Monostory.hu

Sugaras modell

Bejegyezve: | 2013. 09. 08. | Comments Off on Sugaras modell

A High Speed Two (Nagysebességű Vasút 2 – HS2) projekt átalakítja a brit vasúti kapcsolatok rendszerét, és ugrásszerű kapacitásnövekedést is jelent. Ezért nagyléptékű átalakítások szükségesek a már meglevő vonalhálózaton is. A lehetőségek minél jobb kihasználása érdekében a brit pályaüzemeltető (Network Rail) megkezdte a HS2 és a hagyományos vasúti infrastruktúra integrálásának tervezését.

A Network Rail nemrégiben közzétette a HS2 és a hagyományos vasúti rendszer integrálásának tervezetét. A Jobb kapcsolatok: a HS2 integrálásának lehetőségei című kiadvány három megközelítést vesz figyelembe az új vasútvonal előnyeinek maximalizálásához: az integrálás a lehető legkevesebb beavatkozással járjon, a HS2 által duplikált járatok fokozatos kivezetése és a csatlakozások kialakítása, valamint a sugaras modell alapján indítani tervezett új járatok.

hubandspoke

A második és harmadik pont nyújtja a legnagyobb előnyt a vasúti személyszállítás számára: a HS2-höz kapcsolódó új vasúti összeköttetések fejlődést jelentenek az interregionális és hivatásforgalomban, valamint a menetvonalak felszabadulása útján az áruszállításban is; főleg az East Coast, a Midland és a West Coast vonalakon.

A HS2 megvalósulásával a nagysebességű és hagyományos vasútvonalakon futó vonatok által nyújtott szolgáltatásokat összehangolják; a távolsági személyszállítás a HS2 feladata lesz, míg a meglevő hálózaton közlekedő járatok ráhordó-elhordó szerepet töltenek be, ütemes és gyakori eljutási lehetőséget biztosítva a környező területek számára a HS2 állomásokig (a sugarak kiindulópontjáig). Ebben a modellben nemcsak a HS2 árainak kell versenyképesnek lenniük a jelenlegi hálózaton közlekedő vonatok áraival, hanem az átszállási kapcsolatokat is úgy kell kialakítani, hogy az utasok vonzónak találják az új, integrált szolgáltatást. Az időtényező sem elhanyagolható: a helyi, ráhordó-elhordó járatoknak különösképpen megbízhatóan kell illeszkedniük a távolsági vonatok menetrendjéhez.

A West Coast Main Line (WCML) Londonból indulva, Birminghamen, Manchesteren és Liverpoolon át Glasgow-ig és Edinburg-ig futva Nagy-Britannia legnagyobb városait köti össze; az összes áruszállítás egynegyedét szolgálja ki. A számítások szerint kapacitásnövelés nélkül 2020-ra a vonal átbocsátóképessége határára ér; ez a déli végen jelentkezik először, és elsősorban a személyszállítást érinti.

A Network Rail először 2009-ben vizsgálta a vonal kapacitásnövelésének lehetőségeit és 2011-ben Stratégiai alternatívák című jelentésében terjesztette a közlekedési minisztérium elé. A következtetés egyértelmű volt: a hosszú távú növekedés egyetlen lehetősége az új vasútvonal építése. A fokozatos felújítások csak rövid távú kapacitásnövekedést eredményeznek, és nem képesek az igények folyamatos kielégítésére.

A 2011-es jelentés, amely a London és Birmingham közötti új vasúti pálya által megvalósuló kapacitásbővülést és a WCML jövőbeli szerepét elemezte, az első volt a sorban azon vizsgálatok eredményei között, amelyek a HS2 előnyeinek maximális kihasználására irányultak. Kimutatta, hogy a vonal mentén fekvő települések számára milyen előnyök származnak a fejlesztésekből, valamint adatokat szolgáltatott arra vonatkozóan, hogy a vonal megnövekvő kapacitása – ezzel a több tehervonati menetvonal biztosításának lehetősége – milyen arányban csökkentheti a közutak zsúfoltságát.

Paul Plummer, a Network Rail stratégiai igazgatója szerint „a HS2 olyan lehetőséget nyújt a vasúti szolgáltatások alapvető átalakítására, amelyet a fokozatos fejlesztés sohasem lenne képes. A megvalósítás esély a kapacitásproblémák egy lépésben történő megszüntetésére, és ugrásszerű előrelépést jelent a kulcsfontosságú nemzeti célok – a gazdasági növekedés, a széndioxid-kibocsátás csökkentése, és a javuló életminőség – elérése érdekében.” A frissen kiadott jelentésről szólva hozzátette: „Ez a tanulmány egy átfogó program része, amely azt vizsgálja, miképp tudjuk egységes hálózatként működtetni a nagysebességű és a hagyományos vasúti hálózatot. Folyamatosan együttműködünk a helyhatóságokkal és más érdekeltekkel, annak érdekében, hogy a HS2 nyújtotta előnyöket a lehető legjobban ki lehessen használni; minden visszajelzést szívesen fogadunk.”

A HS2-t előkészítő és építő részvénytársaság vezérigazgatója, Alison Munro üdvözölte a tanulmány megjelenését és egyetértett megállapításaival: „Ezzel az integrált megközelítéssel a HS2 a vasúti hálózat kulcselemein szabadít fel pályakapacitást, ugyanakkor jobb eljutási lehetőséget nyújt az embereknek munkahelyek felé. A beruházással százat is meghaladja azoknak a településeknek a száma, amelyek lakosai kedvezőbb eljutási lehetőségekhez jutnak, mivel a komplex hálózatfejlesztési stratégia a HS2 hatásait kiterjeszti az alapberuházás határain túlra is.”

Share

Megjegyzések

Megjegyzések letiltva.

About

This is an area on your website where you can add text. This will serve as an informative location on your website, where you can talk about your site.

Subscribe to our feed

Keresés

Admin