Monostory.hu

Vasúti átjárók felülvizsgálata

Bejegyezve: | 2008. 08. 04. | Comments Off on Vasúti átjárók felülvizsgálata

Nagy Britanniában a törvényelőkészítő bizottság az általános jogszabályreform keretében munkarendjébe vette a vasúti átjárókról szóló jogszabályok felülvizsgálatát. A bizottság munkáját tanácsadó testület segíti.

A 2004-ben történt Ufton Nervet-i baleset után a Rail Safety and Standards Board (RSSB) és az infrastruktúraüzemeltető Network Rail (NR) National Level Crossing Safety Group néven munkacsoportot állított fel az esemény részletes kivizsgálására. A munkacsoport átfogó vizsgálatot követő jelentése kitért a kockázatkezelésre, a vasúti átjárók elhelyezésére, a közúti járművezetők képzésére és vizsgáztatására, egyes szintbeli keresztezések megszüntetésének lehetőségére, és a korábbi jelentések összefoglalására. A munkacsoport feladatának elvégzése után, 2006-ban, Road-Rail Interface Safety Group (R-RIS) néven folytatta tevékenységét.

Ennek során megállapította, hogy a vasúti átjárókra vonatkozó, a használatot, biztonsági követelményeket, a biztosítás módját, és más tényezőket szabályozó hatályos jogszabályok elavultak és inkoherensek – több közülük még a XIX. századból maradt fenn. Néhány vasúti átjáró esetében az eredeti, a vasútépítést engedélyező törvény előírásai a mérvadóak. ahol a vasútvonal magántulajdonú földön keresztül épült meg, a földtulajdonosnak örökké szóló átjárást garantáltak.

A közforgalmú vasúti átjárókra vonatkozó jogszabályok modernizációjának folyamata indokolatlanul lassan halad; túl bonyolultak azok az eszközök, amelyekkel az egyes utakhoz fűződő jogok átszabhatók vagy megszüntethetők.

Néhány jogszabály már érvénytelen, nehéz megállapítani, melyik hatályos még; a különböző vasúti átjárókra nem ugyanazok a rendelkezések vonatkoznak. A jogszabályok nyelvezete nem felel meg a modern technológiának és terminológiának, elavult kifejezéseket tartalmaznak. Ezek az anomáliák megnehezítik a jogszabályok értelmezését. A teljes – vasúti átjárókra vonatkozó – jogszabályrendszer felülvizsgálata és újraírása egyszerűsítheti a helyzetet.
Az R-RIS a következő szempontokat javasolja figyelembe venni a vasúti átjárókról szóló jogszabályok felülvizsgálata során:

  • A jogszabályok szövegének egyszerűsítése,
  • Az útátjárót használók – különösen a magánutakon közlekedők – felelősségének tisztázása
  • A jogszabályt megsértőkkel szembeni könnyebb és hatékonyabb fellépés lehetősége, ideértve a rögzített, nagy összegű bírságot is,
  • A vasúti átjárók helyzete vagy jelzései megváltoztatására, fejlesztésére, vagy lezárására irányuló eljárás egyszerűsítése,
  • Egyértelművé kell tenni a szintbeli vasúti átjárókban a vasúti járművek elsőbbségét, valamint az egyének kötelezettségeit és jogait,
  • Kötelező együttműködés előírása szükséges a közútfenntartók és a vasútüzemeltető (Network Rail) között (jelenleg 20 önkéntes partnerégi együttműködés létezik a helyi közútfenntartók és a NR között),
  • Az új szabályozásnak meg kell könnyítenie az új technológiák bevezetését,
  • A felmerülő kockázatokat a közúti és vasúti hatóságoknak közösen kell kiértékelniük és kezelniük. A közúti járművek engedélyezett súlyának növekedése és egyre könnyebb vasúti járművek üzembe helyezése megváltoztatja a kockázatot.

2004 november 6-án, 18:12 perckor, a First Great Western vasúttársaság London Paddington állomásról Plymoutba tartó vonata a Berkshire-megyei Ufton Nervet mellett összeütközött egy automata sorompóval ellátott vasúti átjáróban álló autóval. A balesetet követő vizsgálat megállapította, hogy az autó vezetője öngyilkossági szándékkal állt meg a síneken.

A 220 méter hosszú HST szerelvény vége 100 méterrel az útátjáró után állt meg, a vonat mind a nyolc kocsija kisiklott. A baleset helyszínén – a gépkocsi vezetőjét is beleértve – hatan haltak meg, egy utas a kórházba szállítás után vesztette életét. A vonaton körülbelül 200-an utaztak, az utasoknak mintegy fele sérült meg, tizenketten súlyosan. 11 utast csak a műszaki mentők tudtak kiszabadítani a roncsok közül.

A baleset, a vizsgálat és a helyreállítás a London és a West Country közötti vasúti fővonalat tíz napra zárta el, november 16. után is csak sebességkorlátozással lehetett visszaadni a forgalom számára.

Megjelent a Magyar Közlekedés 2008. évi 22. számában.

Share

Megjegyzések

Megjegyzések letiltva.

About

This is an area on your website where you can add text. This will serve as an informative location on your website, where you can talk about your site.

Subscribe to our feed

Keresés

Admin