Monostory.hu

Befejezés előtt a MÁV Átalakítása

Bejegyezve: | 2013. 10. 16. | Comments Off on Befejezés előtt a MÁV Átalakítása

A fenti címmel tartott előadást a Magyar Vasút 2013 konferencián Dávid Ilona, a társaság elnök-vezérigazgatója. Bevezetőjében elmondta, hogy ismertetője nem csak az átalakítás folyamatáról szól, hanem azt is bemutatja, mi minden történt eddig azért, hogy a MÁV jobban működjön.

Kiindulópontként megállapította, hogy a MÁV megítélése nem volt jó; ezért egyik fő cél volt az általános vélemény megváltoztatása. Előadásában három fő területre koncentrált: az átalakulás folyamatára, az eredményekre és a stratégiai szemléletre: „Nem kellett kitalálni mi a feladatunk, a célok adottak voltak, csak meg kellett csinálni” – mondta. A MÁV-Csoport átalakításának céljai a hatékony, áttekinthető és ellenőrizhető szervezeti struktúra kialakítása mellett a leányvállalati portfólió tisztítása, a csoport szinergiák maximális érvényesítése, a központosított költséggazdálkodás megvalósítása, a központosított, önköltség alapú egységes háttérszolgáltatások kialakítása voltak. Ezek mellett elengedhetetlen az alaptevékenység ellátásához szükséges feltételek megteremtésére fókuszálni: a kiszámítható finanszírozás biztosítására, és az ügyfél-elégedettség növelésére.

Az átalakítás során megvizsgálták a leányvállalatok önálló működésének létjogosultságát; az egyes cégek visszaolvasztásának vagy saját lábra állításának lehetőségét. Feltárták a csoportszintű működést hátráltató tényezőket. A központosított költséggazdálkodás keretében új üzleti terv készült, ahol minden forintnak tudják a helyét, közben kiderült, hogy az adminisztrációs háttér sokszor nem előre viszi az ügyeket… „Nem normális, hogy mindenben a csúcsvezető döntsön” – kritizálta a helyzetet, amivel meglepődve találkozott – „a közbenső vezetőknek szakmai és gazdasági döntéseket kell tudni hozniuk, a vezetőknek érezniük kell a szakmai felelősséget”. A nehézségek ellenére a MÁV-Csoport mára kiszámítható gazdálkodással rendelkezik.

A stratégai változások során megalakult a Nemzeti Vasúti Pályaműködtető Zrt. (NVP Zrt.), a MÁV és leányvállalatai humán, pénzügyi, jogi és IT támogatását egységesen a MÁV Szolgáltató Központ Zrt. Végzi. Megvalósult az egységes ingatlankezelés és ingatlanvagyon-kezelés, kialakításra került a pályaműködtető társaság szervezete és működési rendje. Megkezdődött a vasútüzemhez nem szükséges ingatlanok felmérése és az átadási folyamat megindítása, megtörtént a MÁV-START (személyszállítás), a MÁV-TRAKCIÓ (vontatás), és a MÁV-GÉPÉSZET (karbantartás) egyesüléséhez (STG) szükséges szervezeti és gazdasági műveletek előkészítése, megtörtént a szükséges döntések meghozatala. Szeptember elsejével az egyesülési folyamat végső útjára lépett, már csak technikai és adminisztrációs feladatok vannak hátra: az STG összeolvadásához szükséges cégeljárások befejezése az év végéig megtörténik, a pályaműködtetés NVP Zrt. általi megkezdéséhez szükséges hitelezői jóváhagyások és a vasútüzemhez szükséges ingatlanok rendezése a jövő évben fog megtörténni.

A pályaműködtetés szervezeti átalakulása egységes üzemeltetési koncepció mentén történik. Ez magában foglalja a szakterületeket összehangoló egységes működéstámogatást, és a decentralizációt: a vezérigazgatósági főosztályok megszűntek. Újból megalakultak a területi igazgatóságok, önálló gazdálkodásukkal, döntési hatáskörük bővítésével önállóságuk is létrejön.

