Vasúti tréning 2013 – Rácz Gábor
Bejegyezve: | 2013. 06. 03. | Comments Off on Vasúti tréning 2013 – Rácz Gábor
„A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Vasútszabályozási Osztályának vezetője, Rácz Gábor előadásai általában vérnyomásfokozóként szoktak működni” – hangzott a Vasúti jogszabályok aktuális változásai itthon és az Európai Unióban című előadás felvezetéseként.
“Csak kapkodtam a fejem az előző előadások hallatán; az infrastruktúra üzemeltető megújul, a pályahálózat megújul, a vasúti áruszállítás hihetetlen perspektívák elé néz, úgy érzem, most nekem is valami fantasztikusat kellene mondani, hogy mi minden új, a vasúti közlekedést az eddigieknél is jobban elősegítő jogszabályt alkottunk.”
Ez a konferencia mindig alkalom, hogy visszatekintsünk az elmúlt évre: májustól májusig milyen új jogszabályok születtek. Először is a vasúti törvény, ami mára már olyan, mint a szegény ember kabátja: folt hátán folt, több mint ötszáz helyen módosult – mégis, mi új benne? Fontos változás, hogy a felügyeleti díjak mértéke belekerült a törvénybe. Ennek oka, hogy a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló sarkalatos törvény előírja, hogy a felügyeleti díjakat és mértéküket törvényben kell szabályozni. Adott munkát a korridor rendelet is, amely bár azonnal és közvetlenül hatályosul, mégis megkívánt némi hazai jogalkotási munkát is, így került a vasúti törvénybe a kapacitásfoglalásra jogosult kategória. Hamarosan megjelenik a nyílt hozzáférésről szóló rendelet módosítása is, szintén hasonló okokból. Amikor ilyen „külső” okból kell módosítani a törvényt, kihasználjuk az alkalmat a finomhangolásra, hogy könnyebb legyen alkalmazni – még ha nem is tételezik ezt fel rólunk..
A két – NKH díjakat újraszabályozó – rendeletért nem tagadom, kaptunk hideget meleget. Egy 2006-ban kiadott rendeletet váltott fel az új díjrendelet, hat év után mindenképpen ideje volt újraszabályozni a vasúti engedélyezési díjakat, tekintetbe véve, hogy azóta a vasúti rendszerben is bekövetkeztek változások. A díjkalkulációk alapvetően költségalapúak lettek.
Régi tartozásunk a vasúti építmények engedélyezéséről szóló rendelet átdolgozása, mert a jelenleg még hatályban lévő 1987-ben készült – nem sok jogszabály van ebből az időszakból hatályban. Bár a rendelet már ki lett hirdetve, azonban alkalmazására hagytunk felkészülési időt, július elsejétől lép hatályba. Nagyon sok változás van benne, terjedelme az előző rendelet mintegy ötszöröse. Tartalmazza az uniós előírások részletszabályait; kockázatelemzést, bejelentett szervezetek alkalmazását, leírja a feltétfüzet jóváhagyását.
Az Átjárhatóságot szabályzó Műszaki Előírások, amelyek a vasúti szakma szinte minden területére tartalmaznak szabályokat, külön kérdéskör. Tavaly decemberre elértük azt az állapotot, hogy minden ÁME hatályos szövege kihirdetésre került, de a kihirdetési folyamat közben az Európai Bizottság az egyik ÁME tartalmát módosította. Végül azt a megoldást választottuk, hogy a korábban kihirdetett ÁME-ket visszavontuk, helyette a hatályosítás közvetlen utalásos megoldással történt, vagyis a rendeletben fel vannak sorolva a Bizottság által kiadott ÁME-k. Ez a legrugalmasabb megoldás, mert a Bizottság így szükség szerint módosíthatja, a magyar jogszabályokon nem kell külön átvezetni a módosításokat.
