átalakítása, és felülvizsgálat alatt áll a régen korszerűtlenné vált, 1987-ben kiadott, a vasúti építmények engedélyezéséről szóló rendelet átdolgozása. Előkészületben van a megfelelőségértékelő szervezetekről szóló NFM rendelet, a közlekedést felügyelő minisztérium hatáskörébe tartozó bejelentett szervezetek kijelölése); a vasúti járművekre szerelt kazánokról és nyomástartó edényekről, a kazánbiztosok kijelöléséről szóló rendelet; a jelenleg hatályos, 1984-ben kiadott szabályozás helyett. Ez a rendelet kapcsolódik a jármű-engedélyezéshez, a veszélyes árukhoz, a kazánbiztosok képzéséhez is – a sokirányú kapcsolódás sokirányú egyeztetést kíván meg. El kell készíteni a vasúti járműveket karbantartó és vizsgahelyek működését szabályozó rendeletet. Át kell ültetni a már megjelent négy, a nagysebességű vasúti pályákra vonatkozó TSI-t is, annak ellenére, hogy Magyarországon nincs és belátható időn belül nem is lesz olyan pálya, ahol alkalmazni kellene.
A jogszabály-módosításokkal kapcsolatos tevékenységet összefoglalva elmondta, hogy három követelmény egyidejű megvalósulása elvárt: legyen a jogszabály EU konform, költségkímélő és illeszkedjen a realitásokhoz is. A három feltételnek való egyidejű megfeleléshez az osztály minden szellemi erőforrására szükség van.
Néhány hónapja jelent meg a vasúti vizsgaközpontot kijelölő 338/2010 kormányrendelet, amely a Közlekedéstudományi Intézetet jelölte ki a vasúti vizsgaközpont szerepének ellátására. A KTI – ha máshonnan is – de ismerős a szakmának, és az EU által támasztott követelményeknek is megfelel: vasúti társaságoktól független, rendelkezik megfelelő tapasztalattal, és általa megvalósul a közvetlen állami szerepvállalás is.
A vizsgaközpont vezetője május 1-től Novák László; az ő neve a MÁV Baross Gábor Oktatási Központból már szintén ismerős lehet sokak számára.
A jövőben a Nemzeti Közlekedési Hatóság helyett a vizsgaközpont számára kell megküldeni a vizsgabejelentéseket; ezek alapján a vizsgaközpont jelöli ki a vizsgabiztosokat.