Meghatározták a fejlesztési módszertant; a prioritás a biztonsági és a szolgáltatási igényekhez igazodik, elhatározták az önálló tervezési kapacitás megteremtését és megindították a 3 éves gördülőtervezést. Kiemelt szerepet szánnak az Ügyfélkapcsolat és értékesítésnek; amelynek fontos részét képezik a technológiai fejlesztések, köztük a SZIR és ZAIR kiváltása, a PASS2-FOR integráció. Lényeges, hogy a megújult szervezet az NVP Zrt-be integrálható.

Az. STG szervezeti átalakulása az egységes személyszállítási értéklánc koncepciója mentén megy végbe. Ennek része az egységes személyzet- és járműmenedzsment, a vezénylési és karbantartási folyamatok optimalizációja, a rendelkezésre állás alapú karbantartás bevezetése. Dávid Ilona az egységes vállalatirányítás előnyei között említette, hogy az egyedi társasági érdekek helyett tevékenységenként összehangolt célok egységes stratégia mentén dolgozva elérhető a működési költségek csökkenése és az egységes területi irányítás. Ez utóbbival megszűnnek a konfliktusos szervezési módszerek. Megtörténik az irányítási szintek átstrukturálása és az adminisztratív területek optimalizálása; ezzel bekövetkezik a vezetői szintek számának jelentős csökkenése és a back office tevékenységek holding szintű egységes kezelése. Az integrált STG megújult szervezettel kezdi meg működését.

A MÁV-Csoport gazdasági eredményeit ismertetve a stabilitást emelte ki. Csoport és tagvállalati szinten 2012-ben pozitív üzemi eredmény született: a csoport: 35 milliárd, ezen belül a MÁV Zrt. 3 milliárdos eredménnyel zárt. 2013-ban az üzleti tervnél jobb eredményre törekszenek mind csoport, mind pedig tagvállalati szinten. Amennyiben a MÁV-START Zrt. költségtérítésének zárolása feloldásra kerül, az előirányzott hitelen túlmenően 2013-ban további hitel felvétel nem várható. A finanszírozás kiszámíthatóságát biztosítja a MÁV-START Zrt. 10 éves közszolgáltatási szerződése és a MÁV Zrt. 2015-ig érvényes pályaműködtetési szerződése.

A személyszállítási szolgáltatások fejlesztése terén az elővárosi hálózatban 2014-től 42 új villamos motorvonat érkezése várható, felújított „Fecske” vonatok állnak forgalomba, az ütemes menetrend kiterjesztése mellett a fedélzeti utastájékoztatás fejlesztését és a járművek WiFi-vel ellátását tervezik. A távolsági szegmensben komfortjavítás várható, ennek részeként a WiFi elérés fejlesztése, menetrendfejlesztés a Balaton északi partján, bővített IC hálózat Eger, Békéscsaba, Zalaegerszeg irányába. Folytatódik az IC+ kocsik gyártása, emellett 3 nagy- és 8 közepes befogadóképességű kerékpárszállító kocsi üzembe állítása várható.

Az utaselégedettség növelése érdekében komfortjavítás a feladat; ez célzott igényfelmérés alapján a járművek dizájnelemeinek változtatásával, kisebb kényelmi elemek beépítésével az esedékes javítások során, minimális többletköltséggel történik majd meg. Ide tartozik még az ingyenes WiFi szolgáltatás kiterjesztése, amely közel 800 járművön lesz elérhető, az állomási WiFi bevezetés 2014-től várható.

Új hangsúlyok jelennek meg az EU források felhasználásában is. A komplex nagyprojekteket NIF Zrt. Vezényli le, emellett a MÁV-Csoport pályázik CEF forrásokra és az IKOP 2. prioritáson keresztül elérhető forrásokra is. Saját erőből tervezik megoldani a hálózati szűk keresztmetszetek feloldását a szolgáltatási színvonal növelése érdekében. Ennek során cél az eredeti műszaki paraméterek visszaállítása – figyelemmel a személy- és áruszállítás igényeire, a menetrendi struktúra javítására, költséghez viszonyított legnagyobb hatékonysággal.

Share

Megjegyzések

Megjegyzések letiltva.

About

This is an area on your website where you can add text. This will serve as an informative location on your website, where you can talk about your site.

Subscribe to our feed

Keresés

Admin