Vasútpolitika az Európai Unióban
Bejegyezve: | 2013. 10. 18. | Comments Off on Vasútpolitika az Európai Unióban
Libor Lochmann, az Európai Vasúttársaságok és Infrastruktúra Üzemeltetők Közösségének (CER) vezetője a Magyar Vasút 2013 konferencián az Európai Unió vasútpolitikáját ismertette. A CER-t bemutatva elmondta, hogy a vasúti társaságok és infrastruktúra üzemeltetők érdekeit képviselve nem csak követik az Uniós jog változásait, hanem befolyásolják is a brüsszeli döntéseket.
A CER tagvasútjai együttesen az európai vasúthálózat 75%-át, a vasúti áruszállítás több mint 85%-át, és a személyszállítás mintegy 90%-át képviselik. Előadásában áttekintette az eddigi három vasúti csomag előírásait; a vasúti áruszállítás liberalizációjától, a számviteli elválasztástól és a nemzeti biztonsági hatóságok felállítástól kezdve az interoperabilitási irányelven, a közszolgáltatási előírásokon, az ERA megalapításán át az állami segítségnyújtásra vonatkozó irányelvig, a vasútbiztonsági irányelv felülvizsgálatáig és a határokon túlnyúló szolgáltatást végzőkre vonatkozó feltételek megállapításáig.
Az ügyfelek elégedettsége érdekében – legyenek azok utasok, vagy szállíttatók – a tagállamoknak garantálniuk kell a hatékonyan működő vasúti rendszert. Ennek érdekében kellett létrehozni a vasúti igazgatási szerveket, a nemzeti biztonsági hatóságokat, és ennek érdekében kell biztosítani a vasúti hálózat és a gördülőállomány jó minőségét. Mindemellett előtérben kell tartani, hogy a vasúti hálózat, hasonlóan a közútihoz, a megfelelő mennyiségű közpénz elérhetőségén alapul.
A közszolgáltatási szerződésekről szólva kiemelte, hogy a tagállamoknak legalább ötéves szerződéseket kell kötniük az infrastruktúra kezelőkkel – ez garantálhatja a karbantartás és működtetés biztos anyagi alapjait, az új befektetések középtávú tervezését, valamint a bevételek és kiadások egyensúlyát.
A legnagyobb érdeklődés kétségkívül a negyedik vasúti csomagról szóló mondatokat kísérte. Az eddigi vasúti csomagok felülvizsgálata során a Bizottság kiszélesítené az Európai Vasúti Ügynökség (ERA) jogkörét: egyrészt a gördülőállomány üzembe helyezési eljárásaival, másrészt a vasútvállalatok biztonsági tanúsítványainak kezelésével.
A belföldi vasúti piac megnyitása során a Bizottság meghatározná az Open Access operátorok minimális, és a közszolgáltatásban részvevő társaságok maximális szerepét, valamint néhány kivételtől eltekintve kötelezővé tenné a közszolgáltatási szerződések pályáztatását.
A szabályozás legutóbbi elemei a vasúti hálózatra vonatkoznak; megkülönböztetve az átfogó és az alaphálózatot. Az átfogó hálózathoz tartozó vonalaknak meg kell felelnie a az INF TSI előírásainak, teljes mértékben villamosítottnak és ERTMS-el felszereltnek kell lenniük. Az alaphálózat elemeinek meg kell felelniük az előző feltételeknek, de ezeken kívül normál nyomtávon alkalmasnak kell lenniük 22,5 tonnás tengelyterhelésre, 100 km/h pályasebességre, 740 méteres tehervonatok fogadására is. A követelmények alól csak egyes elszigetelt hálózatok jelenthetnek kivételt.