A francia vasút a piacnyitásra készül
Bejegyezve: | 2008. 12. 06. | Comments Off on A francia vasút a piacnyitásra készül
1997 óta két intézmény foglalkozik a francia vasúti rendszerrel. A Reseau Ferre de France (RFF) a hálózat tulajdonosa és kezelője, míg az SNCF felel a karbantartásért és a menetvonalak kiosztásáért. Többször felmerült a kérdés: vajon hatékony-e ez a rendszer? Az utóbbi néhány hónapban felmerült jogos kritikák szerint nem igazán.
Hubert Haenel parlamenti képviselő erősen kritikus véleményt fogalmazott meg a jelenlegi szervezeti felépítéssel szemben, mondván: „így nehéz elérni a célként kitűzött átláthatóságot”. Részben az ő tevékenységének köszönhetően a DGCCRF (a francia versenyfelügyeleti- és fogyasztóvédelmi hatóság) a közelmúltban vizsgálatot indított a vasúti teherszállítási piacon felmerülő, a versenyt korlátozó tényezők felderítése érdekében.
Dominique Bussereau közlekedési miniszter az Echoes napilapnak nyilatkozva ismertette a feltárt hiányosságok megszüntetésére teendő intézkedésiket. Ezek egyike, hogy létrehoznak egy független pályakapacitás elosztó szervezetet. A francia kormányzat elszánta magát, hogy megnyitja a teljes vasúti piacot a verseny előtt, ezzel kapcsolatosan a vasúti rendszer reformja is előtérbe került. Az RFF fogja gyakorolni továbbra is a tulajdonosi jogokat, és ellátni az infrastruktúra kezelőre háruló feladatokat. „Messzemenően figyelembe kell vennünk a vasúti szektor nyitottságára vonatkozó igényeket: ma az árufuvarozásban, holnap már a személyszállításban is. Az üzemi menetrend megtervezése és a menetvonalak kiosztása a jövőben sokkal átláthatóbb és hatékonyabb lesz” – fejtette ki.
Az RFF már készül a feladatra. Külön, százfős szervezetet hozott létre, amely kapcsolatot tart a vasútvállalatokkal, elkészíti az üzemi menetrendet, és kiosztja a menetvonalakat. Szintén újítás az eddigi rendszerhez képest, hogy az RFF számlázza ki a pályahasználati díjakat – nem csak a hálózatkapacitás optimalizálásával kapcsolatos feladatokat hajtja végre.
Az Echoes kérdésére, amely az SNCF jövőbeni szerepére vonatkozott, a miniszter elmondta, hogy az állami vasúttársaságon belül kívánják különíteni a pályahálózat működtetésével kapcsolatos tevékenységet a társaság egyéb feladataitól. Az elkülönített szervezeti egységbe 14.400 dolgozó tartozik majd; menetrend-szerkesztők, felügyeletet ellátók, forgalomirányítók, stb. Ezek a dolgozók továbbra is az SNCF alkalmazottai maradnak: feladatuk változik csak, munkáltatójuk nem. Egységük azonban szervezetileg önálló lesz, külön költségvetéssel is rendelkeznek. A szervezet vezetője egyenrangú lesz az RFF elnökével, az állam ezen keresztül is garantálja függetlenségét.
Felmerülhet a kérdés; nem lenne-e logikusabb ezt a szervezetet az RFF keretében felállítani? Azonban egyelőre áthidalhatatlan nehézséget okoz, hogy 14.400 emberről van szó, míg az RFF-nek jelenleg 800 dolgozója van – így meglehetősen nehéz lenne a tizennyolcszor nagyobb létszámot integrálni egy jelentősen kisebb méretű szervezetbe.
A szerkezetátalakítás az Európai Bizottság kívánalmainak is megfelel. Jelenleg a piacon jelen levő operátorok gyakran kritizálják a menetvonalak elosztásának gyakorlatát, de ezzel a megoldással a francia vasutak biztosítani tudják, hogy a közeljövőben liberalizálandó személyszállítási piacukon színre lépő operátorok által igényelt menetvonal-igények elbírálása diszkriminációmentes legyen.
A francia kormányzat eltökélt célja, hogy 2009 második felére elkészítik azokat a jogszabály-módosításokat, amelyek lehetővé teszik a személyszállítási piac teljes megnyitását. Az addig felállítandó szabályozó testület feladata lesz felügyelni, hogy a verseny szabályait minden operátor betartsa.