Monostory.hu

Konstanta 2013 – Szalma Botond

Bejegyezve: | 2013. 03. 20. | Comments Off on Konstanta 2013 – Szalma Botond

Szalma Botond, a Magyar Hajózási Országos Szövetség elnöke a tőle megszokott dinamikus felütéssel kezdte előadását: „Normálisak vagyunk? Egy csomó vasban tartunk egy csomó pénzt és energiát, amit hajózásnak hívnak. Miért nem költjük ezt valami normális dologra?” A válasz az, hogy a hajózásra szükség van.

 

Emlékeztetett Cato híressé vált mondására: „Ceterum censeo Carthaginem esse delendam”, vagyis „Márpedig az a véleményem, hogy Karthagót el kell pusztítani” – ez az államtitkár képében földre szállt Illés próféta véleménye a hajózásról. „Az én véleményem viszont az, hogy a hajózásra és a vasútra pedig szükség van” – fűzte hozzá.

Szalma Botond szerint a válság alapja az erkölcsi és morális válság – nem most kezdődött, de most kezdjük észrevenni – mostanra elérkezett a hajózáshoz is. A Dunaújvárosi kikötőben 12 egység áll üresen,ebből hat 135 méteres hajó; van köztük, amelyik már egy hónapja ott áll. A Dunán több üres uszályt lehet fényképezni, mint rakottat. Nem csak a gazdaság, nem csak a hajózás van komoly válságban, hanem az egész Európai Unió.

Erős kritikát fogalmazott meg a túlszabályozottsággal szemben, felemlítve a régi igazságot: ‘kétféle gyerek van: tiszta és boldog”. „Ne próbáljunk ott rendet rakni, ahol nem kell” – szólított fel – „nem biztos, hogy a gazdaságon és a hajózáson a beteges szabályozás segít”. A gazdaságot a termelő cégek tartják fenn, a szolgáltatások rájuk épülnek; ezeket a termelő cégeket kellene elsősorban megerősíteni. Ha a termelő cégek megerősítése elmarad, akkor nagyon nagy bajban leszünk.

A világ kereskedelmének több mint 90 százaléka érinti a tengerhajózást, ezért oda kell figyelni az ott történtekre; minden baj a tengerhajózással kezdődik. A gazdasági kényszer takarékosságra szorította a hajózási társaságokat, a megtakarítás alacsonyabb motorfordulatszámmal érhető el, így sokkal kisebb a fogyasztás. Ennek következménye az alacsonyabb sebesség, a konténerszállító hajók sem hagyják már le a többi kereskedelmi hajót. A megtakarítás hajónként dollártízmilliókat jelent… Itt az idő, hogy elkezdjünk spórolni. Figyeljünk rá, hogy tízéves hajókat selejteznek, mert ez a jelenség hamarosan át fog terjedni a folyami hajózásra is. A számítások szerint, ha az új építésű hajó 30-40 százalékkal kevesebbet fogyaszt, már megéri selejtezni az „öreget”.

A transz-európai közlekedési hálózat kiemelt projektjei közé tartoznak a kontinenst körülölelő tengerhajózási útvonalak, de úgy látszik, senki nem vette észre, hogy van egy sokkal rövidebb út is: a Duna-Rajna-Majna… Persze, ehhez kellene egy épkézláb Duna-stratégia, de egyelőre se Duna, se stratégia… Gratulálok a zöldeknek, ők nyertek: a hajók állnak a Dunán, a Rajnán és a Majnán is, az autópályán meg tömött sorokban állnak az autók. Lehet építeni a kerékpárutakat abból a húszmilliárdból, amit a hajózástól vettek el. Jó lenne észrevenni végre, hogy egy csónakban evezünk, de ha léket kap, mi, hajósok, legalább tudunk úszni!

Újrakezdődik ugyanaz a Nagy Átverés show, ugyanaz, ami tizenöt évvel ezelőtt már egyszer megtörtént. Először mindenki ácsorog, aztán elkezdjük vontatni egymást. Aztán búvárt rendelünk egy hajóhoz, és nem fizetjük ki – ez a valóságból vett, néhány napos példa! Kezdődik az átverések kora. Addig verjük le az árakat, amíg a hajósok végül nem tudnak megmozdulni. Spórolni a javításon, üzemanyagon és legénységen lehet, de a javításon, legénységen nem érdemes. Egy év alatt 46%-kal emelkedett az üzemanyag ára…

„Ha jól akarunk haladni, ha messzire akarunk jutni, közösségben kell mennünk. Akkor is, ha versenytársak vagyunk: a versenyhelyzetben is össze kell fognunk” – foglalta össze mondanivalóját.

Share

Megjegyzések

Megjegyzések letiltva.

About

This is an area on your website where you can add text. This will serve as an informative location on your website, where you can talk about your site.

Subscribe to our feed

Keresés

Admin