Koppenhágai körkép

A nyugati városrészben futó túlzsúfolt Ring 3 körgyűrűvel párhuzamos villamosvonal építéséről írt alá megállapodást a dán közlekedési minisztárium, a fővárosi régió és 11 helyi önkormányzat. A 2020-ban megnyitandó, 28 km hosszú új vonalkiinduló pontja Lundtofte lesz, délre haladva Ishøj végállomásig fut majd; az útvonalon 28 megállóhelyet építenek ki, a menettartamot 44 percre tervezik.

A kivitelezés tervezett 3,75 milliárd dán koronás költségéből 2,2 milliárdot az érintett önkormányzatok állnak, a fennmaradó rész finaiszírozását a központi kormányzat vállalta. A fejlesztési terv elfogadása előtt megvizsgálták  autóbusz gyorsjárat kialakításának lehetőségét is, és az eredmények ismeretében döntöttek a drágább, de sokkal magasabb utazási minőséget nyújtó megoldás mellett.

“A jövő számára kedvező előjel, hogy ilyen számos önkormányzat egyetértésre tudott jutni egy ekkora infrastrukturális beruházás kapcsán” – mondta Hans Christian Schmidt közlekedési miniszter – “a villamos lökést ad a Ring 3 melletti terület fejlődésének, valamint jövőbe mutató alternatívát mutat fel a gépkocsi közlekedés mellett.”

Az egyik érintett kerület polgármestere és legfőbb támogatója, Karin Søjberg Holst szerint a vonalat hamarosan bővíthetik, és megnyitása után “el sem tudjuk képzelni, hogyan lehettünk meg eddig nélküle”.

A dán vasutak infrastruktúra kezelője, a Banedenmark döntése szerint a Siemens építheti ki a koppenhágai S-Bahn Trainguard MT elnevezésű, kommunikáció-alapú vonatbefolyásoló rendszerét.

A CBTC kiépítése az első lépése, a korábban lapunk által is ismertetett, négy fő szerződésből álló, a teljes dán vasúthűálózatot érintő biztosítóberendezési fejlesztésnek. A további három keretszerződés közül egy az ETCS fedélzeti berendezésire, kettő a pályamenti berendezések gyártására és telepítésére vonatkozik. Ez utóbbiak eredményhirdetése ez év végére várható.

Felvázolva a biztosítóberendezési felújítás stratégiáját, amelyet a kormányzat már 2009 januárjában elfogadott, a Banedanmark úgy döntött, hogy az 1500 V egyenárammal villamosított, így gyakorlatilag a nagyvasúti hálózattól elválasztott S-Bahn hálózaton az ETCS helyett a metróüzemben elterjedtebb CBTC rendszert részesíti előnyben. A döntés lehetővé teszi későbbiekben a vezető nélküli üzem bevezetését.

A felújítás – átalakítás során a Siemens szállíthatja a Trainguard MT elnevezésű CBTC rendszert, a hozzá tartozó rádiókommunikációs berendezésekkel, amelyek a pekingi metró 8-as és 10-es vonalán is bizonyítottak már. A rendszer a 2,4 és az 5 GHz-es sávon is képes működni, és mozgóblokkos követési rendet biztosítani. A moduláris kialakítás tartalmazza felügyelt és vezető nélküli üzemeltetés előzetes kiépítését is. A hálózatot a pontos helyzet-visszajelentés érdekében tengelyszámlálókkal is felszerelik.

Az átalakítási program kétévnyi tervezőmunkát, és kétévnyi tesztelést irányoz elő, amelyet hatéves építési fázis követ. A Banedanmark pilot projektnek a Lyngby és Hillerød közti szakaszt jelölte ki, ahol a CBTC rendszernek 2014-től felügyelt módban üzemelnie kell. A továbbépítés ezután vonalanként történik, olyan sorrendben, ahogy a meglevő biztosítóberendezések felújítási ciklusideje következne.

Share