Magyar Vasút 2011 – Bíró
Bejegyezve: | 2011. 10. 02. | Comments Off on Magyar Vasút 2011 – Bíró
Bíró József, a Nemzeti Közlekedéi Hatóság (NKH) elnökhelyettese, az Útügyi, Vasúti és Hajózási Hivatal (ÚVHH) vezetője NKH átalakult szervezetét és vasúti hatósági szerepét ismertette.
A közigazgatásban csak a változás állandó – vezette be előadását – mert a közigazgatás rendszerét hozzá kell igazítani a társadalmi változásokhoz. A társadalom elvárása a hatósággal szemben a szakszerűség, az ügyfélközpontúság és a költséghatékonyság. Ezeknek az elvárásoknak szeretne az NKH is megfelelni, ezek az elvárások hívták életre a változásokat.
Az átalakulás után az NKH-nál négy nagy szervezeti egység jött létre. A Központ, az Útügyi, Vasúti és Hajózási Hivatal, a Közúti Gépjárműközlekedési Hivatal, és a Légügyi Hivatal.Az NKH valamikori regionális igazgatóságai a fővárosi, illetve megyei kormányhivatalokba integrálódtak, szakmai irányításukat az „új” NKH látja el.
Az NKH működése az ember – gép – pálya hármasa köré szerveződik, az átszervezéssel egy országos illetőséggel rendelkező hatóság hatáskörébe került a közlekedés minden ágával kapcsolatos, valamennyi engedélyezési folyamat, beleértve az oktatást és képzést, a vizsgáztatás és az utasítások jóváhagyását is.
Az ÚVHH Vasúti Pálya és Híd Osztálya foglalkozik az infrastruktúra valamennyi alrendszerével: a vasúti pályával (alépítmény, felépítmény), a műtárgyakkal (híd, alagút, aluljáró, támfal, stb.), a biztosítóberendezéssel, a vonatbefolyásolással, a felsővezetéki rendszerekkel és a térvilágítással. A Járműengedélyezési Osztály hatáskörébe tartozik a járművek engedélyezési folyamata: az elvi előzetes típusengedély, az előzetes típusengedély, a típusengedély és az üzembehelyezési engedélyek kiadása; a Vasútgépészeti Osztály foglalkozik a gépészeti berendezésekkel: a vasúti járműmérlegekkel, a töltő- lefejtő berendezésekkel, vasúti darukkal, kocsibuktatókkal, mozgatókkal. A Vasútbiztonsági és Ellenőrzési Osztály feladata a Biztonsági engedélyek, Vasútbiztonsági tanúsítványok kiadása, valamint az engedélyekben foglalt feltételek ellenőrzése.
A fent felsorolt feladatok ellátására 54 fős engedélyező-ellenőrző létszám áll rendelkezésre..
Az NKH feladatának tekinti a baleset-megelőzést is, ezért javasolja vasútbiztonsági akcióprogram kidolgozását és indítását. A közúti szektorban ez a rendszer már bevált és jól működik, a vasútnál azonban egyelőre nincs összehangolt, erre irányuló kezdeményezés. A célok megfogalmazásakor mindenképpen gondolni kell az állami szervek baleset-megelőzési tevékenységének összehangolására, a vasútvállalatokkal történő összefogás erősítésére, az oktatással, neveléssel történő baleset-megelőzésre, és a vasút népszerűsítésére.
Az NKH nem csak az áruszállító vasúttársaságokkal foglakozik, hanem felügyelő hatóságként a vasúti utasok jogait is szem előtt tartja. Ezeknek a jogoknak a biztosítása a vasúti személyszállítás versenyképessége szempontjából is fontos feladat. E tevékenységi körében a hatóság többek között a személyszállítási üzletszabályzatok jóváhagyásával, utaspanaszok felülvizsgálatával is foglalkozik. Az idei évben eddig 127 alkalommal történt meg az utas-tájékoztatás helyszíni ellenőrzése.
Bíró József zárszóként kiemelte, hogy az NKH alapfeladata a biztonságos vasúti közlekedés és a vasúti közösségi közszolgáltatási tevékenység magas színvonalú megvalósításának támogatása hatósági eszközökkel.