A jogszabályok módosításából is bőven jutott az elmúlt évre. Ezek egy része inkább finomhangolásnak minősül; a szakma, a szakmai szervezetek, hatóságok visszajelzései alapján történt. Tavaly év végén jelent meg a vasúti egészségügyi vizsgálatokról szóló rendelet módosítása; próbáltuk átvezetni azokat a visszajelzéseket, amelyek ezt a rendeletet kárhoztatták. Zárójelben jegyzem meg, nem írtuk teljesen újra a rendeletet, de tervezzük. Már dolgozunk rajta, ráfér… A legutóbbi módosítással sikerült egy régi szakmai sérelmet orvosolnunk: azoknak a munkavállalóknak, akik érvényes orvosi vizsgálattal rendelkeznek, munkahelyváltás esetén nem kell újra előzetes orvosi vizsgálaton részt venniük, az előző vizsgálat lejártáig érvényes marad. A munkahelyváltás ezzel a munkavállaló számára egyszerűbb, a munkáltató számára olcsóbb lett.
Idén februárban módosult a képzési rendelet; ennek előzménye, hogy rendszeresen tanácskoztunk az NKH és a Vasúti Vizsgaközpont képviselőivel, próbálva a rendszert minél egyszerűbbé, áttekinthetőbbé, felesleges adminisztrációtól mentessé tenni. Ennek ellenére pont ezekről a területekről kaptam számos olyan visszajelzést, hogy még mindig túl sok adminisztrációt és költséget jelent. Mindenesetre az egyszerűsítésnek is van egy határa, amely már a vasútbiztonságot veszélyeztetné: ezt a határt nem szeretnénk átlépni.
Szándékosan sem lehetett volna jobban időzíteni; tegnap jelent meg a Magyar Közlönyben – mondjuk így: a Vasúti Tréning tiszteletére – a működési engedélyezési rendelet módosítása. Innen szeretném üzenni Tamás-Vadnai Éva asszonynak, hogy figyelemfelhívása alapján módosítottuk a díjrendeletet: új tételként jelent meg egészen pontosan 23000 forintos összeggel az adatmódosítási díj, amely az olyan esetekre vonatkozik, amelyet ő is felvetett. Kisebb változások esetén végre nem kell a működési engedélyt módosítani. Néha a minisztérium is meghallja a vasútvállalatok szavat.
Az Egységes európai vasúti térség létrehozásáról szóló uniós irányelv, vagyis az Első Vasúti Csomag felülvizsgálata (Recast) számunkra azt jelenti, hogy új vasúti törvényt írunk… A változások miatt a vasúti törvénynek több mint a felét át kellene írnunk, ez azt jelenti, hogy a módosítások kora lejárt, új vasúti törvény fog születni. Elkészült a szerkezeti koncepció, ezt eljuttattuk szakmai szervezetekhez, többek között a HUNGRAIL-hez is, de a minisztérium is szívesen a társaságok rendelkezésére bocsátja. Az új vasúti törvényt széles körű egyeztetés alapján szeretnénk megírni; kérünk mindenkit, mondja el a véleményét, javaslatait.
A Negyedik Vasúti Csomag tulajdonképpen hat jogszabályból áll, ezeket elképesztő mennyiségű sajtóközlemény és reagálás kísérte-kíséri. Az ír elnökség az átjárhatósági irányelvvel kezdett el foglalkozni, ez főleg az új járműengedélyezési szabályokat jelenti. Az eredeti terv szerint minden járműengedélyezés az ERA feladata lett volna, de a meglehetős ellenállás miatt a jelenlegi álláspont szerint a csak a határon belül közlekedő járművek engedélyezését továbbra is a nemzeti biztonsági hatóságok fogják végezni. A vasútbiztonsági irányelv keretein belül tervezik az egységes vasútbiztonsági tanúsítvány kibocsátását. Az egykapus ERA ügyintézés ötlete is több sebből vérzik, úgy tűnik, az eredeti elképzelés jelentősen változni fog.
Az egész csomag jövője kérdéses, hetente újabb változatok jelennek meg; jelen pillanatban úgy tűnik, hogy a pályaműködtetők önálló jogi cégbe szervezésére és a személyszállítás liberalizációjára vonatkozó javaslatok tárgyalását sem a következő litván, sem az azt követő görög elnökség nem meri felvállalni. Ez azt jelenti, hogy ez a két kulcsterület leghamarabb a jövő év második félévében kerül egyáltalán napirendre.