Mozdonyvezető képzés magánvasútnál
Bejegyezve: | 2012. 02. 20. | Comments Off on Mozdonyvezető képzés magánvasútnál
Fél évnél is hosszabb időt felölelő előkészítő munka után február 17-én megkezdődött az első, magánvasút által finanszírozott mozdonyvezető tanfolyam. Kérdéseinkre Bogdán András, a Floyd Zrt. vezérigazgatója és Gayer Márk, a tanfolyamot lebonyolító KompLex TrenIng Kft. gazdasági vezetője válaszolt.
<script type=”text/javascript”><!–
google_ad_client = “ca-pub-4379725120120264”;
/* joe cocker */
google_ad_slot = “9076358153”;
google_ad_width = 468;
google_ad_height = 60;
//–>
</script>
<script type=”text/javascript”
src=”http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js”>
</script>
Vezérigazgató úr! Mi indít egy magánvasutat arra, hogy maga képezzen mozdonyvezetőket?
Bogdán András: Egész egyszerűen összefoglalva: a létszámhiány. A Floyd Zrt. működése alatt a mozdonyvezetőket – a jogszabályok adta keretek között – a legkülönfélébb jogviszonyokban foglalkoztattuk. Főállású mozdonyvezetőink mellett voltak mellékfoglalkozásúak és a mai napig vannak korkedvezménnyel nyugdíjba vonult kollégák, akik vagy korlátozott óraszámban dolgoznak, vagy lemondanak nyugdíjukról.
Időközben a mellékfoglalkozású kollégák vagy főállásuknak választották a Floyd Zrt-t, vagy lemondtak a keresetkiegészítésnek erről a módjáról. Nyugdíjas kollégáink esetében pedig gondolnunk kell arra, hogy előbb-utóbb vagy ők döntenek a vezetés helyett a megérdemelt pihenés mellett, vagy az időszakos felülvizsgálaton az orvos javasolja nekik, visszautasíthatatlanul. Magyarán; gondolnunk kell az utánpótlásra.
Más cégtől nem próbálnak átvenni mozdonyvezetőket?
BA: Nem tartom etikusnak a direkt „átcsábítást”. Ha valaki jelentkezik nálunk, azzal elbeszélgetünk, és ha megtetszünk egymásnak, annak a munkaszerződés aláírása a vége. Honnan lehetne átcsábítani? A magánvasutak kiszámított létszámmal dolgoznak, maradnának az állami „nagyok”. Gyakran meg is keresnek minket mozdonyvezetők, azonban csak töredékük hajlandó a nyakkendős, kényelmes, „felszállok – vezetek – leszállok” munka helyett a magánvasúti mozdonyvezető ennél lényegesen komplexebb munkakörét elvállalni – még úgy sem, hogy a díjazás jóval kedvezőbb.
Nem volt választásunk: személyzetpolitikánkba be kellett építenünk a saját mozdonyvezető-képzést. Ennek több előnye is van: egyrészt a tanfolyam végére bizton számíthatunk a frissen kiképzett létszámra, másrészt magunknak képezünk – a leendő mozdonyvezetőket azzal a tudással vértezzük fel, amire a Floydnak szüksége van. Míg egy máshonnan átvett mozdonyvezető esetében hetek – hónapok telnek el, míg megszerzi a szükséges típusismereteket, megismeri a vállalati kultúrát, a saját magunk által képzett gyakornokok a tanfolyam ideje alatt magukba szívják azokat az ismereteket is, amelyek megkülönböztetnek minket más vasútvállalatoktól.
Gayer Márkot a szervezés részleteiről kérdeztük.
Kétszeresen is különleges ez a tanfolyam. Az első, amelyet magánvasút megbízása alapján nem MÁV-os oktatási központ szervez. Hogy esett Önökre a választás?
Gayer Márk: A Floyd Zrt. még a múlt év nyarán kért tőlünk részletes képzési ajánlatot, ennek benyújtását követően többfordulós tárgyalás következett, aminek végeredményeképp sikerült megállapodnunk és szerződést kötnünk a tanfolyam részleteiről. Megvizsgálták referenciáinkat, és mivel már száznál jóval több sikeresen kiképzett mozdonyvezető hagyta el iskolánkat, azt megfelelőnek találták. Ezen kívül árban és rugalmasságban is minket találtak a legalkalmasabbnak. Valóban ez az első magán vasútvállalat megrendelésére indított országos közforgalmú vasúti mozdonyvezetői alaptanfolyam Magyarországon, de az elmúlt néhány évben már két átképző tanfolyamot zártunk le sikeresen, szintén magánvasutak megrendelésére.
Milyen nehézségekkel kellett szembesülniük az előkészítés során?
GM: Még az ajánlat előkészítésének időszakában lépett hatályba a vasúti képzéseket szabályzó új, 19/2011 számú NFM rendelet. Ez gyökeresen átírta a mozdonyvezetői képzés szabályait is, új képzési programra volt szükség, bár a Floyd Zrt. különleges mozdonyparkja miatt egyébként sem lett volna a célnak megfelelő tematika. Ezekben a hónapokban állt fel az új Vasúti Vizsgaközpont is, a Közlekedéstudományi Intézet keretein belül. Új, 130 oldalas, 14 modulból álló képzési programot állítottunk össze, amelyet a hatályos jogszabályok szerint a Vasúti Vizsgaközponttal kellett jóváhagyatnunk. A Vizsgaközpont munkatársai ebben készségesen segítettek, február elején kiadták a jóváhagyó végzést, így február közepén elindulhatott a tanfolyam.
Komoly feladat volt még a megfelelő szakmai tudással – és az új szabályok miatt vasútszakmai oktatói minősítéssel és NKH regisztrációval – rendelkező oktatói gárda felállítása. Sikerült a szakmailag legjobban felkészült kollégákat felkérnünk az órák megtartására, akik örömmel vállalták a nemes feladatot és adják majd át tudásukat az erre szomjas fiatal gyakornokok részére.