Logisztikai központok
Bejegyezve: | 2009. 08. 07. | Comments Off on Logisztikai központok
Szerte Európában gyakran találkozni a Centres logistiques de fret, Gares routières de merchandises, Logistics park, Platform freight terminal, Interporto, Centro integrado de mercancias, Güterverkehrzentrum, Transport centre, Freight village vagy Transport center megnevezésekkel. Ezek a kifejezések gyakorlatilag logisztikai központot jeleznek, ám tulajdonosaik számos raktárházat és terminált is hasonlóképpen neveznek. Ez utóbbi esetben a logisztikai központ szóhasználat csupán a bejáratott megnevezés marketingjelentőségét használja ki.
Logisztikai központnak azt a szolgáltatásegyütest érdemes nevezni, amely egy jól körülírt területen a különböző termékek minden szállítással, logisztikával és terjesztéssel kapcsolatos szolgáltatását képes nyújtani – akár belföldi fuvarozásban, akár nemzetközi átmenetben. A szolgáltatásokat az adott területen – kereskedelmi alapon – több operátor is nyújthatja. Az operátor lehet a központ tulajdonosa, alvállalkozója, illetve a terület vagy a területen található, épület (raktárházak, elosztó központok, irodák, stb.) bérlője.
A nyílt verseny szabályaival összhangban a logisztikai központoknak minden társaság részére lehetővé kell tenniük a szolgáltatásaikhoz történő hozzáférést. A logisztikai központokat fel kell szerelni minden olyan berendezéssel, amely szükséges a fent meghatározott tevékenységek ellátásához. Az áruk intermodális szállítása érdekében a logisztikai központokkal szemben alapvető követelmény a több szállítási mód (közúti, vasúti, vízi, légi) kiszolgálása.
A kereskedelmi együttműködés és az összhang biztosítása érdekében igen fontos, hogy a logisztikai központok irányítását önálló és semleges tertület végezze.
A logisztikai központok működése három fontos elemen alapszik, amelyek mindegyike további hatásokat gyakorol a gazdaságra és a szállítás szerepére:
Közlekedési infrastruktúra és területfejlesztés. Szállítási, logisztikai és áruelosztási tevékenység számára a területkijelölésnek automatikusan kell magával hoznia a terület fejlesztését és az infrastruktúra újraszervezését. Ez elsősorban a terület adta lehetőségek optimális kihasználása, a környezetvédelem, a forgalom sűrűn lakott területektől való elterelése, és az operátorok igényeinek megfelelő háttérszolgáltatások kiépítése miatt fontos.
A szállítás minősége. A globalizáció, a kereskedelem bővülése és a verseny fokozódása együttesen arra kényszerítik a gyártókat, hogy egyre hatékonyabb szállítási és logisztikai megoldásokat keressenek. A logisztikai lánc, a szállítási módok, a raktározás, az emberi erőforrások felhasználásának optimalizálásával csökkenthető a szállítás összes költsége, és a teljes iparági költség.
Az intermodalitás fejlesztése. Jelenleg Európában a közúti szállítás a legelterjedtebb. Az EU 2001-ben kiadott Fehér Könyve szerint az utóbbi húsz évben a közúti szállítás iránti igény folyamatosan nőtt, míg a vasúti szállítás teljesítménye enyhén csökkent. A logisztikai központok feladata elősegíteni a különböző szállítási módok közötti összhangot, megoldást kínálni a szállítási módok közötti gördülékeny váltásra, minél több forgalmat a vasút és a vízi utak felé terelni.
Az elhelyezkedés kulcsfontosságú minden szállítási operátor számára. A küldemény végcélhoz, vagy a logisztikai lánc következő pontjához juttatási idejének csökkentése egyike azon elemeknek, amely fontos különbséget jelez a szállító kiválasztásánál. A folyamatosság biztosítása valamennyi szállítási mód és kapcsolat között, a szállítási módok igénybevételének koordinálása a jól működő logisztikai központ feladata. Nem véletlen, hogy a legtöbb európai logisztikai központ a szállítási útvonalak és elosztó tevékenységek csomópontjában helyezkedik el, vagyis közel található vasútvonalhoz, autópályához, vízi szállítási útvonalhoz.
A logisztikai központoknak kiemelt jelentőségük van a települések – főleg a nagyvárosok – közlekedésszervezésében is. A városok köré telepített központokban lehetőség nyílik az áruk átrakására és a településeken kamionoknál kisebb méretű járművekkel történő terítésére. Ezzel a megoldással jelentősen csökkenthető a városok úthálózatának forgalma, igénybevétele, a levegőszennyezés mértéke, és végül, de nem utolsósorban: a mindezek eredményeképpen javul a lakosok közérzete, a város élhetőbb lesz.